Innan roboten...

• Gilla
  • Haha
cpalm och 11 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
För att ha bägge händerna fria för att exempelvis flytta något eller om man vill lämna klipparen en stund av någon annan anledning.
Då släpper man handtaget och flyttar det man ska. Om man vill lämna den ovanpå ett jordgetingsbo igång så kan det ju förstås behövas

N Niq skrev:
Då släpper man handtaget och flyttar det man ska.
Då stannar ju den om den har ett dödmansgrepp. Det är ju det jag vill undvika. Det måste vara något missförstånd här. 🤔

E Eld skrev:
Jättebra om man vill göra som min tyskalärare på gymnasiet hade gjort. Rensa utkastet för gräsklipp medan maskinen var igång... flera fingrar mindre men han var ju tyskalärare så han kunde ju fortfarande jobba.
Jag föredrar den risken jämfört med att behandlas som omyndig. Det värsta med dödmansgrepp tycker jag är moderna vedklyvar. Tacka vet jag min gamling där kan man hämta nästa vedbit (eller lägga bitar i vedstapeln) medan klyven gör det den ska. Vad är nästa steg, dödmansgrepp i bilar? GAAAAAAHHHHH

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Då stannar ju den om den har ett dödmansgrepp. Det är ju det jag vill undvika. Det måste vara något missförstånd här. 🤔
När man är redo att fortsätta klippa så startar man den. Förstår inte problemet

N Niq skrev:
När man är redo att fortsätta klippa så startar man den. Förstår inte problemet
Problemet är väl ändå tämligen uppenbart? Jag vill naturligtvis undvika att behöva starta den i onödan.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är väl ändå tämligen uppenbart? Jag vill naturligtvis undvika att behöva starta den i onödan.
Ja men jag förstår inte varför det är ett problem att starta gräsklipparen. Särskilt inte när den är varm.

N Niq skrev:
Ja men jag förstår inte varför det är ett problem att starta gräsklipparen.
Onödigt arbete som slösar med tid och dessutom orsakar onödigt slitage på maskineriet försöker jag undvika. Inte svårare än så.

N
Alfredo Alfredo skrev:
Onödigt arbete som slösar med tid och dessutom orsakar onödigt slitage på maskineriet försöker jag undvika. Inte svårare än så.
Ok. Tror slitaget att starta en varm gräsklippare är väldigt litet. Jag utgår iofs ifrån hur ofta jag gör det och i mitt fall så kanske det lägger 2 min extra tid totalt på klippningen. Lär ju ta ungefär lika länge som att sätta fast det och lossa det när man är färdig. Jag orkar ännu med det extra arbetet att starta en varm gräsklippare några gånger. Men har man svårt att starta den så är det mer förståeligt.

N Niq skrev:
Tror slitaget att starta en varm gräsklippare är väldigt litet.
Jag bytte startapparaten på en husqvarnaklippare med en prislapp idag på närmare tio tkr för några veckor sedan. Klipparen är mindre än fem år. Plastkrafset som styr nylonklackarna som greppar i svänghjulet var helt slut. 😢

N Niq skrev:
Jag orkar ännu med det extra arbetet att starta en varm gräsklippare några gånger.
Jag med, men jag vill inte...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag bytte startapparaten på en husqvarnaklippare med en prislapp idag på närmare tio tkr för några veckor sedan. Klipparen är mindre än fem år. Plastkrafset som styr nylonklackarna som greppar i svänghjulet var helt slut. 😢
Troligen är problemet att den är bakhjulsdriven.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen är problemet att den är bakhjulsdriven.
Den är fyrhjulsdriven. 😉

U
Alfredo Alfredo skrev:
Den är fyrhjulsdriven. 😉
Det förklarar en hel del om du pratat om åkgräsklippare hela tiden. Då fattar jag varför du inte orkar lyfta framhjulen för att svänga runt.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det förklarar en hel del om du pratat om åkgräsklippare hela tiden.
Nej jag syftar på en fyrhjulsdriven gå efter klippare, alltså det man vanligen syftar på när man använder ordet gräsklippare.

U
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag syftar på en fyrhjulsdriven gå efter klippare, alltså det man vanligen syftar på när man använder ordet gräsklippare.
Jag var lite ironisk <3

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.