4 976 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Galen idé kring rördragning i murade väggar
Den gör ju sitt jobb och är prisvärd, kör en själv här hemma.Novisfixaren skrev:
Dock är det ju så att man får vad man betalar för det jag kan klanka ner på är att;
- Den konstruerad för att backa med, tycker det är lite omständigt att sikta in sig rätt samt att man får hålla undan sugarslang och anslutningskabel.
- Den är av cirkelsågstyp, dvs den har sidohängd motor som är skrymande vilket gör att vissa jobb får man köra monkeygrip och backa åt det hållet som känns onaturligt.
När jag jobbade som elektriker körde vi med Flex, av vinkelslipsmodell som man körde framåt och som kom åt mycket bättre.. Men det är ju klart, den kostar ju 7000kr mer också, så det är ju en avvägning man får göra, för hemmabruk så duger julafräsen och man kan lära sig att leva med det negativa.
Blir inte riktigt klok på spårdosorna kan man använda de som kopplingsdosa på vägg eller är de bara en apparatdosa till vägguttag och brytare m.m.?
Syftar på denna modell:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Syftar på denna modell:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Man kan använda dem som kopplingsdosa också, men de är mindre än en normal kopplingsdosa (duh... de är ju apparatdosor). Ett problem med dem är det begränsade antalet stutsar men det finns bl.a. dubbel 16mm så det går att få totalt åtta anslutningar. Ett tips är att ta 50mm varianten som kopplingsdosa så blir det lite mer plats.
Inget klåpaktigt att använda apparatdosa som kopplingsdosa? Gör ju vad jag kan för att undvika hempularstämpeln..
Jag är ju hempulare så.....
Men allvarligt så tror jag inte att någon elektriker skulle dra sig för att använda spårdosa av modell apparatdosa i en murad vägg, det är så mycket smidigare än att börja bila ut ett hål för en normal dosa. Vid en snabb googling hittar jag inte någon annan dimension på spårdosa heller så det kanske bara finns en.
Någon av de riktiga elektrikerna kanske vet?
Men allvarligt så tror jag inte att någon elektriker skulle dra sig för att använda spårdosa av modell apparatdosa i en murad vägg, det är så mycket smidigare än att börja bila ut ett hål för en normal dosa. Vid en snabb googling hittar jag inte någon annan dimension på spårdosa heller så det kanske bara finns en.
Någon av de riktiga elektrikerna kanske vet?
"Apparatdosa" är helt ok att använda som kopplingsdosa. Schneiders populära VP2 kopplingsdosa finns/fanns endast i den mindre storleken. Bara dosorna är tillräckligt djupa så det kan kopplas utan att slå in kablaget.
Ett annat alternativ är ju att köra en kopplingsdosa och skära av alla stutsarna så den går in utan bilning. Eftersom slangarna ändå gjuts/muras in sitter de ändå fixerat mot dosan.
Kan, kan jag men har lite förkärlek för väggdosor 
Nu är jag på hal is men kan känna att kopplingsdosor är bra om jag vill komplettera anläggningen i framtiden typ. Högst personlig åsikt dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden