1 658 804 läst ·
17 774 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Och jag håller med dig i den frågan.RoTe skrev:
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?
Man kan klaga uppåt bäst man vill, mer pengar får man inte och en avdelningschef har lika lite påverkan på regionpolitiken som du eller jag.
Det är svårt att spara in på saker när alla stenar man vänder på innebär minskad vård eller försämrad kvalitet på vården som ges.
Jag pratar inte om avdelningar eftersom ett sjukhus budget inte fungerar så.tveksamt skrev:
Och jag håller med dig i den frågan.
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?
Man kan klaga uppåt bäst man vill, mer pengar får man inte och en avdelningschef har lika lite påverkan på regionpolitiken som du eller jag.
Det är svårt att spara in på saker när alla stenar man vänder på innebär minskad vård eller försämrad kvalitet på vården som ges.
Ja det är svårt att spara in på saker (förutom sånt som verkligen är viktigt) eftersom viljan helt och hållet saknas inom det offentliga, som jag sagt tidigare så kommer det offentliga ALDRIG att fungera lika bra som det privata då incitament helt saknas för att göra något bra. Ni som jobbar inom den offentliga vården måste verkligen hata er själva. Men så länge som så många ändå väljer att göra det finns inget problem.
Öh, pratade vi inte om vad sjukhusdirektören skulle göra? Verkar som du flyttar disussionen till dit det passar så du kan säga att inget kan göras. En enskild läkare kan heller inte hjälpa upp en misskött avdelning..tveksamt skrev:
Och jag håller med dig i den frågan.
Problemet jag ser är att det är kanske inget en enskild avdelning kan göra något åt. Så vad är din lösning på det för en avdelning utan administratörer, som fortfarande har ett besparingskrav på några miljoner och inte får tillsätta sina 4 vakanta sjukskötersketjänster?
Det verkade som hen tog det hela personligt. Jävligt tröttsamt att behöva skriva alla sina inlägg ännu en gång för att hen vägrar läsa tråden.K karlmb skrev:
Nej, men en avdelnings budget fungerar så.RoTe skrev:
En förändring i toppen måste komma från allmänheten, det kan inte verksamheten göra. Allmänheten måste se till att tillsätta politiker som förstår att göra kloka förändringar i toppen, men det är ju heller inte önskvärt, ett till vad vi får för något.
Nej, det är lätt, tills det är viktiga saker man behöver spara in på.RoTe skrev:
Viljan finns hos alla jag diskuterat frågan med i det offentliga. Jag har inte stött på någon som vill göra saker mer kostsamma än nödvändigt.RoTe skrev:
Jag har kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon i vårdsverige som inte drivs av att göra bra saker, har du?RoTe skrev:
Var finns de här som inte vill göra bra saker?
Så vad skulle sjukhusdirektören göra då?K karlmb skrev:
Jag ställde dessa frågor till dig, vad är svaren?
Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?
Du lever i din lilla avdelningsbubbla så det är ingen ide att diskutera vidare med dig. Det finns eoner av exempel på skatteslöseri inom vården varav ett har jag redan tagit upp men du vägrar ju lyssna.tveksamt skrev:
Nej, men en avdelnings budget fungerar så.
En förändring i toppen måste komma från allmänheten, det kan inte verksamheten göra. Allmänheten måste se till att tillsätta politiker som förstår att göra kloka förändringar i toppen, men det är ju heller inte önskvärt, ett till vad vi får för något.
Nej, det är lätt, tills det är viktiga saker man behöver spara in på.
Viljan finns hos alla jag diskuterat frågan med i det offentliga. Jag har inte stött på någon som vill göra saker mer kostsamma än nödvändigt.
Jag har kan inte dra mig till minnes att jag träffat någon i vårdsverige som inte drivs av att göra bra saker, har du?
Var finns de här som inte vill göra bra saker?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Jag skrev ju det. Ingen tar ett jobb som är dömt att leda dig till fängelse.tveksamt skrev:
Så vad skulle sjukhusdirektören göra då?
Jag ställde dessa frågor till dig, vad är svaren?
Okej, så lösningen är att inte acceptera budget. Du går till politikerna och säger att det inte går ihop. De svarar, att det måste det göra, det finns inte mer pengar att få.
Vad är nästa steg? Avgå?
Okej, vad ska nästa person göra? Det finns fortfarande inte mer pengar att få.
Hur blir det med den medicinska säkerheten tror du..?
Kolla i Ryssland.
Ska jag ta ett sånt jobb så vill jag se att det finns en rimlig chans att fullfölja uppdraget.
Okej, så då tar ingen jobbet som sjukhusdirektör, vad händer då? Den medicinska säkerheten är säkrad...K karlmb skrev:
Jag lägger ner diskussionen, vi kommer inte att se lika i frågan ändå.
Ber om ursäkt till övriga att tråden blev kapad.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
GAAAAHHHH!!!
Fick nyss ett bedrägerisamtal, från ett hemligt nummer; där den inspelade rösten påstår att ngn försöker handla på mitt Klarna-konto.
Uppmanar mig att klicka nån siffra på telefonen för att det ska avbrytas. Förstod att det var ngt lurt så jag gör ingenting, strax kommer samma meddelande igen, återigen gör jag inget, då bryts samtalet.
Ringde Klarna och killen där såg att inget var på gång. Och de var fullt medvetna om detta tjyveri 😡
Fick nyss ett bedrägerisamtal, från ett hemligt nummer; där den inspelade rösten påstår att ngn försöker handla på mitt Klarna-konto.
Uppmanar mig att klicka nån siffra på telefonen för att det ska avbrytas. Förstod att det var ngt lurt så jag gör ingenting, strax kommer samma meddelande igen, återigen gör jag inget, då bryts samtalet.
Ringde Klarna och killen där såg att inget var på gång. Och de var fullt medvetna om detta tjyveri 😡
De samtalen har jag fått i säkert ett år med ojämna mellanrum på några månader (NEJ, inte jämna mellanrumK Kakelugnen566 skrev:GAAAAHHHH!!!
Fick nyss ett bedrägerisamtal, från ett hemligt nummer; där den inspelade rösten påstår att ngn försöker handla på mitt Klarna-konto.
Uppmanar mig att klicka nån siffra på telefonen för att det ska avbrytas. Förstod att det var ngt lurt så jag gör ingenting, strax kommer samma meddelande igen, återigen gör jag inget, då bryts samtalet.
Ringde Klarna och killen där såg att inget var på gång. Och de var fullt medvetna om detta tjyveri 😡
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Första gången för mig. Nu stod det hemligt nr och det är inte vanligt numera. Var beredd på att det kunde vara oärligtTokslut skrev:
Oftast svarar jag inte på okända nummer och brukar också kolla upp dom efteråt och då har det varit försäljare
