Düsseldorff
raveper raveper skrev:
Gaah. Det är väl alla nya ölsorter man blir allergisk mot..
Allergisk mot öl?! Mardrömmen!!
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Allergisk mot öl?! Mardrömmen!!
Ja, fyfan. Det måste ju vara supermycket GAAAAAH! :cry:
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Allergisk mot öl?! Mardrömmen!!
Rätt vanligt. Själv är jag vansinnigt allergisk mot ipa. Först smakar det bara illa, jävligt illa. Sen blir jag illamående. Har alltid stannat där, men skulle jag fortsätta dricka trots alla varningar tror jag att det kan vara slutet...
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
Karlia
Jag har en anhörig som fick gikt i 40-års åldern. Han har fått sluta helt med öl, öl triggar anfallen. Så det är inte bara allergi som kan ställa till det.
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
nino nino skrev:
Varit mer eller mindre förkyld/snorig i 2år, känns toppen i dessa corona tider... jodå jag har alltid testat negativt
Förmodligen allergi mot nåt, ätit allergitabletter i en vecka nu och inte varit så osnorig sen 2019 :D
Seriöst, kolla i din närmiljö. Jobbet och hemma. Jag såg att du gjort allergitest, och att det var negativt talar ju för att det är något annat som orsakar detta. Man har inte "förkylning" eller "alleriger" i två år.

En bekant sprang hos olika läkare flera år för att försöka lista ut vad som var fel, allergiska besvär, frekventa luftvägsinfektioner, dålig aptit, frekvent huvudvärk. "Du är nog bara stressad" var schablonförklaringen. Att barnen mådde likadant var inget man tog hänsyn till. Till sist var det någon klok läkare som ifrågasatte att hon aldrig blev bättre, och rådde henne att kolla på närmiljön.

De tog hem någon slags inspektör som undersökte deras hus.

Han tog lite tester här och var, borrade några provhål och gick runt och luktade och kände, och när labbtesten kom till baka kunde han konstatera att: väggarna var fulla med mögel och luften full av sporer, tryckt stomme som släpper pentaklorfenoler, utsöndringar från gamla överbyggda plastmattor, färger och limmer. Han rådde dem att flytta omedelbart. De kunde inte ens ta med sig möbler eller kläder, allt var smittat.

De flyttade tillfälligt in i en villavagn och redan efter några veckor började symtomen lätta, trots att det ju var en slags livskris. "Stress" minsann...
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fundera på Vasomotorisk rinit (googla). Kan utlösas av olika saker, t.ex. torr luft.
Jag har en del av detta, dvs torr luft på vintern ger mig hälften av förkylningssymptomen, hela vintern igenom, typ. Jag får snuva, rinnig näsa, hosta, av lite varierande mängder.

Jag får inte svidig hals eller feber eller huvudvärk. Får jag något av dessa 3 så vet jag att det är snuva eller ev influensa.
Det kom någonstans i yngre vuxen ålder, jag hade det alltså inte som barn.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Allergisk mot öl?!
Jag är nog det. Efter ett gäng blir jag alldeles snurrig... :beer:
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!
Förkyld?! igen?! Jag frisknade till från den förra för en vecka sedan!
Tredje förkylningen på mindre än 1.5mån :mad::poop:
Gaaaaaah! Jag håller på att förlora förståndet här hemma med 3 barn som får förkylning efter förkylning. I skift, så de är oftast inte sjuka samtidigt. Men nu är de det. Gnällig, snorig 2-åring, en 6-åring och en 10-åring som är för förkylda för att få gå till skolan men för friska för att vara hemma, cirkulerar runt mig som asgamar runt ett kadaver. GAAAAAH!
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Seriöst, kolla i din närmiljö. Jobbet och hemma. Jag såg att du gjort allergitest, och att det var negativt talar ju för att det är något annat som orsakar detta. Man har inte "förkylning" eller "alleriger" i två år.

