Om det är en fyrkantig semko 17 handske du har med 3 runda stift där brun, svart och blå är anslutna och gul/grön ansluten till jordbleck i höljet så är det 3 faser i den, så koppla brun=L1, svart=L2, blå=L3 och gul-grön=PE(jord) i nya runda handsken, nollan används ej.

Motorsågsmannen skrev:
gjorde faktiskt så först men fick det ej att fungera, jordfelsbrytaren löste ut..
kan det vara så att det ska vara två faser + nolla o jord i svetsen? när jag mätte mellan brun och gulgrön kabel i kontakten på svetsen var det noll resistans mellan dem.
Låter som att din svets har ett isolationsfel alternativt fulkopplad nolla (nolla tas från jorden i svetsen = livsfarligt)

snaggletooth skrev:
Låter som att din svets har ett isolationsfel alternativt fulkopplad nolla (nolla tas från jorden i svetsen = livsfarligt)
men varför har man gjort så ? kan det ha varit så från början? läste här i någon tråd på forumet att en del svetsar är kopplade så.
ska det spela ngn roll annars i vilken ordning faserna ligger ?

Redigerat:
På en plats där din svets tidigare användes hade dom inget fempoligt uttag (4+jord), så någon idiot satte dit en fyrpolig handske och kopplade om svetsen.

Du får felsöka inuti maskinen vad som är kopplat till jord mer än höljet.

Och nej fasföljden spelar ingen roll såvida det inte är en gigantisk trefasmotor som driver trådmatningen.

Jo det kan också vara ett isolationsfel i trafon tex, då fanns det stor risk för dödlig strömgenomgång om man kopplade in den gamla handsken när svetsen var påslagen, eftersom jorden ansluts efter faserna.

Jag vet inte vad som är gjort innan då jag köpte svetsen begagnad, men jag tror den grå handsken suttit på från början då det är en lite äldre svets av märket Migatronic, hade nämligen en likadan i slutet på 80-talet och trivdes bra med modellen, men då var det väl standard med den grå handsken både på svetsen och uttaget.

Får nog titta lite på kopplingen inuti vad som är kopplat till jord..

Dom grå handskarna fanns även med nolla, den fempoliga som vi pratade om ovan. Om maskinen har en enfaslast så bör den ha levererats med en sån. Om det inte finns någon enfaslast så kanske nån tråd ligger emot höljet - eller någon har överbelastat den såpass att lacken på trafon släppt...

vad kan enfaslasten vara isåfall, trådmatning ?
det sitter en kylfläkt monterad i svetsen också.

Trådmatning, fläkt, kontaktor, styrkort - ingen mening med att gissa mät istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.