RoTe RoTe skrev:
Om du följt inläggen i tråden, vilket du inte gjort, så hade du kunnat se att jag starkt kritiserar den gigantiska mängden administratörer i vården, som dessutom bara ökar.
Och jag håller med dig i den frågan.
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?

Man kan klaga uppåt bäst man vill, mer pengar får man inte och en avdelningschef har lika lite påverkan på regionpolitiken som du eller jag.
Det är svårt att spara in på saker när alla stenar man vänder på innebär minskad vård eller försämrad kvalitet på vården som ges.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Och jag håller med dig i den frågan.
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?

Man kan klaga uppåt bäst man vill, mer pengar får man inte och en avdelningschef har lika lite påverkan på regionpolitiken som du eller jag.
Det är svårt att spara in på saker när alla stenar man vänder på innebär minskad vård eller försämrad kvalitet på vården som ges.
Jag pratar inte om avdelningar eftersom ett sjukhus budget inte fungerar så.

Ja det är svårt att spara in på saker (förutom sånt som verkligen är viktigt) eftersom viljan helt och hållet saknas inom det offentliga, som jag sagt tidigare så kommer det offentliga ALDRIG att fungera lika bra som det privata då incitament helt saknas för att göra något bra. Ni som jobbar inom den offentliga vården måste verkligen hata er själva. Men så länge som så många ändå väljer att göra det finns inget problem.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och jag håller med dig i den frågan.
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?
Öh, pratade vi inte om vad sjukhusdirektören skulle göra? Verkar som du flyttar disussionen till dit det passar så du kan säga att inget kan göras. En enskild läkare kan heller inte hjälpa upp en misskött avdelning..
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
K karlmb skrev:
Öh, pratade vi inte om vad sjukhusdirektören skulle göra? Verkar som du flyttar disussionen till dit det passar så du kan säga att inget kan göras. En enskild läkare kan heller inte hjälpa upp en misskött avdelning..
Det verkade som hen tog det hela personligt. Jävligt tröttsamt att behöva skriva alla sina inlägg ännu en gång för att hen vägrar läsa tråden.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag pratar inte om avdelningar eftersom ett sjukhus budget inte fungerar så.
Nej, men en avdelnings budget fungerar så.
En förändring i toppen måste komma från allmänheten, det kan inte verksamheten göra. Allmänheten måste se till att tillsätta politiker som förstår att göra kloka förändringar i toppen, men det är ju heller inte önskvärt, ett till vad vi får för något.
RoTe RoTe skrev:
Ja det är svårt att spara in på saker (förutom sånt som verkligen är viktigt)
Nej, det är lätt, tills det är viktiga saker man behöver spara in på.
RoTe RoTe skrev:
eftersom viljan helt och hållet saknas inom det offentliga
Viljan finns hos alla jag diskuterat frågan med i det offentliga. Jag har inte stött på någon som vill göra saker mer kostsamma än nödvändigt.
RoTe RoTe skrev:
incitament helt saknas för att göra något bra.
Jag har kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon i vårdsverige som inte drivs av att göra bra saker, har du?

Var finns de här som inte vill göra bra saker?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Öh, pratade vi inte om vad sjukhusdirektören skulle göra? Verkar som du flyttar disussionen till dit det passar så du kan säga att inget kan göras. En enskild läkare kan heller inte hjälpa upp en misskött avdelning..
Så vad skulle sjukhusdirektören göra då?
Jag ställde dessa frågor till dig, vad är svaren?

Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?
 
K karlmb skrev:
Tack för frågan! Som medicinskt ansvarig ser jag till att inga blir hemskickade som behöver vård eller ligger och dör när de har en rimlig chans att slippa.
Så när du blir medicinskt ansvarig hoppar du in på alla skift som inte är bemannade?

