4774
Alfredo Alfredo skrev:
Debetkort/bankkort eller kreditkort? Kolla upp vad som gäller om det inte är ett kreditkort. Konsumentkreditlagens skydd gäller bara vid kreditköp.
Tycker att mina vilkor för vanligt visakort samt vilkor för mitt vardagskonto tillsammans med hemförsäkringen ger mig ett tillräckligt bra skydd och återbetalning system. Har aldrig velat ha ett kreditkort då jag aldrig har förstått vitsen med att ha ett. Vill jag betala för något så ser jag till att jag har pengar för det.

4774 4774 skrev:
Har aldrig velat ha ett kreditkort då jag aldrig har förstått vitsen med att ha ett.
Då vet du en av de stora fördelarna nu. 😉

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
C
4774 4774 skrev:
Har aldrig velat ha ett kreditkort då jag aldrig har förstått vitsen med att ha ett.
Alla gör så klart sin egen bedömning, men för den med ordnad ekonomi kan just konsumentkreditlagens regler vara själva vitsen med att ha ett kreditkort. Ett starkare och mindre krångligt skydd än det har du knappast någon annanstans.

• Gilla
Svante Svenson och 6 till
  • Laddar…
4774
C cpalm skrev:
Alla gör så klart sin egen bedömning, men för den med ordnad ekonomi kan just konsumentkreditlagens regler vara själva vitsen med att ha ett kreditkort. Ett starkare och mindre krångligt skydd än det har du knappast någon annanstans.
Har en väldigt välordnad ekonomi och har, peppar peppar.., aldrig förlorat en enda krona. Kan vara därav jag inte brytt mig om konsumentkreditlagen. Har dessutom stor tilltro till min egen förmåga att lyckas få det jag har, enligt mig, rätt till mot företagens villkor. Fick tillbaka varenda öre av resebolaget för en betald resa som vi inte kunde åka på. 😀

4774 4774 skrev:
det jag har, enligt mig, rätt till mot företagens villkor.
Antagligen har du ingen större rätt mot ett företag i konkurs.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAAAAGH, egentligen helt galet att man får bättre villkor bara för att man handlar med kreditkort.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Antagligen har du ingen större rätt mot ett företag i konkurs.
Har aldrig haft med ett sådant att göra. Inte direkt min vana att göra. Visst varenda hantverkare kan riskera konkurs men knappast under tiden hen gör jobb till mig då det handlar om för kort tid. Men man ska aldrig säga aldrig. Är gift med en hantverkare, glasmästare, så han har kontakter i de flesta skrån även om det alltid hänger på mig att förhandla 😀

4774 4774 skrev:
Har aldrig haft med ett sådant att göra.
Jag har aldrig haft nytta av säkerhetsbältet men sätter ändå alltid på mig det. Har en helt oanvänd brandförsäkring också…

• Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig haft nytta av säkerhetsbältet men sätter ändå alltid på mig det.
Har du aldrig behövt bromsa ordentligt hårt?
Prova göra det utan säkerhetsbälte så kanske du ändrar uppfattning.

• Gilla
DIF60 och 1 till
  • Laddar…
Man ska bromsa sent och lite lärde jag mig av Ari Vatanen en gång.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Prova göra det utan säkerhetsbälte så kanske du ändrar uppfattning.
Jag kan pallnita på hoj utan bälte så nog funkar det i bil. 😉

N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan pallnita på hoj utan bälte så nog funkar det i bil. 😉
Ja det funkar men man hålls mycket bättre i stolen med bälte på.

• Gilla
4774
  • Laddar…
T Tamak skrev:
Gaaaahhhh!!!!!! Inte så lyckat att prata i telefon och tänka på annat när man tankar motorsågen, gissa var jag fyllde på kedjeoljan och var jag fyllde på bensinen🤦‍♂️
Gjorde samma sak. På motorsågskurs a+b. Med examinatorn på plats.

Det var en del rök och sågen var hyfsat tjurig, men det löste sig efter att ha försökt köra slut på tanken och toppa med rätt bränsle några gånger. 😁

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja det funkar men man hålls mycket bättre i stolen med bälte på.
Jag tvivlar faktiskt på att jag någonsin bromsat på ett sätt så att bältet "låst". Är absolut inte säker men kan inte påminna mig att det skett.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar faktiskt på att jag någonsin bromsat på ett sätt så att bältet "låst". Är absolut inte säker men kan inte påminna mig att det skett.
Bältet hjälper dig att hållas i stolen fast det inte låser. Man tänker inte på det när man hela tiden kör med bälte. Men prova utan så märker man skillnad. Prova att dra lite snabbt i midjebältet nästa gång du sätter dig i bilen.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.