1 659 234 läst ·
17 780 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Inte om det finns dubbförbud på vassa av gatorna. Nu kan jag inte Stockholms gator speciellt bra men det finns gator i Stockholm som man inte får köra på om man har dubbdäck och det kan vara som så att några ligger där Isakare skulle köra....M Myckling skrev:
Jo jag vet. Själv körde jag på Fleminggatan med dubbdäck igår och det gick hur bra som helst att komma därifrån. Min strategi om jag blir stoppad av polisen är att förstärka norrländskan och spela oförstående över något så korkat som dubbförbud på vissa gator.😀R roli skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
Dubbförbud på någon enstaka cetrumgata får en ganska stor negativ påverkan på trafiksäkerheten i ett tämligen stort område. Lokala dubbförbud är helt vansinnigt, vad som är tillåten utrustning på ett fordon måste vara lika överallt.
Tror chansen är liten att du blir stoppad men att du lär få skrika GAAAH om du blir stoppad, för polisen kommer inte godkänna detta eftersom det finns skyltar som du som fordonsförare borde ha sett och inte åkt förbi....M Myckling skrev:
Av egen erfarenhet så är det nog 50-50 ifall man klarar sig när det gäller sådana här småsaker. Har de en dedikerad kontroll så åker man garanterat dit, men är det bara en slumpmässig polis som råkar se det så kan man ofta klara sig med ett "gör inte om det".R roli skrev:
Skulle jag komma vilse i Stockholm och komma till en väg med dubbdäcksförbud så hade jag inte brytt mig om det. En så löjlig regel förtjänar lite civil olydnad.
Jag brukar köra Fleminggatan, Kungsgatan och Hornsgatan med dubbdäck en gång per vinter bara för att tillfredsställa mig själv. Det bästa var för några år sedan när trafikförvaltningen hade satt upp någon mätutrustning för luftkvalitet på en släpkärra på Hornsgatan, som hade dubbdäck...
GAAAAH!
GAAAAH!
Det är väl i nivå som att köra 100 på en 90-väg. Folk har inte så stor respekt för trafikregler. Därför jag är lite förvånad att folk ens bryr sig om dubbdäcksförbud, samma personer har säkert inga problem med att ibland köra lite för fort på en motorväg. I båda fallen är nog risken att åka fast minimala.B b8q skrev: