Utegivaren på vår IVT Greenline HT-C9 började i lördags visa några grader varmare än vad det faktiskt är och idag närmar de sig nästan tio grader varmare. Det blir inte mycket värme den skickar ut då.

Givaren är ett 4.7kOhm NTC-motstånd som sitter lött på ett kort.
Bilden nedan visar innegivaren, men utegivaren är samma kort med utan LED.
Öppen väggmonterad kretskort enhet med LED, motstånd och oanslutna kablar på vit texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började felsöka genom att koppla loss utegivaren och mäta den med multimeter, 11kOhm vilket stämmer hyfsat med vad det ska vara.
Kopplar in igen och det mäts fortfarande fel.
Provar att växla inne och utegivaren i pumpen, och felet följer med.

Så antingen är felet i kabeln eller sensorn. Får fortsätta mäta och testa.

Bytte plats på temperaturkorten med, utegivarens kablar såg lite ärgade ut så jag passade på att slipa rent dem.

Nu får jag givetvis rimliga värden på båda givarna :rolleyes:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ibland glömmer man tänka, ärgade ledningar bör inte ge lägre resistans över NTC (lägre resistans innebär varmare.

Växlade tillbaka, och mycket riktigt så visar utegivaren lite väl varmt igen (9 grader när det är 5-6 ute).

Aja, borde innebära att det är utegivaren som har tröttnat på livet.
Får se om jag byter hela enheten eller bara NTC-motståndet (som är ingjutet)

Edit: bytte igen (inne är ute och tvärt om).
Nu ligger vi på 6.8 grader men sjunker sakta, min andra utesensor ligger på 5.4 och brukar ligga 0.4-0.5 under värmepumpens givare.

Redigerat:
  • Gilla
Christer Andreassonnica och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Utegivaren på vår IVT Greenline HT-C9 började i lördags visa några grader varmare än vad det faktiskt är och idag närmar de sig nästan tio grader varmare. Det blir inte mycket värme den skickar ut då.

Givaren är ett 4.7kOhm NTC-motstånd som sitter lött på ett kort.
Bilden nedan visar innegivaren, men utegivaren är samma kort med utan LED.
[bild]

Jag började felsöka genom att koppla loss utegivaren och mäta den med multimeter, 11kOhm vilket stämmer hyfsat med vad det ska vara.
Kopplar in igen och det mäts fortfarande fel.
Provar att växla inne och utegivaren i pumpen, och felet följer med.

Så antingen är felet i kabeln eller sensorn. Får fortsätta mäta och testa.
Hej!

Hur gick det för dig? Du verkar kunnig😃 Har liknande problem. Min givare visar plötsligt 10 grader högre. Ditt kort liknar mitt kort för utetempgivare. Tror du mitt kort också har ett 4.7KOhm NTC motstånd? La ut här i forumet på mitt problem. https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-visar-fel-utetemp.501323/

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Här glömde jag uppdatera 😳

Exakt samma styrsystem som på min, bytte givare enligt länken du fått i din tråd 😊

Här glömde jag uppdatera 😳

Exakt samma styrsystem som på min, bytte givare enligt länken du fått i din tråd 😊
Tack så mycket för svar! Får beställa direkt. Vilken beställde du? Såg att det fanns 2 olika toleranser på termistorn. Kanske värt att ta den dyrare🤔

Redigerat:
Över det temperaturområde den ska användas i spelar det ingen roll vilken du väljer.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Över det temperaturområde den ska användas i spelar det ingen roll vilken du väljer.
Aha okej, så den dyrare kommer inte visa mer exakt temperatur? Är det toleransen på själva kOhm värdet i så fall som får skilja🤔

A Alfonsg007 skrev:
Aha okej, så den dyrare kommer inte visa mer exakt temperatur? Är det toleransen på själva kOhm värdet i så fall som får skilja🤔
Felet i sensorn är max en grad mot verklig temperatur vilket man kompenserar via mjukvaran i pumpen.
Utesensor med NTC-sensor är rätt grovt verktyg, placering och vindförhållanden har större inverkan än sensorns tolerans.

Jag kan nästan garantera att sensorn från tillverkaren är 5% tolerans.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tror att jag i vår vp kan justera minst +/- 5 grader på utgivaren.

• Gilla
Alfonsg007 och 1 till
  • Laddar…
P
A Alfonsg007 skrev:
Hej!

Hur gick det för dig? Du verkar kunnig😃 Har liknande problem. Min givare visar plötsligt 10 grader högre. Ditt kort liknar mitt kort för utetempgivare. Tror du mitt kort också har ett 4.7KOhm NTC motstånd? La ut här i forumet på mitt problem. [länk]
lossa den och fäst den igen kan vara bara oxid på trådarna

electroluxaren skrev:
Njä, oxid på trådarna ger en ökad resistans, vilket skulle ge att givaren visar lägre temperatur än aktuellt.

electroluxaren skrev:
Njä, oxid på trådarna ger en ökad resistans, vilket skulle ge att givaren visar lägre temperatur än aktuellt.
Lika bra att köpa en ny givare för runt 50 lappen. Precis, ledaren har ju nästan ärgat igenom tråden. Skumt med tempen, men får hoppas det är givaren ändå.

A Alfonsg007 skrev:
Lika bra att köpa en ny givare för runt 50 lappen. Precis, ledaren har ju nästan ärgat igenom tråden. Skumt med tempen, men får hoppas det är givaren ändå.
Som sagt, ärg ger högre resistans, och du har en givare med Negativ Temperaturkoefficient (NTC), dvs ju varmare det är desto lägre resistans, skulle det varit ärget så du fått högre resistans och systemet mätt lägre utetemperatur.

Jag kastade 50kr på problemet, monterade den med sockerbit i den gamla kapslingen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.