Hej hej
Vi ska bygga ut vår uteplats rejält och tänkte fortsätta med betongplattor. De finns redan runt hela huset, vi tänkte rengöra dem och återanvända samt köpa till ett gäng begagnade. MEN nu till vårt dilemma. Det verkar som våra plattor har en röd ton. Kan någon minnesgod läsare komma ihåg om betongsten på 70-talet kom i lite olika färger (antar att sanden kunde haft lite olika ton, är dock ingen markstensexpert). Huset är byggt 1973 och jag är övertygad om att plattorna är orginal. Det är supersvårt att fånga den röda tonen på bild men jag har tagit lite kort där smutsen är borta.

Vet någon om något företag som skulle kunna saluföra gamla "rödaktiga" betongplattor? Om man måste blanda med mer gråa, vad är bäst strategi? Blanda eller hålla de röda för sig och de "nyare" för sig.

Att byta ut all sten är inte ett alternativ. Vi har det som sagt runt hela huset plus altanen.
Tacksam för råd och tips Rengjorda betongplattor med en svag rödaktig ton, lagda i ett mönster, rengjorda på ena sidan för att visa färgskillnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplattor med lätt röd ton och några löv på marken, användes troligtvis på 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Om ni vill återanvända de gamla, då blir det såklart skillnader i färgton men också slitage när ni kompletterar.
Det jag skulle göra, är att blanda. Jag gjorde så när jag hade ett parti med röda, gula och gråa byasten.
Blir hur bra som helst.

• Gilla
klar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.