A Alfons3301 skrev:
Hur gör man om budgeten är felberäknad av politikerna, sjukhuschefen påpekar det och sedan blir den chefen sparkad?
[länk]
Sänder det signalen att man ska försöka förändra saker eller hålla käft?
Är den verkligen felräknad så kommer ingen ny tjänsteman att acceptera den, pga risken att åka dit för tjänstefel. (Om nu tjänstemannaansvar återinförs) Det är ju detta som är kärnan i flummet vi haft sedan Palmes dagar.

tveksamt tveksamt skrev:
Hur skulle du motivera någon att stanna utan att du får ge efter på något som kostar pengar, med vetskapen om att personen kan sluta en fredag, börja sin anställning på bemanningsföretaget på lördag och gå till samma arbetsplats som vanligt på måndag, göra precis samma saker men lyfta 20% mer i lön?
Att börja ta in hyrpersonal var nog ett av de dummaste besluten som landstingen någonsin tagit. När började detta? 90-talet?

Vem som helst fattar ju att det inte blir fler tillgängliga sjuksköterskor p.g.a . detta. Enda effekten var att landstingen började konkurrera med varandra och driva upp personalkostnaderna. Nu har de väl drivit det så långt att det är svårt att backa. De klarade uppenbarligen bemanningen bättre innan de började hyra in folk. Bästa vore antagligen att landstingen avskaffades och staten tog över ansvaret. En massa odugliga typer som sitter och hittar på egna lösningar för varje landsting kan ju knappast vara vettigt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbade en tid som vårdadministratör. I min region bestämdes det att röntgen skulle ha ett system utöver cismic där övrigt registrerades. Ny patient skulle alltså föras in i två system. När heroma uppdaterades blev det istället för tre klick att registrera en faktura sju klick och en scroll.

Småsaker för en faktura och för en patient. Men den extra tiden för 100 patienter och för 100 fakturor blev ganska rejäl. För att inte tala om tiden det tog när vi fick fax från andra regioner om nya patienter. (det här är ca åtta år sedan)

• Gilla
  • Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
RoTe
L lat skrev:
Är det på grund av sin lysande ekonomi & effektiva drift som Capio ägda St Göran i Stockholm behöver omförhandla avtalen & sänka ersättningen till personalen?
Sa jag att inget företag någonsin har gått dåligt? Dom går generellt sett bättre än det offentliga dock. För det offentliga finns inga incitament att göra nånting bra då man bara kan hämta in lite mer skatt vid behov.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag jobbade en tid som vårdadministratör. I min region bestämdes det att röntgen skulle ha ett system utöver cismic där övrigt registrerades. Ny patient skulle alltså föras in i två system. När heroma uppdaterades blev det istället för tre klick att registrera en faktura sju klick och en scroll.

Småsaker för en faktura och för en patient. Men den extra tiden för 100 patienter och för 100 fakturor blev ganska rejäl. För att inte tala om tiden det tog när vi fick fax från andra regioner om nya patienter. (det här är ca åtta år sedan)
Och faxen står väl kvar...

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
tommib
K karlmb skrev:
Hur gör du?
Det var inte jag som påstod att det var en bra idé att låta läkarna prioritera, det var du.

Antingen förklarar du hur du tänkte att det skulle fungera eller så medger du att du inte har en aning om hur det fungerar.

• Gilla
  • Haha
LaT och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Man går ju inte över budget om man först ser till att spara in dessa pengar på "dravel". Varför tror sossar alltid att det alltid är totalt omöjligt att spara in på något annat?

Om din familj måste köpa ny luftvärmepump för att den gamla är trasig och vintern är i antågande, då drar man in på thailandsresan, förstår du nu? Din budget överskreds inte men ni fick en luftvärmepump som är extremt nödvändig men blev av med den totalt meningslösa thailandsresan.
Det beror väl alldeles på hur budget ser ut och hur mycket dravel som finns att spara in på?

Om familjen måste köpa en ny värmepump och inte har någon Thailandsresa att dra in på då?
De har ingen fjällstuga att sälja, ingen streamingtjänst att säga upp, ingen middag på stan att låta bli att gå på etc...

