tommib tommib skrev:
[bild]

Det här är ett nytt tvång.
Får du @tommib inte lämna det sorterade på ÅVC om du så önskar?

tommib
Jo, men till skillnad från de nuvarande återvinningsstationerna, som alla ligger i riktningar dit jag har ärenden, ligger ÅVC åt exakt helt fel håll dit jag aldrig har några ärenden.*

Tror jag ska börja kallstarta dieselbilen varje dag för att åka dit och slänga kartong. Gaaaahhh!

* Det fanns en förut som låg på vägen till byggaffärerna, dvs jag passerade där ofta, men den stängde vid årsskiftet. Gah!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, men till skillnad från de nuvarande återvinningsstationerna, som alla ligger i riktningar dit jag har ärenden, ligger ÅVC åt exakt helt fel håll dit jag aldrig har några ärenden.

Tror jag ska börja kallstarta dieselbilen varje dag för att åka dit och slänga kartong. Gaaaahhh!
Varför slå av motorn? Det lär vara kallstarterna som sliter mest och bränslet är billigare än sophämtningen numera så dieseln kan stå och gå.

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Gaaaaahhhhh!!!
Efter mkt om och men lyckades jag till slut ställa in klockan på micron och synkade micron och ugnen.
Nu, ungefär en månad senare, ser det ut så här: 😳
Mikrovågsugn och ugn med digitala klockor som visar olika tider, mikron 18:44 och ugnen 18:47, i ett modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Micron visar rätt tid så ugnen drar iväg!
Så sjukt störigt att se varje dag från köksbordet🤬🤬🤬

• Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
  • Gilla
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
En rulle svart tesa-tejp, sedd framifrån, med vit och röd etikett inuti rullen.
Skapa konto

👍

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
useless useless skrev:
Fördelen för er är att det blir lika dana tunnor som tidigare så kommunen slipper byta alla sopbilar.
Det kan aldrig vara en fördel med 4 tunnor på gården. Kommunen bör lösa sophämtningen utan att inskränka på min tomt eller utsikt. (vi får 20 tunnor på rad utanför oss (5 hus)) Jättekul. Sjukt rolig utsikt. Jag vet att det sitter i upphandlingstiden på sopbilarna, men jag står kvar. Lös problemet, utöka budgetramen.

tommib tommib skrev:
[bild]

Jamensåhyggligtdå! Istället för att kunna ta med återvinningen till någon av de fyra stationerna jag har inom en kilometer så får jag nöjet att husera tre stora soptunnor på min relativt lilla framsida. Som töms när SVOA tycker det är lagom, inte när jag behöver.

Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

Ny tjänst min rumpa! Det här är ett nytt tvång.
Riktigt värdelöst. Vi får 4st eftersom vi är 5 hus i grupp får vi 20 tunnor på rad. Jätteroligt.

• Ledsen
tommib
  • Laddar…
tommib
altaxis altaxis skrev:
Gaaaaahhhhh!!!
Efter mkt om och men lyckades jag till slut ställa in klockan på micron och synkade micron och ugnen.
Nu, ungefär en månad senare, ser det ut så här: 😳
[bild]
Micron visar rätt tid så ugnen drar iväg!
Så sjukt störigt att se varje dag från köksbordet🤬🤬🤬
Sånt där skit gör att jag önskar att man skulle kunna stänga av klockan i alla apparater. I den mån den behövs borde man åtminstone kunna släcka den när prylen inte är på.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vår E-lux tillåter att man inte ställer in klockan, och då visar den inte heller någon klocka, inte ens 00:00 eller --:--

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
D daniel-san skrev:
Lös problemet, utöka budgetramen.
Du menar, höj taxan?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Jamensåhyggligtdå! Istället för att kunna ta med återvinningen till någon av de fyra stationerna jag har inom en kilometer så får jag nöjet att husera tre stora soptunnor på min relativt lilla framsida. Som töms när SVOA tycker det är lagom, inte när jag behöver.

Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

Ny tjänst min rumpa! Det här är ett nytt tvång.
Här i byn (1.000invånare) har vi inte ens haft återvinningsstation på åratal då kommunen skött den som fans för dåligt så fastighetsägaren vägrade förlänga/förnya avtalet. Kan bara gissa hur mycket skadedjur som samlas när folk kastar vad som runt i kring.
Grannbyn har gått från 4-5 återvinningsstationer ner till1 (9.000 invånare)...

tommib
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har haft 2st fyrfackstunnor i 9år nu.
Tunna 1 har tömning varannan vecka med komposterbart, brännbart, färgat glas och papper.
Tunna 2 var fjärde vecka med papp, plast, ofärgat glas och metall.

Generellt sett funkar det bra, tunna 1 hade det räckt att de tömmer var 8e vecka. Men då komposterat vi generellt sett själva, räkskal och hönsslaktavfall fryser vi innan vi lägger det i tunnan precis innan tömning.

Tunna 2 hade de gärna fått tömma var 2-3e vecka.
Men det ingår tydligen inte i renhållningtaxan fick jag till svar på frågan om de skulle justera intervallen i takt med att folk blev bättre på att sortera.
Du har alltså en situation där du lägger sopor i frysen? Och är av åsikten att det generellt sett funkar bra?

Det är också tydligt att din kommun har en väldigt bestämd uppfattning om vad folk slänger. Vi återvinner i stort sett inget färgat glas och väldigt lite papper. Däremot blir det stora mängder kartong och plast. Ett typexempel på varför sådana här lösningar inte är lyckade.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Samma här, skulle vi få dessa kärl skulle det kärlet med plast och pappersförpackningar behöva tömmas varje vecka så som vi sorterar och hur frekvent vi behöver tömma våra nuvarande kärl vi har i garaget. Vanliga hushållssopor, glas, metall och papper skulle klara sig med 8 veckorsintervall.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du menar, höj taxan?
Ja det är ett sätt att göra det, betalar gärna mer för att slippa bli påtvingad 4 soptunnor. Men generellt tycker jag det är väldigt fult myndighetsutövande, respektlöst. "Vi har gjort dålig upphandling på sopbilarna, så alla villaägare måste bygga om på tomten så det ryms 4 soptunnor, annars får du sanktionsavgifter eller blir avstängd från sophämtning." Blir 6 tunnor när de kommer på att man ska närsortera glas och metall.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Samma här, skulle vi få dessa kärl skulle det kärlet med plast och pappersförpackningar behöva tömmas varje vecka så som vi sorterar och hur frekvent vi behöver tömma våra nuvarande kärl vi har i garaget. Vanliga hushållssopor, glas, metall och papper skulle klara sig med 8 veckorsintervall.
Södertälje kommun har 2 oilka behållare för plast, jag slet bort den mindre för att få större blandsoputrymme som lätt kan användas till "valfria" sopor

Öppen soptunna med två fack för återvinning, ett för färgat glas och ett för plast-/pappersförpackningar i Södertälje kommun.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.