1 657 560 läst ·
17 758 svar
1658k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Pengarna var nog slut när jag senast var på en förlossning, för jag fick ingen ostmacka, det fick bara den som födde.Satsuki skrev:
Säcken med pengar (budgeten) är per sjukhus, det innebär att det är samma pott för ssk/läk/usk-löner, avancerad cancerbehandling, IVA-vård, GBP-operationer, biologiska läkemedel, hyra för nybyggda lokaler, administratörer/samordnares löner, inkontinensskydd eller ostmackor på förlossningen.
Enl vad jag har hört har de stoppat alla anställningar av Överläkare och biträdande ÖL på ett av Sveriges universitetssjukhus… Tur att vi har de nya fina sjukhusbyggnaderna i Malmö (där hyran är så hög att verksamhetsområdenas lokalbudget helt spräcks). Regionpolitik 🤯
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Och hur gör du det på en avdelning där 3 av 20 ssk sagt upp sig? Du har nu 3 luckor i schemat varje gång som måste täckas av befintlig personal. Du får givetvis inte anställa någon ny (som om det hade funnits någon att anställa ändå) eftersom det är anställningsstopp. All din personal är förstås urförtjusta i att lösa problemet genom att springa fortare varje arbetspass, skippa rasterna och äta lunchen medan de läser och skriver journal.K karlmb skrev:
Och vad menar du är drägliga villkor?
Att få gå hem i tid? Hur löser du det när det finns en vakans på passet efter och ingen att ringa in?
Att få skälig lön? Dvs. 20% lägre lön än vad individen kan få på andra arbetsplatser (eller samma arbetsplats men med annan arbetsgivare)?
Att få rast? Vem ska se till kvinnan som föder när du sitter och fikar i 15 minuter?
Äta lunch i lugn och ro? Vem ska dela ut medicinen till dina patienter, lägga om liggsåren och se till att de får i sig maten?
Det är lätt att säga att man ska hålla drägliga villkor, men det är inte riktigt så lätt att leva upp till det i verkligheten när du inte har varken personal eller pengar att spela med.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag har inte fått en enda matpaus där jag sitter ner i fikarummet och äter i lugn och ro sista två veckorna om jag tänker efter. För om jag sitter framför datorn kan jag skriva en anteckning, signera min inkorg eller lägga in läkemedel samtidigt…. 🤷🏼♀️
Det är inte kul när det det är 20% opåtittade patienter som varit där 4-6h redan…
Det är inte kul när det det är 20% opåtittade patienter som varit där 4-6h redan…
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Så skönt att min bättre hälft lämnade skiftarbete på regionen.
Jag avundas inte er, och önskar er betydligt bättre villkor än ni har idag!
Jag avundas inte er, och önskar er betydligt bättre villkor än ni har idag!
GAAAHHH: Har fått en lätt variant av bältros, troligen eller trots att jag är vaccinerad med det senaste bra vaccinet med 90 % skydd, men 10 % risk finns ändå.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ajdå. Jag har precis fått första dosen bältrosvaccin och åkte på pseudo-influensan som biverkning. Hoppas verkligen att dos 2 täpper igen möjligheten för VZ-viruset att härja fritt. Hade vattkoppor när jag var 28 och fick bältros året efter. Inget sedan dess. En kompis höll på att stryka med när viruset vaknade till liv och började knapra på hans ryggradsnerv.trähandtag skrev:
Ska jag ha ansvaret för verksamheten som sjukhusdirektör så är det givetvis upp till mig att införa anställningsstopp eller ej. Problemet här vet jag ju om, det sitter politiker och petar i mina domäner. De leker beställare o leverantörer av vård..tveksamt skrev:
Och hur gör du det på en avdelning där 3 av 20 ssk sagt upp sig? Du har nu 3 luckor i schemat varje gång som måste täckas av befintlig personal. Du får givetvis inte anställa någon ny (som om det hade funnits någon att anställa ändå) eftersom det är anställningsstopp. All din personal är förstås urförtjusta i att lösa problemet genom att springa fortare varje arbetspass, skippa rasterna och äta lunchen medan de läser och skriver journal.
Och vad menar du är drägliga villkor?
Att få gå hem i tid? Hur löser du det när det finns en vakans på passet efter och ingen att ringa in?
Att få skälig lön? Dvs. 20% lägre lön än vad individen kan få på andra arbetsplatser (eller samma arbetsplats men med annan arbetsgivare)?
Att få rast? Vem ska se till kvinnan som föder när du sitter och fikar i 15 minuter?
Äta lunch i lugn och ro? Vem ska dela ut medicinen till dina patienter, lägga om liggsåren och se till att de får i sig maten?
Det är lätt att säga att man ska hålla drägliga villkor, men det är inte riktigt så lätt att leva upp till det i verkligheten när du inte har varken personal eller pengar att spela med.
Om vi skulle ha tjänstemannaansvar så skulle en sjukhusdirektör verkligen vara en sån också och ha det yttersta ansvaret för att all nödvändig vård levererades. Samt då för att hålla nere kostnaderna.
Kanske är vi något på spåren här gällande varför så få politiker vill återinföra TA.