• Eluttag och avskalade elsladdar i färger brun, svart, blå, gul/grön och grå vid en perilex-anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
    Instruktionsdiagram för koppling av eluttag med fem färgkodade kablar och etiketter för 400V och 220-240V.
    Skapa konto
    Hand håller ett perilex-uttag med fem synliga ledningar redo för anslutning.
    Skapa konto
    Hej, har en fråga om en koppling/eluttag från induktionsplatta. Ska byta platta och måste koppla om till perilex-uttag. Har 5 sladdar (brun, svart, blå, gul/grön & grå). Tidigare uttag hade alla de första men inte grå - var ska den?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad säger inkopplingsschemat på själva spisen?
Vad säger andra sidan på lammen på sladden?

Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
[länk]
Elanslutningsschema med färgkodade trådar och märkningar för en 2x230V och en 400V installation.
Skapa konto

Antar att blå och grå går i samma? Dvs där tidigare blå gått?

Ja, om bägge får plats i anslutningen, om inte annat så behöver det kopplas om i spisen också.

Ta gärna å dubbelkolla i spisens kopplingslist, så att det blir rätt i bägge ändar.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, om bägge får plats i anslutningen, om inte annat så behöver det kopplas om i spisen också.

Ta gärna å dubbelkolla i spisens kopplingslist, så att det blir rätt i bägge ändar.

• En hand som håller elektriska kablar framför ett öppet kretskort med reläer och induktorer.
    Skapa konto
Grå har egen plats i plattan. Tänker att den bör kopplas in i nedre vänstra ingången i eluttaget som just nu inte används?

• Gilla
Manni021
  • Laddar…
Syns inte vad plintarna heter, så avstår för kommentar

Med tanke på att det sitter en keramiksäkring vid svart anslutning & brun anslutning, men inga vid varken blå eller grå anslutning, samt att blå & grå sitter så nära varandra så är arbetshypotesen att grå är nollan till ena halvan å blå till andra halvan. Även den nederländska kopplingen samt avsaknad av bygel tyder också på det.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med tanke på att det sitter en keramiksäkring vid svart anslutning & brun anslutning, men inga vid varken blå eller grå anslutning, samt att blå & grå sitter så nära varandra så är arbetshypotesen att grå är nollan till ena halvan å blå till andra halvan. Även den nederländska kopplingen samt avsaknad av bygel tyder också på det.
Elektrisk installation med avskalade kablar och en öppen vägguttag mot trägolv och sax i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Richard Staxing
  • Laddar…
Låter rimligt och det tyder jag som att kopplingen framåt bör vara som ritat? Allt annat lika som innan men grå läggs till i nedre vänstra (sett som i bilden bakifrån)

E
A Andreas Boman skrev:
Låter rimligt och det tyder jag som att kopplingen framåt bör vara som ritat? Allt annat lika som innan men grå läggs till i nedre vänstra (sett som i bilden bakifrån)
Vänta lite nu. Är du säker på att du vill chansa med detta.

Vem sa till dig att koppla grå längst ner?

Har du läst genom Bibeln som Damp tipsade om? Det ligger många timmars arbete bakom från Byggahus-författaren Bo Siltberg och den täcker varje aspekt, skulle något nytt dyka upp skrivs detta omedelbart in.

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
Nu är inte jag elektriker, men är tanken att sätta på perlilex uttaget på den svarta hällens kabel ?

Är det då 3faser ,nolla, jord i ditt vägguttag så lär ju hällen smälla.

Jag kanske är ute å cycklar nu men det låter lite konstigt att lägga grå n2 på en utgång på perilexen som troligen möter en fas i väggen.

Iofs har jag haft fel förr :crysmile:

E El-Löken66 skrev:
Vänta lite nu. Är du säker på att du vill chansa med detta.

Vem sa till dig att koppla grå längst ner?

Har du läst genom Bibeln som Damp tipsade om? Det ligger många timmars arbete bakom från Byggahus-författaren Bo Siltberg och den täcker varje aspekt, skulle något nytt dyka upp skrivs detta omedelbart in.
Var något jag läste i annat forum men efter närmre omtanke verkar det rimliga att antingen koppla blå och grå i samma alternativt ha allt annat lika som innan och grå frikopplad. Dvs från allt annat. Dock osäker.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nu är inte jag elektriker, men är tanken att sätta på perlilex uttaget på den svarta hällens kabel ?

Är det då 3faser ,nolla, jord i ditt vägguttag så lär ju hällen smälla.

Jag kanske är ute å cycklar nu men det låter lite konstigt att lägga grå n2 på en utgång på perilexen som troligen möter en fas i väggen.

Iofs har jag haft fel förr :crysmile:
Stämmer att Perilex ska över till svarta (nya). Som nämnt ovan och info så är det antingen att lägga ihop grå och blå som blå nu sitter alternativt allt annat lika som nu och grå vara okopplad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.