K Kakelugnen566 skrev:
Jag är optimistisk att det här kommer att gå bra!
Vi också! ❤️👍

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Vi också! ❤️👍
Tack! ❤️

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!! x 2.
Klippon ville ha startgas för att gå igång, den har alla tidigare 22 år startat på 1a el andra rycket efter vintern.

Köpte Turtel Fäljrengöring, vilket skämt jämfört med Sonax.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!! x 2.
Klippon ville ha startgas för att gå igång, den har alla tidigare 22 år startat på 1a el andra rycket efter vintern.

Köpte Turtel Fäljrengöring, vilket skämt jämfört med Sonax.
Köpte med turtles på ÖoB när det var billigt men den är tämligen verkningslös😢

Flaska med Nitor oxalsyra för effektiv fälgrengöring, orange etikett, 600 g.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa och billigaste fälgrenöring som finns. Kostar ca en hundring och räcker många år. Blanda ut några matskedar i en hink med vatten och blaska på fälgarna, låt verka och tvätta med mjuk svamp. Otroligt effektivt.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
A
M Myckling skrev:
[bild]

Bästa och billigaste fälgrenöring som finns. Kostar ca en hundring och räcker många år. Blanda ut några matskedar i en hink med vatten och blaska på fälgarna, låt verka och tvätta med mjuk svamp. Otroligt effektivt.
Kan man blanda i en dunk och förvara det över en tid?

Rejäl skrev:
Kan man blanda i en dunk och förvara det över en tid?
Borde väl gå men är det inte ganska lätt att ta lämplig mängd, typ några teskedar eller vad som nu är lagom, och blanda ut med en halvliter kranvarmvatten i någon lämplig sprayflaska, lagom för normal tvätt av fyra hjul?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Borde väl gå men är det inte ganska lätt att ta lämplig mängd, typ några teskedar eller vad som nu är lagom, och blanda ut med en halvliter kranvarmvatten i någon lämplig sprayflaska, lagom för normal tvätt av fyra hjul?
Tänker att man inte har tid alltid o stå och blanda utan lättare o ha tex. Några liter färdigblandat som man har i en lågtryckspruta..
Ska testa för dom är snuskigt dyra annars!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
A
Läste lite om oxalsyra:

Vissa metaller, exempelvis olika legeringar av aluminium, kan angripas av oxalsyra även i måttliga koncentrationer. Även galvaniseradeytor reagerar starkt med oxalsyra.

Är det så bra att spruta på alufälgar?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Läste lite om oxalsyra:

Vissa metaller, exempelvis olika legeringar av aluminium, kan angripas av oxalsyra även i måttliga koncentrationer. Även galvaniseradeytor reagerar starkt med oxalsyra.

Oxalsyra är den verksamma beståndsdelen i fälgrent.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Läste lite om oxalsyra:

Det ingår som sagt som verksamt beståndsdel i fälgrent och jag har använt det flera år och har inte sett något annat än att fälgarna blivit väldigt rena. Det är också väldigt bra att använda på den bruna randen man får på vattenlinjen på båten, men där ser jag tydligt att när det rinner ner på trailern som är galvad att det blir fula fläckar.

A
M Myckling skrev:
Det ingår som sagt som verksamt beståndsdel i fälgrent och jag har använt det flera år och har inte sett något annat än att fälgarna blivit väldigt rena. Det är också väldigt bra att använda på den bruna randen man får på vattenlinjen på båten, men där ser jag tydligt att när det rinner ner på trailern som är galvad att det blir fula fläckar.
Förstår att det är det i fälgrent, men har du något blandningsförhållande som du vet funkar? Typ xx gram per liter vatten?

Rejäl skrev:
Läste lite om oxalsyra:

Om de är lackade är det nog lugnt, men man ska såklart vara försiktig med syror på metall.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Förstår att det är det i fälgrent, men har du något blandningsförhållande som du vet funkar? Typ xx gram per liter vatten?
Nej jag har inte varit så noggrann. Men uppskattningsvis en dl i en 10-litershink. Sedan tar jag en tvättsvamp och tvättar med lösningen och sköljer rätt omgående. Men jag upplever det inte alls aggressivt på fälgarna och direkt man man häller på vatten späds syran ut och blir "ofarlig"

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Oxalsyra används även för blekning av trä. Om man tex fått svarta fläckar på ek så bleker man med oxalsyra.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.