1 502 038 läst ·
15 377 svar
1502k läst
15,4k svar
GAAAAHHHH!!!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 254 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 254 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Bra idé i teorin, men det kräver att ens granne/grannar har samma inställning till arbetet med sopor och återvinning för att det skall bli ”rättvist”. Jag ser framför mig en process med ”förvägning” innan det hamnar i tunnan när grannarna blir oense.B Bästerortarn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Samtidigt finns det folk som uppskattar att slippa gå 300m för att sortera.tommib skrev:
Tänker att om alternativet innan var en klassisk soptunna hemma och en återvinning längre bort så kommer många välja att lägga det mesta i tunnan.
Samtidigt kan det vara svårt att hålla på med en massa individuella lösningar.tommib skrev:
Mätte upp nu, vi hade 650m till närmaste återvinning, och då var det vid vår "närbutik".
Farsan gnällde när de kom med fyrfackstunnorna "jag använder ändå bara brännbart", men då inte allt längre fick plats i det facket var han så illa tvungen att åtminstone sortera ut lite.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Nej det är klart att det sannolikt inte funkar om man redan bestämt sig för att det inte kommer att funka.Johan Gunverth skrev:
Japp, all förändring som påverkar oss gubbar över 40 som vi själva inte beslutat om är per definition dålig. Det är sen gammalt.
Man kanske skulle ställa ett gammalt rostigt oljefat bredvid våra tunnor 1 & 2 och märka med "3 eldas" bara för att se om det blir någon reaktion
.
Man kanske skulle ställa ett gammalt rostigt oljefat bredvid våra tunnor 1 & 2 och märka med "3 eldas" bara för att se om det blir någon reaktion
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 254 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 254 inlägg
Jo, det är ju teorin. Men är det verkligen bra då? Sortering av (förpacknings)plast, istället för att bara bränna det?13th Marine skrev:
Samtidigt finns det folk som uppskattar att slippa gå 300m för att sortera.
Tänker att om alternativet innan var en klassisk soptunna hemma och en återvinning längre bort så kommer många välja att lägga det mesta i tunnan.
Samtidigt kan det vara svårt att hålla på med en massa individuella lösningar.
Mätte upp nu, vi hade 650m till närmaste återvinning, och då var det vid vår "närbutik".
Farsan gnällde när de kom med fyrfackstunnorna "jag använder ändå bara brännbart", men då inte allt längre fick plats i det facket var han så illa tvungen att åtminstone sortera ut lite.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Jag tycker inte vi ska snöa in på en vis fraktion.tommib skrev:
Där är ju fortfarande poänger med att samla in papp, tidningspapper, metall, glas och matavfall som separata fraktioner.
Om just plast är en vettig fraktion får vi väl se om det på sikt är lönt att samla in plasten för återvinning, det är ju nått som fortfarande är under uppstart.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Jag ringde och frågade men det blev nej , kollade med personalen som hämtar och de sa att det går bra eftersom bilen lyfter ut den enheten med 2 småfack för tömningen13th Marine skrev:
Här kom det ut att de kan komma att vägra tömma om innerlådan inte är i, halva meningen med att ha ett mindre fack för brännbart är väl att tvinga folk att sortera mer.
Jag frågade om man fick plocka ur innerlådan med metall och ofärgat glas för att få mer plats med papp och plast, men det var nej på det också...
Är det något jag minns från någon jag jobbade med inom miljöområdet en gång i tiden så är det vikten av att "det skall vara lätt att göra rätt".
Typexempel på att försvåra är för egen del exempelvis:
- Inte få slänga längre bitar asbeströr än 2m
- De smala hålen för att få in kartong och plast i containrarna på FTI-stationerna
Det kommer alltid finnas dom som är aviga mot förändring. Men om man gör det lite lättare att göra rätt för sig, dvs titta ur kundens perspektiv och inte sin egen organisation (dvs kommun etc), så blir det bättre för alla.
Man måste informera och åter informera och förklara. Ett exempel på idioter därute är tanten på återvinningen som försökte trycka ner en stekpanna i containern för metallförpackningar. Det gick inte så hon ställde den bakom containern. 25m längre bort finns dock stort fack för metallskrot.
Typexempel på att försvåra är för egen del exempelvis:
- Inte få slänga längre bitar asbeströr än 2m
- De smala hålen för att få in kartong och plast i containrarna på FTI-stationerna
Det kommer alltid finnas dom som är aviga mot förändring. Men om man gör det lite lättare att göra rätt för sig, dvs titta ur kundens perspektiv och inte sin egen organisation (dvs kommun etc), så blir det bättre för alla.
Man måste informera och åter informera och förklara. Ett exempel på idioter därute är tanten på återvinningen som försökte trycka ner en stekpanna i containern för metallförpackningar. Det gick inte så hon ställde den bakom containern. 25m längre bort finns dock stort fack för metallskrot.
Undrar om de kommer att kräva den typen av lösningar vid fritidshus också? Vi fick en tunna för komposterbart avfall för några år sedan. Vi är därute ganska lite och några av husen i området står i princip oanvända, ändå har alla fått ett nytt kompostkärl som töms med en egen bil. Det känns väldigt tveksamt om den ekvationen går ihop miljömässigt.
Tyckte jag läste att man bränner 90% av den sorterade plasten ändå så det känns ju ganska meningslöst att man ska hålla på och sortera mindre fräsch plast från livsmedel..
Grovsopor är ju en annan sak.
Grovsopor är ju en annan sak.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
En snabb googling indikerar att det är 90% av alla plastförpackningar, inte bara de som sorterats ut.G Greger_08 skrev:
30% av plasten sorteras ut, och tyvärr återanvänds bara 1/3 av denna plast idag.
Dvs 70% av dessa 90% har aldrig sorterats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bara-10-procent-av-all-plast-i-sverige-atervinns
EDIT: förtydligat.