L lat skrev:
Du menar för sjukhusdirektören, eller för politikerna i styrelsen?
Politikerna ger ramar vad jag vet, de bestämmer vad löner + hyrsyrror får kosta totalt sett.

GAAAAHHHH!!!
Fått oreda i fjärrkontrollerna.
Började med att jag fick en Teliabox. Installerade denna, det var mycket som skulle knappas in, loggas in, skannas in, godkännas mm, det mesta självförklarande på TVn skärm, alltså bara göra som det stod. Men det var en grej jag hakade upp mig på i slutet, öppnade den medföljande instruktionen.
"Sätt i sladdarna, packa upp fjärrkontrollen och sätt i batterierna...."
Fjärrkontrollen ??? Tittade i min hand och konstaterade att jag hade TVns kontroll i handen...den funkade tydligen lika bra, den till boxen hade jag inte ens hittat i kartongen.
Men här om kvällen funkade mest ingenting, tex gick volymen bara att höja med förstärkarens kontroll.
Startar jag allt med TVns kontroll och använder den funkar allt som det ska, men särbon använder boxens kontroll av gammal vana, det verkar funka ett tag, men efter några dagar med användande av båda, och ibland den till satelitboxen blir det bananas i systemet.
Nu är satelitboxen ett minne blott om en månad, så problemet kanske är övergående.
Gömma fjärren till boxen, lära en gammal hund att sitta (särbon) är nog inte att tänka på.

En särbo ska väl per definition inte ha tillgång till något så privat som fjärrkontrollen?😉

• Haha
  • Älska
  • Wow
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Satsuki
13th Marine 13th Marine skrev:
Men jag fick höra att det var lögn att de skulle dra ner på personal... 🙄
De stoppar nyanställningar och ersätter inte personal, självklart resulterar det i personalminskning….
(Däremot säger de kanske inte upp personal)

Satsuki Satsuki skrev:
De stoppar nyanställningar och ersätter inte personal, självklart resulterar det i personalminskning….
(Däremot säger de kanske inte upp personal)
Oavsett är resultatet, som du skriver, en personalminskning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Politikerna ger ramar vad jag vet, de bestämmer vad löner + hyrsyrror får kosta totalt sett.
Ok, så om politikerna ger ramarna så kan knappast nån tjänsteman vara ytterst ansvarig och då har tjänstemanna ansvaret ingen betydelse.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lat skrev:
Ok, så om politikerna ger ramarna så kan knappast nån tjänsteman vara ytterst ansvarig och då har tjänstemanna ansvaret ingen betydelse.
Varför inte då? Som ansvarig får du en påse pengar. Om du är duktig ska den inte gå åt och helst bli en del över.
Är du oduglig så slutar folk pga missnöje och du tvingas ta in hyrpersonal till hög kostnad och påsen tar snabbt slut.

K karlmb skrev:
Varför inte då? Som ansvarig får du en påse pengar. Om du är duktig ska den inte gå åt och helst bli en del över.
Är du oduglig så slutar folk pga missnöje och du tvingas ta in hyrpersonal till hög kostnad och påsen tar snabbt slut.
Det kommer ju inte att sluta med att den som får uppdraget kräver 3x högre lön eftersom hen blir ansvarig för att det inte går att driva verksamheten till den kostnad som politikerna är beredda att lägga.

kashieda kashieda skrev:
Det kommer ju inte att sluta med att den som får uppdraget kräver 3x högre lön eftersom hen blir ansvarig för att det inte går att driva verksamheten till den kostnad som politikerna är beredda att lägga.
Varför då? Den situationen inträffar ofta för chefer o projektledare. Då motiverar man sina kostnader och får ev en uppdaterad budget. Sedan är man ansvarig för att hantera pengarna på bästa sätt.

K karlmb skrev:
Och om folk slutar på grund av andra orsaker än att du är oduglig då?
Exempelvis som att man får 20% högre lön som hyrsköterska, eller inom kommunen, eller i Norge, eller på IKEA.
Hur skulle du motivera någon att stanna utan att du får ge efter på något som kostar pengar, med vetskapen om att personen kan sluta en fredag, börja sin anställning på bemanningsföretaget på lördag och gå till samma arbetsplats som vanligt på måndag, göra precis samma saker men lyfta 20% mer i lön?
Och tänk nu på att du måste lyckas med detta, annars åker du dit under tjänstemannaansvaret och kan åtalas. Snacka om attraktiv arbetsplats!

