13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH.

Fick inte lagom värme när jag röker en skinka, så nu ligger jag 3h back i rökningen och får vara uppe några timmar till för att hålla ett öga på det.

(Röker med kol + chunks I klotgrill)
För rökning tar man den vänstra, kamadon 😎 o sätter termometern på lagom temp. Plåtnicklas till höger är mycket lurigare att hålla temp på - det gick när man var ung och pigg. Kamado och klotgrill placerade på en altan med trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
För rökning tar man den vänstra, kamadon 😎 o sätter termometern på lagom temp. Plåtnicklas till höger är mycket lurigare att hålla temp på - det gick när man var ung och pigg. [bild]
Nån dag ska jag bygga mig en rök, men inte idag.
Meatern säger en timme tills 68grader innertemp.

Va f... jag som tidigare är van vid auktioner på tradera undrar verkligen vad de pysslar med på de andra auktionssiterna...
En skärmdump från en auktionssida med budknapp på 358 SEK och text om totalpris inklusive avgifter, samt tullinformation.
Skapa konto

Inte nog med att de tar betalt av säljaren, de tar betalt av köparen också...

• Arg
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Va f... jag som tidigare är van vid auktioner på tradera undrar verkligen vad de pysslar med på de andra auktionssiterna...
[bild]
Inte nog med att de tar betalt av säljaren, de tar betalt av köparen också...
Att de tar betalt av köparen (för att ge till säljaren) är väl iofs förväntat.

Men ja, ett jäkla sätt.

• Haha
useless
  • Laddar…
Det ligger normalt auktionskostnader på både köpare och säljare. Exemplet ovan där inropspriset är inkluderat/dolt i slutpriset är mindre vanligt. Exemplet är ändå lite mer "juste" för då slipper man överraskning.

yonna yonna skrev:
Det ligger normalt auktionskostnader på både köpare och säljare. Exemplet ovan där inropspriset är inkluderat/dolt i slutpriset är mindre vanligt. Exemplet är ändå lite mer "juste" för då slipper man överraskning.
Jag tycker det snarare känns som ett upplägg för att lura köparen.

Förstår inte varför kostnaden inte läggs i sin helhet på säljaren.

• Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Auktionsfirman jobbar inte gratis (vem vill det?). Säljaren betalar för försäljningsuppdraget. Köparen betalar en viss % på köpebeloppet samt en fast slagavgift.

Jämför kostnaderna hos de stora auktionsbolagen.

Nu har det poppat upp massor av internetauktioner där auktionsföretaget tex inte har lagerhållning. fotografering, värdering mm mm vilket innebär lägre kostnader. Fortfarande finns ändå kostnader för att driva internetsiten, pengaflödet mm mm.

Redigerat:
yonna yonna skrev:
Auktionsfirman jobbar inte gratis (vem vill det?).
Det skrev jag väl inte att de skulle göra?
yonna yonna skrev:
Säljaren betalar för försäljningsuppdraget.
Köparen betalar en viss % på köpebeloppet samt en fast slagavgift.
Och varför ska slagavgiften brytas ut från försäljningsuppdraget?

Varför kan inte mitt bud innehålla alla kostnader?

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Inget ovanligt i dagens tider, med extra avgift. Mera som ett ska numera. Många auktionsföretag som säljer på bonduktioner, har börjat med att ta en slagavgift på 10 kr för vare antaget bud. Dom har då även börjat med att stycka upp från låda till stycke för att få så många slag som möjligt.
Går ofta på bondauktioner ( men inte Stockholm ) och ser detta, är det slagavgift och budet ligger på tex 20 kr, så blir det att betala 30 kr. Budar aldrig på något som kostar mindre än 200 - 300 kr.
Ett otyg är det med slagavgift. Tänk själva, en låda för 50 kr eller 40 delar i den, blir en bra profit på en sådan låda.

J jonaserik skrev:
Inget ovanligt i dagens tider, med extra avgift. Mera som ett ska numera. Många auktionsföretag som säljer på bonduktioner, har börjat med att ta en slagavgift på 10 kr för vare antaget bud. Dom har då även börjat med att stycka upp från låda till stycke för att få så många slag som möjligt.
Går ofta på bondauktioner ( men inte Stockholm ) och ser detta, är det slagavgift och budet ligger på tex 20 kr, så blir det att betala 30 kr. Budar aldrig på något som kostar mindre än 200 - 300 kr.
Ett otyg är det med slagavgift. Tänk själva, en låda för 50 kr eller 40 delar i den, blir en bra profit på en sådan låda.
10 kronor i slagavgift är lågt idag, många firmor tar mellan 25 och 50 kronor nuförtiden. Partilådor med vettigt innehåll finns sällan idag. För enklare varor blir det mest loppis numera där man ibland kan göra fynd om man går mot strömmen och köper det som för tillfället är impopulärt. Har själv köpt på mig en massa ryska saker som idag betraktas som pestsmittat eller nästan som radioaktivt avfall för småpengar. Köpte nyligen ryskt konsthantverk och kvinnan som sålde sade: det är ryskt och jag vill inte ta med det hem, ge vad du vill.😀

• Haha
Intet
  • Laddar…
Gaaaahhh! Jobbar hemma och Eoff klipper strömmen för "akut trädnedtagning". Såpass akut att deras system inte hängde med i svängarna att säga till, ens.

B Bitterhetsakademin skrev:
10 kronor i slagavgift är lågt idag, många firmor tar mellan 25 och 50 kronor nuförtiden. Partilådor med vettigt innehåll finns sällan idag. För enklare varor blir det mest loppis numera där man ibland kan göra fynd om man går mot strömmen och köper det som för tillfället är impopulärt. Har själv köpt på mig en massa ryska saker som idag betraktas som pestsmittat eller nästan som radioaktivt avfall för småpengar. Köpte nyligen ryskt konsthantverk och kvinnan som sålde sade: det är ryskt och jag vill inte ta med det hem, ge vad du vill.😀
Inte omöjligt att de är radioaktivt. "Många" ryska hem har vattenburna element från Tjernobyl/Pripyat då alla element stals där och säkerligen såldes till oventande.

Köp ingen Geigermätare ;)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Inte omöjligt att de är radioaktivt. "Många" ryska hem har vattenburna element från Tjernobyl/Pripyat då alla element stals där och säkerligen såldes till oventande.

Köp ingen Geigermätare ;)
Ingen fara, det var träsniderier från staden Zagorsk och några matryoshkadockor men jag har också sett diverse militärt skrot bland annat gasmasker från Röda Armen, de ska man inte röra. Dels var filtermassan i dessa asbest och så kan de ju ha använts av saneringsteamet i Tjernobyl, vem vet.

• Träsnideri av en stegrande häst i ljust trä med detaljerade utskärningar.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ingen fara, det var träsniderier från staden Zagorsk och några matryoshkadockor men jag har också sett diverse militärt skrot bland annat gasmasker från Röda Armen, de ska man inte röra. Dels var filtermassan i dessa asbest och så kan de ju ha använts av saneringsteamet i Tjernobyl, vem vet.
Ta med en geigermätare till nästa loppis bara så kan du vara lugn.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ta med en geigermätare till nästa loppis bara så kan du vara lugn.
Egen härd är högvärd!

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.