GAAAAAAH!
Värmepumpens utegivare har börjat visa fem grader för varmt, och jag kan inte öppna kapslingen för skruven har rostat så att där inte finns nått för skruvmejseln att ta i...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
GAAAAAAH!
Värmepumpens utegivare har börjat visa fem grader för varmt, och jag kan inte öppna kapslingen för skruven har rostat så att där inte finns nått för skruvmejseln att ta i...
Diamantpasta brukar hjälpa nått fantastiskt på trasiga skallar
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Diamantpasta brukar hjälpa nått fantastiskt på trasiga skallar
Intressant, hade ingen aning om att det fanns, så det har jag inte hemma. Kanske funkar med någon annan abrasiv massa?
Risken här är väl att skallen smular sig :sweat:
 
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, hade ingen aning om att det fanns, så det har jag inte hemma. Kanske funkar med någon annan abrasiv massa?
Risken här är väl att skallen smular sig :sweat:
Kan du inte bara borra bort skallen och sedan när locket är borta skruva ur den med tång? :)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kan du inte bara borra bort skallen och sedan när locket är borta skruva ur den med tång? :)
:thinking:
Jag var inne på att ta fram Dremeln och göra ett spår, men detta känns ju mindre förstörande på plastkåpan.

Här har vi boven för övrigt.
Föråldrad, smutsig vit elektronikenhet med IVT-logotyp, monterad på en tegelvägg, med ledningar och en insekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Jag var inne på att ta fram Dremeln och göra ett spår, men detta känns ju mindre förstörande på plastkåpan.

Här har vi boven för övrigt.
[bild]
Testa att försiktigt knacka i en liten torx, brukar funka på sönderdragna PH och PZ.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Jag var inne på att ta fram Dremeln och göra ett spår, men detta känns ju mindre förstörande på plastkåpan.

Här har vi boven för övrigt.
[bild]
Det ser ju ut som den där borde gå att få ut utan problem med lite tryck och en fräsch mejsel/bits, men bilden kan ju luras.
Spår med dremel är ju också smart, men som du säger kanske lätt att det blir åverkan på kapslingen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Jag var inne på att ta fram Dremeln och göra ett spår, men detta känns ju mindre förstörande på plastkåpan.

Här har vi boven för övrigt.
[bild]
Jag har aldrig testat själv, men jag såg ett tips om att det kan fungera att lägga ett gummiband mellan skruvmejseln och spåret och sedan pressa mejseln mot skruven när du försöker rotera. I teorin låter det så pass rimligt att jag skulle testa det innan jag började borra bort skruvskallen.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Testa att försiktigt knacka i en liten torx, brukar funka på sönderdragna PH och PZ.
Ska se om det går, är en rätt liten skruv.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det ser ju ut som den där borde gå att få ut utan problem med lite tryck och en fräsch mejsel/bits, men bilden kan ju luras.
Spår med dremel är ju också smart, men som du säger kanske lätt att det blir åverkan på kapslingen.
Tror bilden luras.
Har provat med både PH och PZ, 0 och 1.
Nollorna snurrar i mitten, och 1orna utanpå :thinking:
Jumos Jumos skrev:
Jag har aldrig testat själv, men jag såg ett tips om att det kan fungera att lägga ett gummiband mellan skruvmejseln och spåret och sedan pressa mejseln mot skruven när du försöker rotera. I teorin låter det så pass rimligt att jag skulle testa det innan jag började borra bort skruvskallen.
Provade faktiskt det när jag tog bilden :)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
ClasseClas
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska se om det går, är en rätt liten skruv.

Tror bilden luras.
Har provat med både PH och PZ, 0 och 1.
Nollorna snurrar i mitten, och 1orna utanpå :thinking:

Provade faktiskt det när jag tog bilden :)
Ta en syl/pryl och gräv bort rosten i spåren. Använd rätt mejsel till skruven, gissar på PH.
 
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Gaaah.

Just när det blir det väder och väglag som triggade mig att köpa fyrhjulsdriven bil, visar det sig att växellådan måste bytas.
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ta en syl/pryl och gräv bort rosten i spåren. Använd rätt mejsel till skruven, gissar på PH.
Ska prova senare, hann kontrollera på innegivaren att det är PH1 iaf.
 
hsd
13th Marine 13th Marine skrev:
:thinking:
Jag var inne på att ta fram Dremeln och göra ett spår, men detta känns ju mindre förstörande på plastkåpan.

Här har vi boven för övrigt.
[bild]
Ser ut att kunna tas med en frisk flat mejsel, tryck och vrid så kommer den
 
Skallen smular sig, drog fram ett borr så nu är det löst!
Nästa steg är att mäta vad som felar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
För att återkoppla:
GAAAAAH!

Lossade utegivaren i värmepumpen och kontrollmätte, 11kOhm, vilket rimmar bra med vad givaren ska visa vid dagens utetemperatur.

Vad är det då?!
Växlar inne och utegivaren, och felet följer åtminstone med...

Mystiken tätnar, och jag skapar en egen tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/utegivaren-visar-foer-varmt.478364/
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.