GAAAAAH! Säsongsarbetaren på Postnords tullklarering:

”Du har köpt en vara från Slovenien för 49,90 Euro. Var vänlig uppge avsändarland och försäljningsbelopp så att vi kan bestämma tullavgiften.”

Tre flugor i en smäll! 😄

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Gström och 19 till
  • Laddar…
Till saken hör ju att Slovenien tillhör EU och även Sverige, har jag hört. Då finns ju inga tullar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Slovenien tillhör EU och även Sverige,
Tillhör slovenien sverige 😮😆

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Där kan det väl inte vara dyrt för oss med deras inflation 🤷‍♂️

[länk]

Lira vs kronan

[länk]
Förra hösten när jag mellanlandade i Istanbul gick en liten påse pommes frites på 5€ & en öl runt 15€ på flygplatsen.
Även på stan var det rätt dyrt.

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tillhör slovenien sverige 😮😆
Ja, och tillsammans med Sweitsch (som idrottsjournalisterna säger) bildar vi en tullunion. Swaziland står på kandidatlistan.

• Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Förra hösten när jag mellanlandade i Istanbul gick en liten påse pommes frites på 5€ & en öl runt 15€ på flygplatsen.
Även på stan var det rätt dyrt.
Kan rekommendera pumptermos med kall öl.

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Swaziland står på kandidatlistan
Det heter Konungariket Eswatini numera så där sprack det 😮

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan rekommendera pumptermos med kall öl.
Den får du inte med dig genom säkerhetskontrollen...

T Thomas_Blekinge skrev:
Till saken hör ju att Slovenien tillhör EU och även Sverige, har jag hört. Då finns ju inga tullar.
Slovenien. EU. Euro. Alltså inga tullar.
Frågan är hur tullklareringen samtidigt som de har fullständiga uppgifter kan begära in samma uppgifter. Som de redan har.

D Dilato skrev:
Den får du inte med dig genom säkerhetskontrollen...
Dra en slang från den och tejpa fast vid näsan. Sen säger du att du har Kol och måste ta med syrgasen i kabinen.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dra en slang från den och tejpa fast vid näsan. Sen säger du att du har Kol och måste ta med syrgasen i kabinen.
Ang s.k. säkerhetskontroll:
Jag reste från Dar es Salaam till Entebbe via Nairobi med Kenya Airways.
På planet till Nairobi la jag undan en vinflaska och en vattenflaska, båda oöppnade, båda stämplade Kenya Airways.

Tror du inte att den jäv*la säkerhetskontrollen (mellan två internationella områden på flygplatsen, ren transfer!) vägrade mig att ta med dom eller dricka upp dom utan kastade dom!

Det är sånt som gör att man ibland funderar på att ta med flytande nitroglyserin nästa gång, när flaskan hamnar i sopkorgen blir det som dynamitharry säger "en jävla smäll" 😉😆

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ang s.k. säkerhetskontroll:
Jag reste från Dar es Salaam till Entebbe via Nairobi med Kenya Airways.
På planet till Nairobi la jag undan en vinflaska och en vattenflaska, båda oöppnade, båda stämplade Kenya Airways.

Tror du inte att den jäv*la säkerhetskontrollen (mellan två internationella områden på flygplatsen, ren transfer!) vägrade mig att ta med dom eller dricka upp dom utan kastade dom!

Det är sånt som gör att man ibland funderar på att ta med flytande nitroglyserin nästa gång, när flaskan hamnar i sopkorgen blir det som dynamitharry säger "en jävla smäll" 😉😆
De ville väl ha en flaska själva förstår du väl..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag har hört att Schiphol varit duktiga på det också.

Nu när jag vet ska jag ha med mig ett antal 100ml tomflaskor att flytta över i..då är det ok, men inte om det är en 200 ml oöppnad original vinflaska som kom från planet.
Helt sjukt att vi finner oss i det där, terroristerna har vunnit 😠

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Påminner mig om när jag hamnade i någon typ av vaktlokal vid Folkets Park i Norberg 1976. Vi blev nödgade att sitta där någon timme och under den tiden kom vaktpersonal hela tiden in med beslagtagna flaskor som ställdes på hylla. Måtte ha blivit en jädra efterfest!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.