Svårt imponerande!
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, men en avdelnings budget fungerar så.
En förändring i toppen måste komma från allmänheten, det kan inte verksamheten göra. Allmänheten måste se till att tillsätta politiker som förstår att göra kloka förändringar i toppen, men det är ju heller inte önskvärt, ett till vad vi får för något.

Nej, det är lätt, tills det är viktiga saker man behöver spara in på.

Viljan finns hos alla jag diskuterat frågan med i det offentliga. Jag har inte stött på någon som vill göra saker mer kostsamma än nödvändigt.

Jag har kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon i vårdsverige som inte drivs av att göra bra saker, har du?

Var finns de här som inte vill göra bra saker?
Du lever i din lilla avdelningsbubbla så det är ingen ide att diskutera vidare med dig. Det finns eoner av exempel på skatteslöseri inom vården varav ett har jag redan tagit upp men du vägrar ju lyssna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
intressant diskussion, men mycket OT
pacman42 pacman42 skrev:
Så Gaaaaahhh åt diskussionen då?
Ja. Fler borde lära sig att bryta ut trådar härifrån när det går från gnäll till diskussion. Det gäller just nu minst två ämnen.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Så vad skulle sjukhusdirektören göra då?
Jag ställde dessa frågor till dig, vad är svaren?

Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?
Jag skrev ju det. Ingen tar ett jobb som är dömt att leda dig till fängelse.
Kolla i Ryssland.
Ska jag ta ett sånt jobb så vill jag se att det finns en rimlig chans att fullfölja uppdraget.
 
K karlmb skrev:
Jag skrev ju det. Ingen tar ett jobb som är dömt att leda dig till fängelse.
Kolla i Ryssland.
Ska jag ta ett sånt jobb så vill jag se att det finns en rimlig chans att fullfölja uppdraget.
Okej, så då tar ingen jobbet som sjukhusdirektör, vad händer då? Den medicinska säkerheten är säkrad...

Jag lägger ner diskussionen, vi kommer inte att se lika i frågan ändå.
Ber om ursäkt till övriga att tråden blev kapad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K
GAAAAHHHH!!!
Fick nyss ett bedrägerisamtal, från ett hemligt nummer; där den inspelade rösten påstår att ngn försöker handla på mitt Klarna-konto.
Uppmanar mig att klicka nån siffra på telefonen för att det ska avbrytas. Förstod att det var ngt lurt så jag gör ingenting, strax kommer samma meddelande igen, återigen gör jag inget, då bryts samtalet.
Ringde Klarna och killen där såg att inget var på gång. Och de var fullt medvetna om detta tjyveri 😡
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Intet och 2 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
GAAAAHHHH!!!
Fick nyss ett bedrägerisamtal, från ett hemligt nummer; där den inspelade rösten påstår att ngn försöker handla på mitt Klarna-konto.
Uppmanar mig att klicka nån siffra på telefonen för att det ska avbrytas. Förstod att det var ngt lurt så jag gör ingenting, strax kommer samma meddelande igen, återigen gör jag inget, då bryts samtalet.
Ringde Klarna och killen där såg att inget var på gång. Och de var fullt medvetna om detta tjyveri 😡
De samtalen har jag fått i säkert ett år med ojämna mellanrum på några månader (NEJ, inte jämna mellanrum :P )
 
K
Tokslut Tokslut skrev:
De samtalen har jag fått i säkert ett år med ojämna mellanrum på några månader (NEJ, inte jämna mellanrum :p )
Första gången för mig. Nu stod det hemligt nr och det är inte vanligt numera. Var beredd på att det kunde vara oärligt
Oftast svarar jag inte på okända nummer och brukar också kolla upp dom efteråt och då har det varit försäljare
 
K Kakelugnen566 skrev:
Oftast svarar jag inte på okända nummer
Det gjorde inte heller hon som tappat sin plånbok på en köpcentrumparkering för några veckor sedan, när jag försökte lämna tillbaka den. Tror hon insåg sitt misstag till sist...
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.