Hej

Har köpt gasolgrill till altanen och då jag har två gamla P6 gasolflaskor som följde med huset, tänkte jag höra om någon som vet om det ens är lönt att försöka få dem bytt/fylld eller bara att köra dem på återvinningen?

Den nyare verkar tillverkad 1994, den andra är äldre.

Gammal P6 gasolflaska med etiketter på en smutsig yta, troligen i ett förråd eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre gasolflaska av märket AGA står på ett trägolv vid snötäckt mark.
Skapa konto

A
L William85 skrev:
Hej

Har köpt gasolgrill till altanen och då jag har två gamla P6 gasolflaskor som följde med huset, tänkte jag höra om någon som vet om det ens är lönt att försöka få dem bytt/fylld eller bara att köra dem på återvinningen?

Den nyare verkar tillverkad 1994, den andra är äldre.

[bild] [bild]
prova att byta..
sällan de kollar på flaskorna...

• Gilla
Laxåplattan och 1 till
  • Laddar…
Är väl bara att fråga där du fyller på gas? Såna där är ju rätt dyra.

• Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
Man får inte fylla på en flaska om det har gått mer än tio år sen senaste provtryckningen och bytet av ventilen.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Man får inte fylla på en flaska om det har gått mer än tio år sen senaste provtryckningen och bytet av ventilen.
Det är sant men jag fick byta min p11 i fjol. Den hade stått sedan 1996 i förrådet innan den plötsligt blev förbrukad under sommaren. Behövde bara betala för gasen.... Men jag agerade ju som den ovetande sommargrillaren jag är.

• Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är sant men jag fick byta min p11 i fjol. Den hade stått sedan 1996 i förrådet innan den plötsligt blev förbrukad under sommaren. Behövde bara betala för gasen.... Men jag agerade ju som den ovetande sommargrillaren jag är.
Går du till ett ställe som byter flaska så är kostnaden för kontroll och renovering inräknat i priset, dvs helt normalt det du gjorde.

• Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
Fyll dom med vatten och kapa av toppen, perfekta hemgjorda blomurnor eller eldkorgar

• Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
Som tonåring (70-talets mitt) sommarjobbade jag på Air Liquide i Stenungsund med att skrota utgångna flaskor.
Det var rätt intressant hur man då gick till väga, man punkterade flaskan med en hydrauliskt driven spetsig stålpinne och gasen i flaskan släpptes rakt ut i luften.
Kontroll och eventuell skrotning ingår i ursprungspriset.

https://se.airliquide.com/

• Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
Det är absolut ett värde i flaskorna.
Byter du in dem till nya fyllda flaskor med nyare datum så kan du sen få dem fylld med gas i lösvikt ända tills nästa gång de skall in för provtryckning.

• Gilla
Laxåplattan och 1 till
  • Laddar…
Det gick fint att få dem bytt på lokala macken, supertack för tipsen! :)

Två nya gasolflaskor i bakluckan på en bil, redo för användning.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
L William85 skrev:
Det gick fint att få dem bytt på lokala macken, supertack för tipsen! :)

[bild]
Var rädd om skyddslocket bara utan det brukar det inte gå att byta.

• Gilla
Laxåplattan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.