S Saelen skrev:
Det bästa var för några år sedan när trafikförvaltningen hade satt upp någon mätutrustning för luftkvalitet på en släpkärra på Hornsgatan, som hade dubbdäck...

GAAAAH!
Fast förbudet gäller väl annat motordrivet fordon med dubbdäck än moped klass II, så släpkärra med dubbdäck borde man väl få köra?

B
Jag tycker det är rätt onödigt att ha förbud mot dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm. Ett alternativ till förbud mot dubbdäck hade faktiskt kunnat vara ett genomfartsförbud med spårviddshinder.

Jag tycker man borde anlägga ett så kallat spårviddshinder på Hornsgatan strax efter vänstersvängen ned till Söderledstunneln, det skulle alltså tvinga bilister som kör Hornsgatan västerut (från Slussen) att svänga till vänster vid nedfarten till Söderledstunneln medan enbart bussar i linjetrafik kan fortsätta rakt fram. Med ett sånt här spårviddshinder kan man åtminstone stoppa genomfartstrafik på Hornsgatan mellan Hornstull och Slussen, och det är ett rimligt alternativ till ett totalförbud mot dubbdäck.

Jag tycker för övrigt att när Söderleden som går rakt genom Södermalm lades ned i tunnel för omkring 40-45 år sen så borde man ha tänkt på att bygga en gren av Söderledstunneln sydvästerut från Slussen ungefär, fram till en motorledsbro över Årsta holmar till Trafikplats Nyboda utanför Årsta, därigenom hade Tantoleden som aldrig byggts blivit verklighet.
Tantoleden hade haft fördelen att motortrafik mellan E4 söderut och Stockholms city hade kunnat ledas över "Årstabron" och därigenom ledas bort från den befintliga körvägen genom Hornstull och längs Söder Mälarstrand, som är väldigt hårt trafikerad av genomfartstrafik mellan E4 söderut och Stockholms city.
Tantoleden hade dessutom, utöver funktionen som motorledsförbindelse mellan E4 söderut och City, kunnat fylla en viktig funktion som en direkt vägförbindelse för ambulanser till Södersjukhusets akutmottagning, som ligger utmed Tantogatan. Ambulanser som skall till Södersjukhusets akutmottagning från södra Stockholm måste ju köra ganska stora omvägar, och även från norra Stockholm; de flesta ambulanser utnyttjar ju Ringvägen förbi Zinkensdamm som genomfartsväg för att komma till SöS.

G
300k för att renovera badrum GAAAAAAAAAH och då igår inte ens kaklet🤡 priser...

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Jag tycker det är rätt onödigt att ha förbud mot dubbdäck på Hornsgatan i Stockholm. Ett alternativ till förbud mot dubbdäck hade faktiskt kunnat vara ett genomfartsförbud med spårviddshinder.

Jag tycker man borde anlägga ett så kallat spårviddshinder på Hornsgatan strax efter vänstersvängen ned till Söderledstunneln, det skulle alltså tvinga bilister som kör Hornsgatan västerut (från Slussen) att svänga till vänster vid nedfarten till Söderledstunneln medan enbart bussar i linjetrafik kan fortsätta rakt fram. Med ett sånt här spårviddshinder kan man åtminstone stoppa genomfartstrafik på Hornsgatan mellan Hornstull och Slussen, och det är ett rimligt alternativ till ett totalförbud mot dubbdäck.

Jag tycker för övrigt att när Söderleden som går rakt genom Södermalm lades ned i tunnel för omkring 40-45 år sen så borde man ha tänkt på att bygga en gren av Söderledstunneln sydvästerut från Slussen ungefär, fram till en motorledsbro över Årsta holmar till Trafikplats Nyboda utanför Årsta, därigenom hade Tantoleden som aldrig byggts blivit verklighet.
Tantoleden hade haft fördelen att motortrafik mellan E4 söderut och Stockholms city hade kunnat ledas över "Årstabron" och därigenom ledas bort från den befintliga körvägen genom Hornstull och längs Söder Mälarstrand, som är väldigt hårt trafikerad av genomfartstrafik mellan E4 söderut och Stockholms city.
Tantoleden hade dessutom, utöver funktionen som motorledsförbindelse mellan E4 söderut och City, kunnat fylla en viktig funktion som en direkt vägförbindelse för ambulanser till Södersjukhusets akutmottagning, som ligger utmed Tantogatan. Ambulanser som skall till Södersjukhusets akutmottagning från södra Stockholm måste ju köra ganska stora omvägar, och även från norra Stockholm; de flesta ambulanser utnyttjar ju Ringvägen förbi Zinkensdamm som genomfartsväg för att komma till SöS.
Problemet nu är ju bara, åker du ner i tunneln där du beskriver, kommer du upp på Götgatan igen, du kommer inte vidare ut ur tunneln.
Vitsen med det är ofattbart.