K karlmb skrev:
Har det slutat folk så kan de ersättas.
Jasså, det kan de.
Har nära bekant som jobbar på en avdelning på Akademiska sjukhuset. På den avdelningen har det senaste halvåret 4 (av ca 30) ur vårdpersonalen sagt upp sig. De får inte anställningsprövning för att ersätta dessa beviljade.
Vad är din rekommendation till till chefen på den avdelningen för att motivera befintlig personal att stanna kvar när de nu måste jobba mer för samma ersättning som tidigare?
K karlmb skrev:
Måste personalen minska så accepterar jag inte budget ifall det inte anges vilka tjänster som inte behövs.
Jag är ju trots allt ansvarig för den medicinska säkerheten.
Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?

• Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Det beror väl alldeles på hur budget ser ut och hur mycket dravel som finns att spara in på?

Om familjen måste köpa en ny värmepump och inte har någon Thailandsresa att dra in på då?
De har ingen fjällstuga att sälja, ingen streamingtjänst att säga upp, ingen middag på stan att låta bli att gå på etc...
Är du ny i Sverige eller? 😂 Man slutar aldrig förundras över svenskens skygglappar.

RoTe RoTe skrev:
Är du ny i Sverige eller? 😂 Man slutar aldrig förundras över svenskens skygglappar.
Nej, är du?
Till slut hamnar man i situationen att man måste välja bort något som är viktigt och inte längre dravel, är det svårt att förstå?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, är du?
Till slut hamnar man i situationen att man måste välja bort något som är viktigt och inte längre dravel, är det svårt att förstå?
"Till slut", jag menar att det offentliga i Sverige ALDRIG kommer nå den punkten. ALDRIG, oavsett område. Du måste ha väldigt dålig insyn i det offentliga hur illa det sköts.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var inte jag som påstod att det var en bra idé att låta läkarna prioritera, det var du.

Antingen förklarar du hur du tänkte att det skulle fungera eller så medger du att du inte har en aning om hur det fungerar.
Tack för frågan! Som medicinskt ansvarig ser jag till att inga blir hemskickade som behöver vård eller ligger och dör när de har en rimlig chans att slippa.

RoTe RoTe skrev:
"Till slut", jag menar att det offentliga i Sverige ALDRIG kommer nå den punkten. ALDRIG, oavsett område. Du måste ha väldigt dålig insyn i det offentliga hur illa det sköts.
Du måste ha väldigt dålig insyn i hur livet är på en vårdavdelning.

RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Du måste ha väldigt dålig insyn i hur livet är på en vårdavdelning.
Nej det har jag inte men det är heller inte det jag diskuterar. Du har helt och totalt missuppfattat mig. Läs mina tidigare inlägg igen, tills dess, slut på diskussion.

RoTe RoTe skrev:
Nej det har jag inte men det är heller inte det jag diskuterar. Du har helt och totalt missuppfattat mig. Läs mina tidigare inlägg igen, tills dess, slut på diskussion.
Vilka av dina 5764 inlägg tycker du att jag ska läsa? Sedan du svarade mig i natt har du skrivit detta i diskussionen med mig:
Man går ju inte över budget om man först ser till att spara in dessa pengar på "dravel". Varför tror sossar alltid att det alltid är totalt omöjligt att spara in på något annat?

Om din familj måste köpa ny luftvärmepump för att den gamla är trasig och vintern är i antågande, då drar man in på thailandsresan, förstår du nu? Din budget överskreds inte men ni fick en luftvärmepump som är extremt nödvändig men blev av med den totalt meningslösa thailandsresan.

----

----

----

Ingenstans här framgår det att du diskuterar något annat än jag. Och varför svarar du mig om du inte vill diskutera det jag skriver om?
Varför inte försöka förklara vad det är du menar istället?

RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka av dina 5764 inlägg tycker du att jag ska läsa? Sedan du svarade mig i natt har du skrivit detta i diskussionen med mig:

Ingenstans här framgår det att du diskuterar något annat än jag. Och varför svarar du mig om du inte vill diskutera det jag skriver om?
Varför inte försöka förklara vad det är du menar istället?
Om du följt inläggen i tråden, vilket du inte gjort, så hade du kunnat se att jag starkt kritiserar den gigantiska mängden administratörer i vården, som dessutom bara ökar. Det är aningens tröttsamt när någon bara slänger sig in i en diskussion utan att ha en aning om historiken.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.