Satsuki Satsuki skrev:
Vi har sparat och gjort oss av med all inhyrd personal men det räcker inte så nu skall 300 tjänster bort på SUS.

Samtidigt skall vi göra mer, operera fler och ha bättre tillgänglighet. Det går inte ihop…
Det är tur att jag är frisk- än så länge

Satsuki
trähandtag trähandtag skrev:
Det är tur att jag är frisk- än så länge
Så är det, men vi försöker alltid lösa situationen så att de som behöver hjälp får det och på rätt sätt!
Man tyvärr orkar man bara ge 150% en viss tid innan man får nog och av självbevarelsedrift slutar… Jag fruktar att vi kommer se uppsägningar sol följd av neddragningar och efterföljande ökad arbetsbörda…

• Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
tommib
Satsuki Satsuki skrev:
Så är det, men vi försöker alltid lösa situationen så att de som behöver hjälp får det och på rätt sätt!
Man tyvärr orkar man bara ge 150% en viss tid innan man får nog och av självbevarelsedrift slutar… Jag fruktar att vi kommer se uppsägningar sol följd av neddragningar och efterföljande ökad arbetsbörda…
Och så har ni ju SDV att se fram emot också 😀

Förlåt

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
tommib tommib skrev:
Och så har ni ju SDV att se fram emot också 😀

Förlåt
Outch 🤢
Det var ett riktigt slag under bältet…

Men ja, tyvärr 🤷🏼‍♀️

SDV = ?????

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
K
SDV = ?????
Jag undrade också, men googlade...typ vård digitalt

Satsuki
SDV = ?????
Skånes Digitala Vårdsystem, AKA Milennium, AKA det journalsystem som infördes i VGR och panikstoppades efter 1v.
Att kalla det SDV är någon slags politisk markering…

Ett journalsystem som är utvecklat 1997 för att ge amerikanska försäkringsbolag debiteringsunderlag och kräver 80 klick för att förnya ett recept 🤬

Redigerat:
  • Arg
  • Wow
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Min bättre hälft är sjuksköterska, men lämnade sjukhuset och blev BVC-sköterska med något bättre lön och normala arbetstider.

Helt makalöst att vi inte kan förse de som arbetar inom vården med vettig arbetsmiljö eller ersättning.

• Gilla
Tokslut och 10 till
  • Laddar…
K
13th Marine 13th Marine skrev:
Min bättre hälft är sjuksköterska, men lämnade sjukhuset och blev BVC-sköterska med något bättre lön och normala arbetstider.

Helt makalöst att vi inte kan förse de som arbetar inom vården med vettig arbetsmiljö eller ersättning.
Kvinnoyrken är svaret...
en kvinna ska väl inte tjäna mer än en man!!! Hemska tanke!!

Jag jobbade i äldreomsorgen i många år och så som det är nu, har det varit i minst 20 år med den hemska minutjakten, och NU börjar det höjas röster om den urusla arbetsmiljön!!
Det vet väl alla vilka som får stryka på foten när kommunerna och regionerna måste spara!? 👎 Vård, omsorg och skola 👎

RoTe
K Kakelugnen566 skrev:
Kvinnoyrken är svaret...
en kvinna ska väl inte tjäna mer än en man!!! Hemska tanke!!

Jag jobbade i äldreomsorgen i många år och så som det är nu, har det varit i minst 20 år med den hemska minutjakten, och NU börjar det höjas röster om den urusla arbetsmiljön!!
Det vet väl alla vilka som får stryka på foten när kommunerna och regionerna måste spara!? 👎 Vård, omsorg och skola 👎
det handlar om enkla jobb, spelar ingen roll om det är uskor taxi eller buss, man bara tvingar in invandrare i yrket.

K
RoTe RoTe skrev:
det handlar om enkla jobb, spelar ingen roll om det är uskor taxi eller buss, man bara tvingar in invandrare i yrket.
Jo, nuförtiden, men för 20 år sen var det inte så vanligt med invandrare inom äldreomsorgen, inte I min kommun i alla fall.
Och håller inte med dig om att uska är ett "enkelt" jobb, det involverar medicinskt ansvar för människor

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller blisterpack kontra burk är antagligen en viktig faktor risken för överdosering. Betydligt svårare att häva i sig en skadlig mängd om du måste trycka ur tabletterna en åt gången.

A
H hapazard skrev:
Vad gäller blisterpack kontra burk är antagligen en viktig faktor risken för överdosering. Betydligt svårare att häva i sig en skadlig mängd om du måste trycka ur tabletterna en åt gången.
I Sverige får man på apotek oftast tabletter för tre månader i taget, dvs 90-112 st. I Europa får man oftast för en månad i taget så ca 30 st. Läkemedelsföretagen vill tillverka enhetligt, så man använder bara olika antal blisterkartor till olika länder. Burk är ovanligt i EU, används mest till storpack a 300, 500 eller 1000 st som används för att ladda dosmaskiner som gör dosdispenserade läkemedel dvs packas åt varje enskild patient i små plastpåsar.

A
Satsuki Satsuki skrev:
Skånes Digitala Vårdsystem, AKA Milennium, AKA det journalsystem som infördes i VGR och panikstoppades efter 1v.
Att kalla det SDV är någon slags politisk markering…

Ett journalsystem som är utvecklat 1997 för att ge amerikanska försäkringsbolag debiteringsunderlag och kräver 80 klick för att förnya ett recept 🤬
Nä det behövs inte 80 klick, det är VGRs system som inte var färdigkonfigurerat när det började användas. VGR var inte klara och borde inte ha startat. På den den är Skånes system bättre inställt

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Satsuki
A Alfons3301 skrev:
Nä det behövs inte 80 klick, det är VGRs system som inte var färdigkonfigurerat när det började användas. VGR var inte klara och borde inte ha startat. På den den är Skånes system bättre inställt
Som sagt, Milennium i Skåne är HELT annorlunda än i VGR och de problem som fanns i VGR kommer naturligtvis inte finnas i Skåne trots att det är samma system i grunden…. Säger politiker och folk som arbetar m det. Vi som ska använda det tror inte på det.

Gaaaaaahhhhhhhhh

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.