9 498 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
3-fas eluttag spis: 5sladd (?) istället för 4 (gamla)
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Hej, har en fråga om en koppling/eluttag från induktionsplatta. Ska byta platta och måste koppla om till perilex-uttag. Har 5 sladdar (brun, svart, blå, gul/grön & grå). Tidigare uttag hade alla de första men inte grå - var ska den?Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger inkopplingsschemat på själva spisen?
Vad säger andra sidan på lammen på sladden?
Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Vad säger andra sidan på lammen på sladden?
Ta och läs ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Antar att blå och grå går i samma? Dvs där tidigare blå gått?
Grå har egen plats i plattan. Tänker att den bör kopplas in i nedre vänstra ingången i eluttaget som just nu inte används?
Med tanke på att det sitter en keramiksäkring vid svart anslutning & brun anslutning, men inga vid varken blå eller grå anslutning, samt att blå & grå sitter så nära varandra så är arbetshypotesen att grå är nollan till ena halvan å blå till andra halvan. Även den nederländska kopplingen samt avsaknad av bygel tyder också på det.
Demmpa skrev:
Med tanke på att det sitter en keramiksäkring vid svart anslutning & brun anslutning, men inga vid varken blå eller grå anslutning, samt att blå & grå sitter så nära varandra så är arbetshypotesen att grå är nollan till ena halvan å blå till andra halvan. Även den nederländska kopplingen samt avsaknad av bygel tyder också på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter rimligt och det tyder jag som att kopplingen framåt bör vara som ritat? Allt annat lika som innan men grå läggs till i nedre vänstra (sett som i bilden bakifrån)
Vänta lite nu. Är du säker på att du vill chansa med detta.A Andreas Boman skrev:
Vem sa till dig att koppla grå längst ner?
Har du läst genom Bibeln som Damp tipsade om? Det ligger många timmars arbete bakom från Byggahus-författaren Bo Siltberg och den täcker varje aspekt, skulle något nytt dyka upp skrivs detta omedelbart in.
Nu är inte jag elektriker, men är tanken att sätta på perlilex uttaget på den svarta hällens kabel ?
Är det då 3faser ,nolla, jord i ditt vägguttag så lär ju hällen smälla.
Jag kanske är ute å cycklar nu men det låter lite konstigt att lägga grå n2 på en utgång på perilexen som troligen möter en fas i väggen.
Iofs har jag haft fel förr
Jag kanske är ute å cycklar nu men det låter lite konstigt att lägga grå n2 på en utgång på perilexen som troligen möter en fas i väggen.
Iofs har jag haft fel förr
Var något jag läste i annat forum men efter närmre omtanke verkar det rimliga att antingen koppla blå och grå i samma alternativt ha allt annat lika som innan och grå frikopplad. Dvs från allt annat. Dock osäker.E El-Löken66 skrev:Vänta lite nu. Är du säker på att du vill chansa med detta.
Vem sa till dig att koppla grå längst ner?
Har du läst genom Bibeln som Damp tipsade om? Det ligger många timmars arbete bakom från Byggahus-författaren Bo Siltberg och den täcker varje aspekt, skulle något nytt dyka upp skrivs detta omedelbart in.
Stämmer att Perilex ska över till svarta (nya). Som nämnt ovan och info så är det antingen att lägga ihop grå och blå som blå nu sitter alternativt allt annat lika som nu och grå vara okopplad?Luddis_1 skrev:
Nu är inte jag elektriker, men är tanken att sätta på perlilex uttaget på den svarta hällens kabel ?
Iofs har jag haft fel förr![]()