1 652 096 läst ·
17 673 svar
1652k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 729 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 729 inlägg
Ha!Nötegårdsgubben skrev:
Äh, skryt inte att du som amatörvattenskruvare klarat dig med så lite som två besök på Bauhaus/Hornbach/whatnot fått ihop grejerna utan läckage. Jag räknar kallt med fyra om det är något annat än gardenakopplingar.
Det är någon jävla magi i vattenkopplingar. Mest anala dimensionssystem jag sett sen jag råkade ut för en insexskruv som var 5/64-dels tum.
Ska jag skryta så är det med att jag utsågs att vara ansvarig för inventeringen av reservdelsväskan till Strf 90 när jag för länge sedan jobbade som instruktör i försvaret. De ordinarie befälen noterade redan när jag var värnpliktig min speciella förmåga att förstå skillnaden på Nippel 1/2"x1/2"x3/8" och Nippel 1/2"x1/2"x3/8inv och kanske framför allt förmågan att inte omedelbart begå harakiri när man får en två sidor lång lista med sådana rader och en väska med mässingsdelar, tämligen lika varandra.
Tänk er 20 personer som sitter i en halvcirkel på varsin stol, jag sitter i mitten, håller upp en Nippel enligt inventeringslistan så att alla kan se vilken grunka jag håller upp, tar upp samma grunka från sin hög och sedan på kommando lägger ner den i lådan.
Happy days....
Nej, man trycker bara ner handtaget en liten aning så framhjulen inte får grepp - så är det bara att manövrera klipparen som man vill. Det behöver man ju ändå göra när man ska byta riktning, förutom möjligen backa då.Alfredo skrev:
Med framhjulsdrift behöver man aldrig ”fippla” med drivningen alls.
På en Klippo lägger du i drivningen när du startar och rör den aldrig mera.Alfredo skrev:
Behövs inget handtag att reglera med.
Vilket man, eller jag i alla fall, gör hela tiden när det är trixigt.mexitegel skrev:
Fast det fipplandet är ju lika enkelt som att exempelvis hantera gasen på en MC när man växlar. Det sker ju helt reflexmässigt.mexitegel skrev:
Hur backar du då? Hur gör du när du ska stanna några sekunder för att flytta något?Isakare skrev:
Och jag har kört en hel del med bägge varianterna och min åsikt är att lösningen du förespråkar är i det närmaste oanvändbar. Men smaken är som...
Jag har drivning för att den ska underlätta för mig, inte motarbeta mig. Men smaken är som sagt delad. Jag hatar den typen av manövrering av drivningen. Lite som att jämföra en billig åkgräsklippare med fasta växlar med en med hydrostat.useless skrev:
Lättar framhjulen från marken, gjort det i 40 år, känslan, snitsen eller vad man ska kalla det sitter i per automatik.Alfredo skrev:
Min granne saknar det senare och måste dra i spaken hela tiden. Vissa av oss kan det, andra inte, så är det med allt.
Mitt klippande idag blev extremt knöligt, jag är van med nått mycket enklare.
Flyttar saker innan jag klipper om nått behöver flyttas.
Det är väl med samma typ av automatik som jag reglerar drivningen ungefär som man hanterar koppling/gas på en MC.Isakare skrev:
Det är väl rimligt att om man lärt sig uppskatta ett system tycker man det andra är knöligt, speciellt initialt.
Jag tycker det är ofta man vill flytta något till där man just klippt. Svårt att utföra innan man börjar klippa. 😀Isakare skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Usch vilka problem ni har, jag slipper allt sånt då min klippo helt saknar drivning. Verkar bli lättast så, vet inte om jag klarar dra i spaken hela tiden eller koppla mc’n när jag klipper gräset.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Själv har jag lite svårt med motorhoj, har inget sånt körkort.