• Haha
Björn He Bergman
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!
Garageporten gick inte upp när jag kom hem, tänkte att det var strömavbrott.
Nödöppnade, men det fanns ström.
Tydligen nått som gett upp efter snart 8 år.
Kanske bra ändå då den kostade 995:- på Jula.
Den tar signal från fjärrkontrollerna, displayen blinkar till.

C
mexitegel mexitegel skrev:
Inte fasen hjälper det ju att parkera längst bort på en ensam ruta heller, för det slår aldrig fel att det ändå är något stolpskott med tvångssyndrom som måste parkera precis bredvid.
Tycker det brukar funka riktigt bra, brukar synas rätt tydligt var "här parkerar vi i varannan ruta-zonen" börjar och stolpskotten är generellt för lata för att parkera så långt bort.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Grump!
Sjunde dagen med feber på drygt eller närmare 39 grader. Med tillägg av helveteshostan.
Nu måste man orka jaga läkartid dessutom.

• Ledsen
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Grump!
Sjunde dagen med feber på drygt eller närmare 39 grader. Med tillägg av helveteshostan.
Nu måste man orka jaga läkartid dessutom.
Mycket skit som går nu. Åkte på lunginflammation sen efter tre veckor en bonuskörare med mykoplasma. Inne på andra penicillinkuren och en natt inlagd på sjukan.

• Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
WAAAAAAAAGH!

Dörrförsäljare!
"Nej jag är inte intresserad" innebär inte att jag vill att du kommer in och berättar mer om Sektor Alarm...

• Gilla
Stefan_R och 2 till
  • Laddar…
"Hej, vad kul att du vill berätta. Innan du börjar, vem ska jag sätta som er referens på fakturan? Jo, jag brukar ta 2500 kr per påbröjad timme. Kom in om du accepterar."

• Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
"Hej, vad kul att du vill berätta. Innan du börjar, vem ska jag sätta som er referens på fakturan? Jo, jag brukar ta 2500 kr per påbröjad timme. Kom in om du accepterar."
Stod mitt i matlagningen och var inte alls beredd, brukar bara tacka nej till dörrförsäljning och det räcker.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAGH!

Dörrförsäljare!
"Nej jag är inte intresserad" innebär inte att jag vill att du kommer in och berättar mer om Sektor Alarm...
Idag ringde det på en försäljare hos oss och tanten öppnade. Hörde från vardagsrummet vad han frågade om och då det är mitt område här hemma så svarade jag från sjuksoffan ”Vi är inte intresserade, tack ändå”.
Vad tror ni muppen svarade?
”Då ber jag så mycket om ursäkt att jag störde, ha en trevlig fortsättning.” Och vänder raskt om och marscherar iväg. Tanten höll på att tappa hakan och jag tror jag svimmade ett kort ögonblick.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!

Blev av med en iphone för ett tag sedan, och körde med en Android istället. Skaffade nu en ny iphone och skulle läsa tillbaka backupen från icloud, men där fanns inget. Spårlöst borta och restore hittar inget. De verkar rensas bort efter 180 dagar.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
GAAAAHHHH!!!

Blev av med en iphone för ett tag sedan, och körde med en Android istället. Skaffade nu en ny iphone och skulle läsa tillbaka backupen från icloud, men där fanns inget. Spårlöst borta och restore hittar inget. De verkar rensas bort efter 180 dagar.

/Höghus
Det rensas bort 180 dagar efter att du har tagit bort telefonen från ditt konto. Därför tar man inte bort den om man inte har platsbrist och/eller har återställt till en ny telefon. 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.