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
K karlmb skrev:
Säcken med pengar (budgeten) är per sjukhus, det innebär att det är samma pott för ssk/läk/usk-löner, avancerad cancerbehandling, IVA-vård, GBP-operationer, biologiska läkemedel, hyra för nybyggda lokaler, administratörer/samordnares löner, inkontinensskydd eller ostmackor på förlossningen.
Enl vad jag har hört har de stoppat alla anställningar av Överläkare och biträdande ÖL på ett av Sveriges universitetssjukhus… Tur att vi har de nya fina sjukhusbyggnaderna i Malmö (där hyran är så hög att verksamhetsområdenas lokalbudget helt spräcks). Regionpolitik 🤯

• Arg
LaT och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Och om folk slutar på grund av andra orsaker än att du är oduglig då?
Exempelvis som att man får 20% högre lön som hyrsköterska, eller inom kommunen, eller i Norge, eller på IKEA.
Hur skulle du motivera någon att stanna utan att du får ge efter på något som kostar pengar, med vetskapen om att personen kan sluta en fredag, börja sin anställning på bemanningsföretaget på lördag och gå till samma arbetsplats som vanligt på måndag, göra precis samma saker men lyfta 20% mer i lön?
Och tänk nu på att du måste lyckas med detta, annars åker du dit under tjänstemannaansvaret och kan åtalas. Snacka om attraktiv arbetsplats!
Om jag är sjukhusdirektör så får jag ju se till att hålla drägliga villkor, eller hur tänker du? Om 3 st slutar är det väl inte hela världen, det är ju när en halv avdelning slutat och man måste ta in hyrpersonal som det börjar märkas i pengapåsen.

Satsuki Satsuki skrev:
Säcken med pengar (budgeten) är per sjukhus, det innebär att det är samma pott för ssk/läk/usk-löner, avancerad cancerbehandling, IVA-vård, GBP-operationer, biologiska läkemedel, hyra för nybyggda lokaler, administratörer/samordnares löner, inkontinensskydd eller ostmackor på förlossningen.
Enl vad jag har hört har de stoppat alla anställningar av Överläkare och biträdande ÖL på ett av Sveriges universitetssjukhus… Tur att vi har nya fina sjukhusbygcnadee i Malmö (där hyran är så hög att verksamhetsområdenas lokalbudget helt spräcks). Regionpolitik 🤯
Men en stor del av kostnaderna är för personal. Så om man kan behålla bra personal och slipper använda tillfälliga lösningar så räcker pengarna längst till allt. Men om det är OK att ta in hur mkt hyrpersonal som helst och det går på ett annat konto, ja, då gör jag naturligtvis så.... Då slipper jag ta ansvar för min värdelösa personalpolitik.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Satsuki
K karlmb skrev:
Men en stor del av kostnaderna är för personal. Så om man kan behålla bra personal och slipper använda tillfälliga lösningar så räcker pengarna längst till allt. Men om det är OK att ta in hur mkt hyrpersonal som helst och det går på ett annat konto, ja, då gör jag naturligtvis så.... Då slipper jag ta ansvar för min värdelösa personalpolitik.
Vi har inte haft hyrläkare eller hyrsyrror på sjukhuset (annat än i extrema undantag) på länge….

Tyvärr (enl ledningen jättekonstigt, enl folk på golvet föga överraskande) var det få av den tidigare hyrpersonalen som var intresserad av att stanna kvar som regionanställda…..

Det har i sin tur gjort att läkare tvingas pendla mellan orter för att täcka mottagningar på flera småsjukhus, vilket blir otroligt hattigt och flera läkare har slutat eftersom de inte får någon kontinuitet i tillvaron. Region uttrycker förvåning över detta (som facket förutspådde men 🤷🏼‍♀️)

• Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Vi har inte haft hyrläkare eller hyrsyrror på sjukhuset (annat än i extrema undantag) på länge….

Tyvärr (enl ledningen jättekonstigt, enl folk på golvet föga överraskande) var det få av den tidigare hyrpersonalen som var intresserad av att stanna kvar som regionanställda…..

Det har i sin tur gjort att läkare tvingas pendla mellan orter för att täcka mottagningar på flera småsjukhus, vilket blir otroligt hattigt och flera läkare har slutat eftersom de inte får någon kontinuitet i tillvaron. Region uttrycker förvåning över detta (som facket förutspådde men 🤷🏼‍♀️)
Det räcker ju inte att erbjuda hyrpersonal ett jobb med dåliga villkor och sen säga upp dem så man står helt utan....
Ansvaret här ligger ju i att producera vård..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.