Aporopå eftertraktade gamla Toyotor så när jag var runt i öst & centralafrika för lääääänge sedan så såg jag massor av "europeiska" japaner på vägarna. Främst Toyota men även Mazda och Nissan. Och jag såg flera som kom från Sverige.

Snackade med en mek i Kijabe, Kenya som jobbade i ett skjul. Han menade att han kunde laga i princip vad som helst på en gammal Toyota. Och jag tror honom. Sannolikt inte enligt officiella servicemanualer 😄men funkar det så funkar det.

Således misstänker jag att många av dom äldre japsarna går på export till Afrika

B Bästerortarn skrev:
Aporopå eftertraktade gamla Toyotor så när jag var runt i öst & centralafrika för lääääänge sedan så såg jag massor av "europeiska" japaner på vägarna. Främst Toyota men även Mazda och Nissan. Och jag såg flera som kom från Sverige.

Snackade med en mek i Kijabe, Kenya som jobbade i ett skjul. Han menade att han kunde laga i princip vad som helst på en gammal Toyota. Och jag tror honom. Sannolikt inte enligt officiella servicemanualer 😄men funkar det så funkar det.

Således misstänker jag att många av dom äldre japsarna går på export till Afrika
Kenya har ju högertrafik så självklart kommer japanerna där från länder med högertrafik.

Här i Tanzania kommer alla Toyotor från Japan eftersom båda har ratten på höger sida.

Största importören är beforward.jp som har regelbundna båttransporter direkt från Japan av begagnade japanska bilar.

Själv äger jag en Toyota Ractis (heter Toyota Verso-S i europa) och en Nissan Dualis (Nissan Qashqai) som båda importerats från Japan.

Min Svenska Nissan Bluebird sålde jag till ett företag på backaplan i Göteborg nån gång runt 2012 som exporterade den till Västafrika..fick 10 papp för en bil som jag skulle skrotat annars.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ändå intressant att det går att köpa en begagnad bil i Sverige, transportera den till Afrika och sälja den med vinst.

L lbgu skrev:
Ändå intressant att det går att köpa en begagnad bil i Sverige, transportera den till Afrika och sälja den med vinst.
Funkar bara med japanska bilar, de är eftertraktade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Funkar bara med japanska bilar, de är eftertraktade.
Jag fick inte sålt min Scania R411 för några år sedan, tom i Baltikum tyckte de att den var för gammal. Det slutade med att en afrikansk agent hittade min annons och bjöd rätt OK pris för den som han betalade i förskott mot att jag körde upp bilen till Västerås där de plockade av hjulen och spännde ihop den med en annan för att komprimera till sjöfrakten på flak via Göteborg ner till Zambia, eller om det var Tanzania.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Köpte två nya 16TB-diskar då jag bara har någon GB kvar i min lilla NAS.
Båda två var helt ras. En har click-of-death, den andra.. Ja alltså, jag vet verkligen inte vad den fått vara med om från fabrik hem till mig...

• Wow
  • Ledsen
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Postpaket som hanterats lite våldsamt kanske, paket brukar kastas runt som en boll och förarmar för läshuvuden kommit ur kurs. Är det nya grejer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Postpaket som hanterats lite våldsamt kanske, paket brukar kastas runt som en boll och förarmar för läshuvuden kommit ur kurs. Är det nya grejer.
Ja, helt nya enterprise-diskar.
Enda jag kan tänka mig de klantat sig med är att de la diskarna kloss mot varandra innanför all vaddering. Om de då slamrat mot varandra (de är ju ändå ganska tunga)..

Har köpt och hanterat många diskar genom åren, men aldrig varit med om att det låter värre än när bromsskivorna på bilen havererat helt.

Nåja, de är på väg tillbaks nu så får vi se hur reklamationsärendet går.

J jonaserik skrev:
Är det nya grejer.
Står ju NYA på första raden i inlägget som du svarar på…😉

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
hårddiskar som inte är strömsatta är ganska rejält tåliga mot stötar och annat då läshuvudena sitter parkerade på ramp utanför skivan och är låsta, så är dom trasiga så har de fått ordentligt med stryk under transporten

det är när diskarna är igång och läshuvudena arbetar som de är mer ömtåliga då läshuvudets höjd över skivan när den läser och skriver ligger idag under 10 nm i höjd - kanske 6-7 nm numera.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag fick en disk packad i en bubbelpåse för några år sedan, klagade jag också, men fick reda på att det ska vara OK, och än så länge tuffar disken på.

Ja, köper man i bulk kommer de ofta bara i bubbel. Processorer i bulk kommer bara i lite plast och bubbel. Köper man i butik är det en gigantisk låda need mestadels luft...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gaaaaaaaahh Amy...
En trädgren blockerar en regnig väg, omgiven av grönska och några bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredrikR FredrikR skrev:
Gaaaaaaaahh Amy...
[bild]
För att slippa ta hand om träd när jag körde igår tog jag med handsåg i bilen. Det funkade för mig, i alla fall...

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH.

Fick inte lagom värme när jag röker en skinka, så nu ligger jag 3h back i rökningen och får vara uppe några timmar till för att hålla ett öga på det.

(Röker med kol + chunks I klotgrill)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.