En bekant sprang hos olika läkare flera år för att försöka lista ut vad som var fel, allergiska besvär, frekventa luftvägsinfektioner, dålig aptit, frekvent huvudvärk. "Du är nog bara stressad" var schablonförklaringen. Att barnen mådde likadant var inget man tog hänsyn till. Till sist var det någon klok läkare som ifrågasatte att hon aldrig blev bättre, och rådde henne att kolla på närmiljön.

De tog hem någon slags inspektör som undersökte deras hus.

Han tog lite tester här och var, borrade några provhål och gick runt och luktade och kände, och när labbtesten kom till baka kunde han konstatera att: väggarna var fulla med mögel och luften full av sporer, tryckt stomme som släpper pentaklorfenoler, utsöndringar från gamla överbyggda plastmattor, färger och limmer. Han rådde dem att flytta omedelbart. De kunde inte ens ta med sig möbler eller kläder, allt var smittat.

De flyttade tillfälligt in i en villavagn och redan efter några veckor började symtomen lätta, trots att det ju var en slags livskris. "Stress" minsann...
Är ju inte konstant snorig men oftast, sällan jag känner mig sjuk om man säger så...
Jag vet ju med mig att om jag tex sågar med cirkelsåg i golvspån så tar det 30min sen rinner näsan, känner mig varm i huden osv

Håller ju på en hel del att snickra så det hjälper ju inte till direkt.
Tanten har inte samma så huset tror jag inte det är.
Det är nog helt enkelt allergi mot fint damm bla, jag har dammsugaren kopplad nu mer till sågen men skulle behöva munskydd/mask men det är så jäkla obekvämt
 
Karlia Karlia skrev:
Jag har en anhörig som fick gikt i 40-års åldern. Han har fått sluta helt med öl, öl triggar anfallen. Så det är inte bara allergi som kan ställa till det.
Säg åt din anhöriga att träffa en läkare. Gikten kan hanteras med allopurinol. Jag har haft det sedan 25-årsåldern. Sedan jag drog ned på sockerintaget kraftigt har jag kunnat sluta med medicineringen, då socker ökar produktionen av urinsyra. Har inga problem med öl alls.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Min anhöriga träffade läkare för att få en diagnos. För honom fungerar det att avstå från öl, vin påverkar inte. Hans anfall brukade komma sommartid när han var ledig och ölade med vänner på landet och i båten. Men han har full koll på vad som fungerar för honom och vad som inte gör det.
 
Gikt, känns som något man skulle vilja vänja sig av med istället för bara acceptera.
 
tommib
GAAAAAHHHHHHHHH!!!!!

Skulle ner i källaren och gjuta lite. Avbryts istället i nattningen av mittenkillen av att minsta killen ropar mamma. Tänker att jag ska springa in hos honom och stoppa tillbaka nappen lite snabbt. Möts när jag öppnar dörren av en frän lukt och en väldigt ledsen liten treåring som står upp i sin säng, helt nedkräkt.

Plockar upp ungen, ropar åt frugan att hoppa upp ur badkaret och sanera barnet medan jag snabbt rafsar ihop alla nedkräkta sängkläder och räddar det som räddas kan. Minstingen somnar i hennes famn i badrummet och vi bäddar ner honom på madrass på golvet (SOP vid magsjuka). Tänker att "han åt nog bara lite mycket lussebullar idag".

Två ytterligare kräkepisoder senare konstaterar vi att vi börjar få slut på reservkuddar och att detta inte bara är "lite mycket lussebullar".

Suck.

Nu är det bara att vänta och se vilka fler som drabbas.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Satsuki och 11 till
  • Laddar…
Gaahhh!!! 10.000+ inlägg på under fem år. Finns det något 12 stegsprogram för att hantera sitt BH-beroende? Frågar jag efter en stödgrupp gissar jag att någon bara svarar att det är den jag skriver i…
 
  • Haha
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
tommib
Det är bara ett beroende om det är ett problem för dig (eller anhöriga, men de är ju fullkomligt otillförlitliga när det gäller sånt här) :D
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.