1 662 735 läst ·
17 812 svar
1663k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Seriöst, kolla i din närmiljö. Jobbet och hemma. Jag såg att du gjort allergitest, och att det var negativt talar ju för att det är något annat som orsakar detta. Man har inte "förkylning" eller "alleriger" i två år.nino skrev:
En bekant sprang hos olika läkare flera år för att försöka lista ut vad som var fel, allergiska besvär, frekventa luftvägsinfektioner, dålig aptit, frekvent huvudvärk. "Du är nog bara stressad" var schablonförklaringen. Att barnen mådde likadant var inget man tog hänsyn till. Till sist var det någon klok läkare som ifrågasatte att hon aldrig blev bättre, och rådde henne att kolla på närmiljön.
De tog hem någon slags inspektör som undersökte deras hus.
Han tog lite tester här och var, borrade några provhål och gick runt och luktade och kände, och när labbtesten kom till baka kunde han konstatera att: väggarna var fulla med mögel och luften full av sporer, tryckt stomme som släpper pentaklorfenoler, utsöndringar från gamla överbyggda plastmattor, färger och limmer. Han rådde dem att flytta omedelbart. De kunde inte ens ta med sig möbler eller kläder, allt var smittat.
De flyttade tillfälligt in i en villavagn och redan efter några veckor började symtomen lätta, trots att det ju var en slags livskris. "Stress" minsann...
Fundera på Vasomotorisk rinit (googla). Kan utlösas av olika saker, t.ex. torr luft.
Jag har en del av detta, dvs torr luft på vintern ger mig hälften av förkylningssymptomen, hela vintern igenom, typ. Jag får snuva, rinnig näsa, hosta, av lite varierande mängder.
Jag får inte svidig hals eller feber eller huvudvärk. Får jag något av dessa 3 så vet jag att det är snuva eller ev influensa.
Det kom någonstans i yngre vuxen ålder, jag hade det alltså inte som barn.
Jag har en del av detta, dvs torr luft på vintern ger mig hälften av förkylningssymptomen, hela vintern igenom, typ. Jag får snuva, rinnig näsa, hosta, av lite varierande mängder.
Jag får inte svidig hals eller feber eller huvudvärk. Får jag något av dessa 3 så vet jag att det är snuva eller ev influensa.
Det kom någonstans i yngre vuxen ålder, jag hade det alltså inte som barn.
Gaaaaaah! Jag håller på att förlora förståndet här hemma med 3 barn som får förkylning efter förkylning. I skift, så de är oftast inte sjuka samtidigt. Men nu är de det. Gnällig, snorig 2-åring, en 6-åring och en 10-åring som är för förkylda för att få gå till skolan men för friska för att vara hemma, cirkulerar runt mig som asgamar runt ett kadaver. GAAAAAH!13th Marine skrev:
Är ju inte konstant snorig men oftast, sällan jag känner mig sjuk om man säger så...torparavgrund skrev:
Seriöst, kolla i din närmiljö. Jobbet och hemma. Jag såg att du gjort allergitest, och att det var negativt talar ju för att det är något annat som orsakar detta. Man har inte "förkylning" eller "alleriger" i två år.
En bekant sprang hos olika läkare flera år för att försöka lista ut vad som var fel, allergiska besvär, frekventa luftvägsinfektioner, dålig aptit, frekvent huvudvärk. "Du är nog bara stressad" var schablonförklaringen. Att barnen mådde likadant var inget man tog hänsyn till. Till sist var det någon klok läkare som ifrågasatte att hon aldrig blev bättre, och rådde henne att kolla på närmiljön.
De tog hem någon slags inspektör som undersökte deras hus.
Han tog lite tester här och var, borrade några provhål och gick runt och luktade och kände, och när labbtesten kom till baka kunde han konstatera att: väggarna var fulla med mögel och luften full av sporer, tryckt stomme som släpper pentaklorfenoler, utsöndringar från gamla överbyggda plastmattor, färger och limmer. Han rådde dem att flytta omedelbart. De kunde inte ens ta med sig möbler eller kläder, allt var smittat.
De flyttade tillfälligt in i en villavagn och redan efter några veckor började symtomen lätta, trots att det ju var en slags livskris. "Stress" minsann...
Jag vet ju med mig att om jag tex sågar med cirkelsåg i golvspån så tar det 30min sen rinner näsan, känner mig varm i huden osv
Håller ju på en hel del att snickra så det hjälper ju inte till direkt.
Tanten har inte samma så huset tror jag inte det är.
Det är nog helt enkelt allergi mot fint damm bla, jag har dammsugaren kopplad nu mer till sågen men skulle behöva munskydd/mask men det är så jäkla obekvämt
Säg åt din anhöriga att träffa en läkare. Gikten kan hanteras med allopurinol. Jag har haft det sedan 25-årsåldern. Sedan jag drog ned på sockerintaget kraftigt har jag kunnat sluta med medicineringen, då socker ökar produktionen av urinsyra. Har inga problem med öl alls.Karlia skrev:
Min anhöriga träffade läkare för att få en diagnos. För honom fungerar det att avstå från öl, vin påverkar inte. Hans anfall brukade komma sommartid när han var ledig och ölade med vänner på landet och i båten. Men han har full koll på vad som fungerar för honom och vad som inte gör det.
GAAAAAHHHHHHHHH!!!!!
Skulle ner i källaren och gjuta lite. Avbryts istället i nattningen av mittenkillen av att minsta killen ropar mamma. Tänker att jag ska springa in hos honom och stoppa tillbaka nappen lite snabbt. Möts när jag öppnar dörren av en frän lukt och en väldigt ledsen liten treåring som står upp i sin säng, helt nedkräkt.
Plockar upp ungen, ropar åt frugan att hoppa upp ur badkaret och sanera barnet medan jag snabbt rafsar ihop alla nedkräkta sängkläder och räddar det som räddas kan. Minstingen somnar i hennes famn i badrummet och vi bäddar ner honom på madrass på golvet (SOP vid magsjuka). Tänker att "han åt nog bara lite mycket lussebullar idag".
Två ytterligare kräkepisoder senare konstaterar vi att vi börjar få slut på reservkuddar och att detta inte bara är "lite mycket lussebullar".
Suck.
Nu är det bara att vänta och se vilka fler som drabbas.
Skulle ner i källaren och gjuta lite. Avbryts istället i nattningen av mittenkillen av att minsta killen ropar mamma. Tänker att jag ska springa in hos honom och stoppa tillbaka nappen lite snabbt. Möts när jag öppnar dörren av en frän lukt och en väldigt ledsen liten treåring som står upp i sin säng, helt nedkräkt.
Plockar upp ungen, ropar åt frugan att hoppa upp ur badkaret och sanera barnet medan jag snabbt rafsar ihop alla nedkräkta sängkläder och räddar det som räddas kan. Minstingen somnar i hennes famn i badrummet och vi bäddar ner honom på madrass på golvet (SOP vid magsjuka). Tänker att "han åt nog bara lite mycket lussebullar idag".
Två ytterligare kräkepisoder senare konstaterar vi att vi börjar få slut på reservkuddar och att detta inte bara är "lite mycket lussebullar".
Suck.
Nu är det bara att vänta och se vilka fler som drabbas.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Gaahhh!!! 10.000+ inlägg på under fem år. Finns det något 12 stegsprogram för att hantera sitt BH-beroende? Frågar jag efter en stödgrupp gissar jag att någon bara svarar att det är den jag skriver i…
