Hej
Vi har tagit bort en innervägg samt en liten del av innertaket. Vi har täckt igen en del av innertaket med råspont och har en liten ojämn glipa kvar.

Renoverat rum med borttagen innervägg, täckt innertak med råspont och verktyg på golvet. En ojämn glipa syns i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips på hur man täcker denna glipa på ett bra sätt?

Tack för hjälpen
 
C
Det är inte bärande konstruktioner du sågat bort där?
 
Mats-S
Ta bort den sista brädan ni satt upp, ersätt den med en bredare som ni passar in mot snedtaket.
 
AXS
Ser ut som att väggen är förstärkt inne i garderoben.

För springan så kan du väl bara såga en bit råspont och sätta dit? Alltså klyva den.
Ska du täcka med gips?
 
C cpalm skrev:
Det är inte bärande konstruktioner du sågat bort där?
Haft konstruktör på plats 😅
 
  • Gilla
DeLu och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ta bort den sista brädan ni satt upp, ersätt den med en bredare som ni passar in mot snedtaket.
Vi räknade lite på det och kom fram till att vi nog kommer väldigt nära om vi tar bort en till av originalplankorna och sen lägger två rader till av den råsponten. Dock är vi konfunderade hur vi ska lösa ojämnheten av öppningen
 
AXS AXS skrev:
Ser ut som att väggen är förstärkt inne i garderoben.

För springan så kan du väl bara såga en bit råspont och sätta dit? Alltså klyva den.
Ska du täcka med gips?
Ja vi kommer sätta gips - men vet inte hur stor påverkan springan kommer att göra trots gips
 
Mats-S
O Oscar-Daniel skrev:
Dock är vi konfunderade hur vi ska lösa ojämnheten av öppningen
Det löser målaren och snickaren ni när ni gipsat ;-)
Det finns lister som man kan sätta mellan vägg och snedtak.
 
AXS
O Oscar-Daniel skrev:
Ja vi kommer sätta gips - men vet inte hur stor påverkan springan kommer att göra trots gips
Om gips så skulle jag lossa den översta brädan och dra upp den så högt som möjligt. Springan kommer inte påverka nämnvärt när du sen sätter gips.

Skarven mot taket löser sig med lite snedkapad gips och någon typ av lim i skarven, typ ms polymer. Vanlig akryl eller spackel kommer troligen spricka. Kanske pappremsa och spackel duger, någon annan som har koll?
 
  • Gilla
Oscar-Daniel och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Om gips så skulle jag lossa den översta brädan och dra upp den så högt som möjligt. Springan kommer inte påverka nämnvärt när du sen sätter gips.

Skarven mot taket löser sig med lite snedkapad gips och någon typ av lim i skarven, typ ms polymer. Vanlig akryl eller spackel kommer troligen spricka. Kanske pappremsa och spackel duger, någon annan som har koll?
Har sett hybridfog (ms polymer är väl ett exempel på en sådan) rekommenderas tidigare i forumet
 
C
Varför inte trycka dit en plywoodskiva i botten?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.