mexitegel mexitegel skrev:
Använd lin och lochnerpasta så blir det rätt på första försöket. Sök på rörmokarläraren på YouTube för en bra instruktionsfilm.

Hade du bott i närheten kunde du fått lite av mig, jag har mer än livsförbrukning.
Rörmokaren hos oss rekommenderar inte lin och pasta till plastkopplingar på grund av att linet sväller.

Inte lin till plastkopplingar.

Det är ungefär 1varv tejp per mm dimension så jag antar att 6-8 varv som du gjort är helt fel.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
kashieda kashieda skrev:
Rörmokaren hos oss rekommenderar inte lin och pasta till plastkopplingar på grund av att linet sväller.
Ptfe tejp på plastkopplingar! Ett varv per mm säger tumregeln, så väldigt mycket mer än 1-2 om det inte är väldigt smått 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ah, var det plastkopplingar - det missade jag.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Inte lin till plastkopplingar.

Det är ungefär 1varv tejp per mm dimension så jag antar att 6-8 varv som du gjort är helt fel.
Jag körde bara 1 lager på alla gänger ungefär. Gick trögt att skruva på så kändes rätt.

Tidigare år hade jag för mycket så kopplingen sprack, men den var gammal och nog lite skör också. Så jag vågar inte ta för mycket..

• Plastkoppling med gängad ände mot träyta, använd för rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Satsuki
Gaaaaaaahhhhhh
Jag HATAR blister, personen som uppfann det måste ha haft ståltummar. De flesta läkemedel behöver inte förpackas enskilt och det måste gå åt mer resurser till blister än att bara lägga tabletter i en burk 🤬🤬🤬

Flera tomma blisterförpackningar med läkemedel ligger utspridda på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Lilak och 5 till
  • Laddar…
Blister har fördelar, tex är det lätt att ta med en karta om man är bortrest en vecka.

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Fotografen Fotografen skrev:
Blister har fördelar, tex är det lätt att ta med en karta om man är bortrest en vecka.
Det är nog enda fördelen

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tommib
Det är lättare att garantera egenskaperna hos läkemedel om de är blisterpackade eftersom man I mycket högre grad kan kontrollera miljön. Tänk syre, solljus.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Det är nog enda fördelen
Jag har hört argumentet att vissa tabletter luktar så vidrigt att doften från en burk med många tabletter blir obehaglig. Inget jag stött på personligen dock.

Det är ungefär som i kollektivtrafiken alltså. Enskilda människor luktar oftast inte så illa men när man packar ihop dem i en buss är det ibland outhärdligt 😂

• Haha
  • Gilla
hapazard och 9 till
  • Laddar…
tommib
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hört argumentet att vissa tabletter luktar så vidrigt att doften från en burk med många tabletter blir obehaglig. Inget jag stött på personligen dock.
Kåvepenin (och alla andra fenoximetylpenicilliner). Gäller sannolikt ett antal andra också.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Satsuki
tommib tommib skrev:
Kåvepenin (och alla andra fenoximetylpenicilliner). Gäller sannolikt ett antal andra också.
Absolut, och vissa tabletter kan vara känsliga för ljus eller syre, eller fukt. Men de flesta läkemedel kan utan problem förpackas antingen i burk eller blister och finns tillgängliga i båda former. Men blister är ändå ett otyg och kräver ståltummar :)

Satsuki KristinaRT skrev:
Men blister är ändå ett otyg och kräver ståltummar
Om man exempelvis ska ta två tabletter till middagen är det rätt praktiskt att klippa kartan i två-bitar och stoppa en tvåa i fickan innan man går till middagen. Går naturligtvis att lösa även med "löspiller" men inte lika enkelt.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag körde bara 1 lager på alla gänger ungefär. Gick trögt att skruva på så kändes rätt.

Tidigare år hade jag för mycket så kopplingen sprack, men den var gammal och nog lite skör också. Så jag vågar inte ta för mycket..
….men 8 varv på en sådan är ”ingenting”. Gör rätt så funkar det!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.