21 312 läst ·
10 svar
21k läst
10 svar
Galvaniserat vs Förzinkat putsnät
Jag ska snart (så fort vädret och temperaturen tillåter) sätta igång med putsningen på mitt nybygge. Det är en kåk på 96 kvm i finjas ergotermblock. Dessa block ska enligt anvisningar nätas både ut och invändigt. Såg nu att det finns olika typer av putsnät, galvade 872:-/rulle samt förzinkade 699:-/rulle.
Min fråga är nu vilken modell man ska välja, varför och vad är det för skillnad på galv och förzinkat?
Finns det något billigare sätt att fästa nätet eller är det dessa snordyra infästningar som gäller? Jag kommer ju att få lägga typ 10 000:- på bara infästningar
/R
Min fråga är nu vilken modell man ska välja, varför och vad är det för skillnad på galv och förzinkat?
Finns det något billigare sätt att fästa nätet eller är det dessa snordyra infästningar som gäller? Jag kommer ju att få lägga typ 10 000:- på bara infästningar
/R
Galvat är bättre än förzinkat.
Tror det var någon på forumet som hittade på nåt eget för dessa infästningar.
Kan tänka mig att du kanske kan ta tex tunn PEX-slang, kapa denna sen på med en bricka och skruva fast. Nätet ska väl bara "distanseras" ut va?
Tror det var någon på forumet som hittade på nåt eget för dessa infästningar.
Kan tänka mig att du kanske kan ta tex tunn PEX-slang, kapa denna sen på med en bricka och skruva fast. Nätet ska väl bara "distanseras" ut va?
Och rostfritt då?
På vårat hus har dom tänkt sätta rostfritt på utsidan och galvat på insidan.
Man skulle kanske kolla vad det kostar.. jaja, gjort är gjort.
OT: Dock, det jag har märkt nu är att min mobil inte fungerar inomhus efter att innernätet är på plats
, allra sämst (inte ens nödsamtal) är det i källaren.
På vårat hus har dom tänkt sätta rostfritt på utsidan och galvat på insidan.
Man skulle kanske kolla vad det kostar.. jaja, gjort är gjort.
OT: Dock, det jag har märkt nu är att min mobil inte fungerar inomhus efter att innernätet är på plats
Jag visste inte ens att det fanns olika typer av när, jag har bara kört in på bygghandeln och frågat efter putsnät.
Undrar vad jag har ? Samma nät invändigt som utvändigt.
En fördel med lättbetong är ju att man fäster med märlor, relativt billigt även om det går åt en miljon märlor.
Undrar vad jag har ? Samma nät invändigt som utvändigt.
En fördel med lättbetong är ju att man fäster med märlor, relativt billigt även om det går åt en miljon märlor.
Jag visste inte ens att det fanns olika typer av nät, jag har bara kört in på bygghandeln och frågat efter putsnät.
Undrar vad jag har ? Samma nät invändigt som utvändigt.
En fördel med lättbetong är ju att man fäster med märlor, relativt billigt även om det går åt en miljon märlor.
Undrar vad jag har ? Samma nät invändigt som utvändigt.
En fördel med lättbetong är ju att man fäster med märlor, relativt billigt även om det går åt en miljon märlor.
Galvaniserat och förzinkat är samma sak. Däremot är varmgalvaniserat (=vfz) och elförzinkat (=elfz) två olika sätt att anbringa zinkskiktet på föremålet. Vid vfz sänks föremålet först ner i ett syrabad och sen ner i ett knallhett zinkbad. Vid elförzinkning påföres zinket genom elektrolys så att anod (zinkstaven) och katod (föremålet) bildas med zinket som 'vandrar' från anoden till katoden via en strömkrets.
Inte heller 'rostfritt' och 'rostfritt' är riktigt samma sak. Man skiljer mellan (vanligt) rostfritt och syrafast rostfritt. Det handlar om hur många procent nickel det finns i det rostfria.
Om putsen omsluter nätet helt och hållet spelar det ingen större teater om det är vfz eller rostfritt. Däremot är det stor skillnad på vfz och elfz nät och allra största skillnaden är det mellan elfz och syrafast rf. Men det sista är lite overkill i sammanhanget. Vfz duger gott. Undvik elfz.
____________________
Byggaren
Inte heller 'rostfritt' och 'rostfritt' är riktigt samma sak. Man skiljer mellan (vanligt) rostfritt och syrafast rostfritt. Det handlar om hur många procent nickel det finns i det rostfria.
Om putsen omsluter nätet helt och hållet spelar det ingen större teater om det är vfz eller rostfritt. Däremot är det stor skillnad på vfz och elfz nät och allra största skillnaden är det mellan elfz och syrafast rf. Men det sista är lite overkill i sammanhanget. Vfz duger gott. Undvik elfz.
____________________
Byggaren
gaia skrev:
Det brukar man inte ha om inte teglet är av dålig kvalitet, dåligt murat eller fogarna stora och dåligt gjorda.
I det här fallet skall dock TS putsa på Finjas Ergotermblock som tydligen enligt fabrikanten kräver nät (över fogarna?) för att det ska bli hållfast och så lite sprickbildning i putsen som möjligt. Annars är Leca en lika bra om inte rent av bättre putsbärare än tegel.
_______________
Byggaren
Onödigt vetande
Märkligt nog tycks alla vara överrens om att galvat = varmgalvat= varmförzinkat.
Men galvanisering är processen med elekrokemisk förzinkning. Inget annat. Varmgalvning är inget som existerar.
På engelska heter det däremot hot dip galvanizing men det beror på att galvanizing betyder stålsätta/förstärka.
(kall) galvanisering heter på engelska plating. Altså blir galvaniserat stål på engelska electro plating.
Märkligt nog tycks alla vara överrens om att galvat = varmgalvat= varmförzinkat.
Men galvanisering är processen med elekrokemisk förzinkning. Inget annat. Varmgalvning är inget som existerar.
På engelska heter det däremot hot dip galvanizing men det beror på att galvanizing betyder stålsätta/förstärka.
(kall) galvanisering heter på engelska plating. Altså blir galvaniserat stål på engelska electro plating.
Klicka här för att svara