GAAHHH. Har slarvat bort 3 st frässtål för golvvärmeslang.

Har _en_ vändning kvar att fräsa. Ingen som har ett 17mm stål att låna ut i GBG-trakten?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
Walle85 Walle85 skrev:
Ett par GAAAHHH och svordomar senare och en hel del pill med kablarna så fick jag tillslut igenom tre trådar, turligt nog så var röret bara ca två meter kort och hade bara en böj.
Med spiken kvar i röret 🤨

Det är ju inte så bra i så fall ...

Karrock
mexitegel mexitegel skrev:
GAAHHH. Har slarvat bort 3 st frässtål för golvvärmeslang.

Har _en_ vändning kvar att fräsa. Ingen som har ett 17mm stål att låna ut i GBG-trakten?
Kan inventera imorgon, har lite blandat, men rädd att det snarare är 19mm.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GAAAHHH!!! Tyckte jag var så noggrann. Kollar svensk leverantör. Köper inte från USA eller Kina.

Får nu spårningsnummer från ShaTian, DongGuan ... 🫤🤢😠

yonna yonna skrev:
GAAAHHH!!! Tyckte jag var så noggrann. Kollar svensk leverantör. Köper inte från USA eller Kina.

Får nu spårningsnummer från ShaTian, DongGuan ... 🫤🤢😠
Din leverantör har också en leverantör… 😥

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Typ omöjligt byta ut USA. Tex, Europa har ingen egen CPU-tillverkning så även om man byter windows eller mac os till linux så är CPU från AMD, Intel eller Apple, osv, osv.

Man kan kanske inte ta bort dem helt, men man kan ju göra så mycket man vill och kan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Typ omöjligt byta ut USA. Tex, Europa har ingen egen CPU-tillverkning så även om man byter windows eller mac os till linux så är CPU från AMD, Intel eller Apple, osv, osv.
Tja, det närmaste man kommer är väl Linux på RISC-V ...

J
Njae. USA har ii princip ngen processortillverking (av mer avancerade kretsar). TSMC funderar väl på att öppna fabrik i USA. Intel har väl kanske kvar fabriker, men jag tror inte de kan tillverka de nyare processorerna. Intel var vad jag förstår de "sista" att ha allt "inhouse", dvs forskning, design och tillverkning.

Däremot designas de flesta processorer i USA.
Och minne, cpu mm tillverkas i korea, taiwan, japan.

TSMC, ASML, AMD, NVIDIA, Intel har ju fallit jättemycket, även Apple. Även om AI kanske inte kräver lika mycket CPU som tidigare så kommer ju datorer behövas, så jag förstår faktiskt inte detta fall. Annat än att Trump är komplett galen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det närmaste man kommer är väl Linux på RISC-V ...
Jo visst, men inte praktiskt. Sedan är det ju även mjukvaran. Tex .NET är en Microsoftprodukt, Inte hållbart att alla företag ska byta ut sin mjukvarupark.

Walle85
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med spiken kvar i röret 🤨

Det är ju inte så bra i så fall ...
Yes, men inte värre än det var innan, nya trådar nu iaf.

Ser väll egentligen två grejer, ena är att yttre skyddet är punkterat och det andra att trådarnas hölje potentiellt kan skavas när man drar igenom dem. Men spiken är helt inbyggd i innertaket och går inte att komma åt utan att riva ner innertaket.

J JohanLun skrev:
Njae. USA har ii princip ngen processortillverking (av mer avancerade kretsar). TSMC funderar väl på att öppna fabrik i USA. Intel har väl kanske kvar fabriker, men jag tror inte de kan tillverka de nyare processorerna. Intel var vad jag förstår de "sista" att ha allt "inhouse", dvs forskning, design och tillverkning.

Däremot designas de flesta processorer i USA.
Och minne, cpu mm tillverkas i korea, taiwan, japan.

TSMC, ASML, AMD, NVIDIA, Intel har ju fallit jättemycket, även Apple. Även om AI kanske inte kräver lika mycket CPU som tidigare så kommer ju datorer behövas, så jag förstår faktiskt inte detta fall. Annat än att Trump är komplett galen.
Spelar ingen roll att wafern är från Asien, köper du en AMD så supportar du amerikanska bolag.

Men man får vara pragmatisk och sluta köpa där det går. Tex ekiga chardonnayer från USA finns det ingen riktigt ersättare för. Men röda viner kan man hoppa

J
Spelar ingen roll att wafern är från Asien, köper du en AMD så supportar du amerikanska bolag.

Men man får vara pragmatisk och sluta köpa där det går. Tex ekiga chardonnayer från USA finns det ingen riktigt ersättare för. Men röda viner kan man hoppa
Jag tycker väl inte USA är värre än Kina, så att totalt bojkotta allt från USA känns inte rimligt. Däremot att välja alternativ när det finns lika bra, det är väl vettigt. Jag har inget mot amerikanska folket, även om det är trist att så många verkar gilla Trump. Men många större städer är demokrater, likaså tror jag många av de med högre utbildning röstar demokratiskt.

Men sätter vi mottullar på varor från USA kommer de automatiskt bli så dyra så man hellre köper nåt annat. Men just CPUer vet jag inte hur flödet går, de tillverkas ju inte i USA, så det lär inte bli tullar för oss... Men antar jag för jänkarna själva, tills TSMC fått klart sin fab i USA ungefär när Trump är utkastad för gott.

Nu är min privata konsumtion av viner och CPUer inte på den nivån att det spelar någon som helst roll i detta.

J
M MrDizzy skrev:
Det är ett intermediate CA cert om ligger på varje Chromecast som gått ut enl
[media]
Så det tar väl nån vecka innan google fixat backend samt skickat ut ny firmware med nytt cert till alla chromecasts kan tänka
Undrar om man behöver ha sina "gamla" CC igång, eller om alla lagar sig när de väl kommer ut på nätet. Jag har som sagt ett par st som inte är i aktivt bruk men kul ändå om de funkar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.