1 658 169 läst ·
17 767 svar
1658k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Är den verkligen felräknad så kommer ingen ny tjänsteman att acceptera den, pga risken att åka dit för tjänstefel. (Om nu tjänstemannaansvar återinförs) Det är ju detta som är kärnan i flummet vi haft sedan Palmes dagar.A Alfons3301 skrev:
Att börja ta in hyrpersonal var nog ett av de dummaste besluten som landstingen någonsin tagit. När började detta? 90-talet?tveksamt skrev:
Hur skulle du motivera någon att stanna utan att du får ge efter på något som kostar pengar, med vetskapen om att personen kan sluta en fredag, börja sin anställning på bemanningsföretaget på lördag och gå till samma arbetsplats som vanligt på måndag, göra precis samma saker men lyfta 20% mer i lön?
Vem som helst fattar ju att det inte blir fler tillgängliga sjuksköterskor p.g.a . detta. Enda effekten var att landstingen började konkurrera med varandra och driva upp personalkostnaderna. Nu har de väl drivit det så långt att det är svårt att backa. De klarade uppenbarligen bemanningen bättre innan de började hyra in folk. Bästa vore antagligen att landstingen avskaffades och staten tog över ansvaret. En massa odugliga typer som sitter och hittar på egna lösningar för varje landsting kan ju knappast vara vettigt.
Jag jobbade en tid som vårdadministratör. I min region bestämdes det att röntgen skulle ha ett system utöver cismic där övrigt registrerades. Ny patient skulle alltså föras in i två system. När heroma uppdaterades blev det istället för tre klick att registrera en faktura sju klick och en scroll.
Småsaker för en faktura och för en patient. Men den extra tiden för 100 patienter och för 100 fakturor blev ganska rejäl. För att inte tala om tiden det tog när vi fick fax från andra regioner om nya patienter. (det här är ca åtta år sedan)
Småsaker för en faktura och för en patient. Men den extra tiden för 100 patienter och för 100 fakturor blev ganska rejäl. För att inte tala om tiden det tog när vi fick fax från andra regioner om nya patienter. (det här är ca åtta år sedan)
Sa jag att inget företag någonsin har gått dåligt? Dom går generellt sett bättre än det offentliga dock. För det offentliga finns inga incitament att göra nånting bra då man bara kan hämta in lite mer skatt vid behov.L lat skrev:
Och faxen står väl kvar...NyKarin skrev:
Jag jobbade en tid som vårdadministratör. I min region bestämdes det att röntgen skulle ha ett system utöver cismic där övrigt registrerades. Ny patient skulle alltså föras in i två system. När heroma uppdaterades blev det istället för tre klick att registrera en faktura sju klick och en scroll.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 743 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 743 inlägg
Det beror väl alldeles på hur budget ser ut och hur mycket dravel som finns att spara in på?RoTe skrev:
Man går ju inte över budget om man först ser till att spara in dessa pengar på "dravel". Varför tror sossar alltid att det alltid är totalt omöjligt att spara in på något annat?
Om din familj måste köpa ny luftvärmepump för att den gamla är trasig och vintern är i antågande, då drar man in på thailandsresan, förstår du nu? Din budget överskreds inte men ni fick en luftvärmepump som är extremt nödvändig men blev av med den totalt meningslösa thailandsresan.
Om familjen måste köpa en ny värmepump och inte har någon Thailandsresa att dra in på då?
De har ingen fjällstuga att sälja, ingen streamingtjänst att säga upp, ingen middag på stan att låta bli att gå på etc...
Jasså, det kan de.K karlmb skrev:
Har nära bekant som jobbar på en avdelning på Akademiska sjukhuset. På den avdelningen har det senaste halvåret 4 (av ca 30) ur vårdpersonalen sagt upp sig. De får inte anställningsprövning för att ersätta dessa beviljade.
Vad är din rekommendation till till chefen på den avdelningen för att motivera befintlig personal att stanna kvar när de nu måste jobba mer för samma ersättning som tidigare?
Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.K karlmb skrev:
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?
Är du ny i Sverige eller? 😂 Man slutar aldrig förundras över svenskens skygglappar.tveksamt skrev:
Det beror väl alldeles på hur budget ser ut och hur mycket dravel som finns att spara in på?
Om familjen måste köpa en ny värmepump och inte har någon Thailandsresa att dra in på då?
De har ingen fjällstuga att sälja, ingen streamingtjänst att säga upp, ingen middag på stan att låta bli att gå på etc...
"Till slut", jag menar att det offentliga i Sverige ALDRIG kommer nå den punkten. ALDRIG, oavsett område. Du måste ha väldigt dålig insyn i det offentliga hur illa det sköts.tveksamt skrev:
Tack för frågan! Som medicinskt ansvarig ser jag till att inga blir hemskickade som behöver vård eller ligger och dör när de har en rimlig chans att slippa.tommib skrev:
Vilka av dina 5764 inlägg tycker du att jag ska läsa? Sedan du svarade mig i natt har du skrivit detta i diskussionen med mig:RoTe skrev:
Ingenstans här framgår det att du diskuterar något annat än jag. Och varför svarar du mig om du inte vill diskutera det jag skriver om?Man går ju inte över budget om man först ser till att spara in dessa pengar på "dravel". Varför tror sossar alltid att det alltid är totalt omöjligt att spara in på något annat?
Om din familj måste köpa ny luftvärmepump för att den gamla är trasig och vintern är i antågande, då drar man in på thailandsresan, förstår du nu? Din budget överskreds inte men ni fick en luftvärmepump som är extremt nödvändig men blev av med den totalt meningslösa thailandsresan.
----
Är du ny i Sverige eller? 😂 Man slutar aldrig förundras över svenskens skygglappar.
----
"Till slut", jag menar att det offentliga i Sverige ALDRIG kommer nå den punkten. ALDRIG, oavsett område. Du måste ha väldigt dålig insyn i det offentliga hur illa det sköts.
----
Nej det har jag inte men det är heller inte det jag diskuterar. Du har helt och totalt missuppfattat mig. Läs mina tidigare inlägg igen, tills dess, slut på diskussion.
Varför inte försöka förklara vad det är du menar istället?
Om du följt inläggen i tråden, vilket du inte gjort, så hade du kunnat se att jag starkt kritiserar den gigantiska mängden administratörer i vården, som dessutom bara ökar. Det är aningens tröttsamt när någon bara slänger sig in i en diskussion utan att ha en aning om historiken.tveksamt skrev:
Vilka av dina 5764 inlägg tycker du att jag ska läsa? Sedan du svarade mig i natt har du skrivit detta i diskussionen med mig:
Ingenstans här framgår det att du diskuterar något annat än jag. Och varför svarar du mig om du inte vill diskutera det jag skriver om?
Varför inte försöka förklara vad det är du menar istället?