16 541 läst ·
82 svar
17k läst
82 svar
Gammal gård, var börja?
Ähh, det var bara lite snobberi från min och electrocuted's sida ...-MH- skrev:
Kulo går lika bra. Jag tror till och med att kulon egentligen hette något annat, men i folkmun fick uppfinnarens namn, men jag är inte säker.
Kulo finns inte att köpa idag (Om det inte möjligen går att köpa på någon byggnadsvårdsbutik) Jag vet inte heller om den är tillåten att montera i dagsläget. Kabeln man förlägger heter EKRK men kallas fortfarande ofta kulo.
Lite mer OT ...
electrocuted, hade det inte varit snyggare med letti-klammer?

Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Ja, naturgummit är farligt; jag hade en del gammal sådan kabel (ungefär som 1.5mm2 SKX svart/vit) i SP-rör i mitt hus. Där den legat i rör och luften inte kommit åt där var den "som ny", men i dosor, lampkontakter o dyligt blev det bara damm så fort man rörde den; blev bara ren blanktråd kvar. Jag satte nästan i halsen när det hände första gången. Kabeln var delvis övermålad och såg ut som FK; jag skulle "bara titta" och det var ren tur att jag inte fick en rejäl sketen.electrocuted skrev:alltså det finns ju två olika sorters metallmantlad kuhlokabel, den första hade förtennade ledare isolerade med naturgummi och som en andra isolering ett lager tjärdoppat papper. dessa kablar är farliga idag, ca 60 år senare, då naturgummit har torkat ut och tjärpappret har sugit till sig fukt, en sån kabel kan lika gärna lösa ut en JFB, ellr bli strömförande.
.
P,S. Och MH, köp en megger så kommer jag och hjälper dig att mäta jordfel. Jag har länge haft ögonen på en men inte riktigt kunnat motivera ett köp... ;-)
Lars_Stefan: Jo, jag har varit sugen själv på en sådan, Kjell har en för 1300:-, låter inte farligt. Är det good enough måntro?
Om du hjälper mig med att installera JFB så kan du få låna. Eller ja, planerar menar jag ju, annaras vore det olagligt....
Om du hjälper mig med att installera JFB så kan du få låna. Eller ja, planerar menar jag ju, annaras vore det olagligt....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Enligt andra här på forumet så skall Kjells megger fungera hyfsat som just megger (men inte milliohmmeter). Och rent hypotetiskt så kan jag hjälpa dig med att "planeringen"...-MH- skrev:
Kollade på expressel, de har färdigbyggda centraler (Malmbergs...) för under 1000:- inkl. moms. Är det läge att byta ut hela centralen istället för att pilla dit en jordfelsbrytare på befintliga porslinssäkringscentral?
Lite orolig för att kablarna skall vara precis för korta, så man får skarva utav bara den.
Lite orolig för att kablarna skall vara precis för korta, så man får skarva utav bara den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Jag skulle titta på dem först. Det är inget fel på Diazed, tvärtom. Och centralen brukar sällan vara någon direkt brand/säkerhets-risk. Att montera en jfb (om det t ex inte är PEN-skena i centralen) är ett betydligt mindre jobb än att riva ut hela centralen.-MH- skrev:Kollade på expressel, de har färdigbyggda centraler (Malmbergs...) för under 1000:- inkl. moms. Är det läge att byta ut hela centralen istället för att pilla dit en jordfelsbrytare på befintliga porslinssäkringscentral?
Lite orolig för att kablarna skall vara precis för korta, så man får skarva utav bara den.
I äldre installationer så är det ofta mycket saker på varje grupp.
Så tight vill man knappast ha det i en ny central utan man får då dra om och fördela det på flera grupper på ett vettigt sätt.
Vet inte hur det ser ut i frågeställarens hus, men kan nämna att min granne hade tre säkringar till hela kåken och garaget när han flyttade in. Lite trixigt att felsöka sådant *S*
/Kent
Så tight vill man knappast ha det i en ny central utan man får då dra om och fördela det på flera grupper på ett vettigt sätt.
Vet inte hur det ser ut i frågeställarens hus, men kan nämna att min granne hade tre säkringar till hela kåken och garaget när han flyttade in. Lite trixigt att felsöka sådant *S*
/Kent
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 176 inlägg
Ja, jag hade iofs många fler säkringar i mitt hus från '48 (utbyggd '65). Men halva huset, inklusive större delen av köket gick på en 6A-säkring... (Som blev glödhet). Det gick dock att fördela om och ut på andra grupper (samt säkra upp) så det löste sig utan utbyte. Så jag skulle som sagt titta på det innan jag bytte. Det är inget direkt fel på Diazed, jag skulle inte säga att dvärgbrytare är "bättre", alltså att man måste byta Diazed till dvärgbrytare bara för att de senare är nyare.snickarboden skrev:I äldre installationer så är det ofta mycket saker på varje grupp.
Så tight vill man knappast ha det i en ny central utan man får då dra om och fördela det på flera grupper på ett vettigt sätt.
Vet inte hur det ser ut i frågeställarens hus, men kan nämna att min granne hade tre säkringar till hela kåken och garaget när han flyttade in. Lite trixigt att felsöka sådant *S*
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det behöver inte skarvas så mycket, normalt byter man tråden mellan huvudbrytaren och fasskenorna och drar en ny ledning isf bygeln mellan noll och skyddsjord. Är det gemensam skena för skyddsjord och nolla är det lite extrajobb.-MH- skrev:Kollade på expressel, de har färdigbyggda centraler (Malmbergs...) för under 1000:- inkl. moms. Är det läge att byta ut hela centralen istället för att pilla dit en jordfelsbrytare på befintliga porslinssäkringscentral?
Lite orolig för att kablarna skall vara precis för korta, så man får skarva utav bara den.
Utgående ledare sitter kvar på sina skruvar vid säkringarna, skyddsjorden och nollskenan.
Protte
nja.. isåfall ska det ju vara dom riktiga lettiklammerna som ser ut som U och användes till Kuhlo, men de där klammerna är inte lika snygga, jag tycker APK blev diskretare.Mikael_L skrev:
tyvärr är färgen på APK klammerna och kabeln inte lika..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Benen på de gamla "letti"-klammren kunda vika sig och göra en u-sväng tillbaka in i kabeln 
Tycker mycket bättre om Letti än APK (TKK? brukar vi säga). Man får ju kabeln att ligga an mot underlaget hela vägen. Sen funkar de ju tyvärr inte överallt.
Tycker mycket bättre om Letti än APK (TKK? brukar vi säga). Man får ju kabeln att ligga an mot underlaget hela vägen. Sen funkar de ju tyvärr inte överallt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
