Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Utegivaren på vår IVT Greenline HT-C9 började i lördags visa några grader varmare än vad det faktiskt är och idag närmar de sig nästan tio grader varmare. Det blir inte mycket värme den skickar ut då.
Givaren är ett 4.7kOhm NTC-motstånd som sitter lött på ett kort.
Bilden nedan visar innegivaren, men utegivaren är samma kort med utan LED.
Jag började felsöka genom att koppla loss utegivaren och mäta den med multimeter, 11kOhm vilket stämmer hyfsat med vad det ska vara.
Kopplar in igen och det mäts fortfarande fel.
Provar att växla inne och utegivaren i pumpen, och felet följer med.
Så antingen är felet i kabeln eller sensorn. Får fortsätta mäta och testa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började felsöka genom att koppla loss utegivaren och mäta den med multimeter, 11kOhm vilket stämmer hyfsat med vad det ska vara.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Bytte plats på temperaturkorten med, utegivarens kablar såg lite ärgade ut så jag passade på att slipa rent dem.
Nu får jag givetvis rimliga värden på båda givarna
Nu får jag givetvis rimliga värden på båda givarna
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Ibland glömmer man tänka, ärgade ledningar bör inte ge lägre resistans över NTC (lägre resistans innebär varmare.
Växlade tillbaka, och mycket riktigt så visar utegivaren lite väl varmt igen (9 grader när det är 5-6 ute).
Aja, borde innebära att det är utegivaren som har tröttnat på livet.
Får se om jag byter hela enheten eller bara NTC-motståndet (som är ingjutet)
Edit: bytte igen (inne är ute och tvärt om).
Nu ligger vi på 6.8 grader men sjunker sakta, min andra utesensor ligger på 5.4 och brukar ligga 0.4-0.5 under värmepumpens givare.
Växlade tillbaka, och mycket riktigt så visar utegivaren lite väl varmt igen (9 grader när det är 5-6 ute).
Aja, borde innebära att det är utegivaren som har tröttnat på livet.
Får se om jag byter hela enheten eller bara NTC-motståndet (som är ingjutet)
Edit: bytte igen (inne är ute och tvärt om).
Nu ligger vi på 6.8 grader men sjunker sakta, min andra utesensor ligger på 5.4 och brukar ligga 0.4-0.5 under värmepumpens givare.
Redigerat:
Hej!13th Marine skrev:
Utegivaren på vår IVT Greenline HT-C9 började i lördags visa några grader varmare än vad det faktiskt är och idag närmar de sig nästan tio grader varmare. Det blir inte mycket värme den skickar ut då.
[bild]
Hur gick det för dig? Du verkar kunnig😃 Har liknande problem. Min givare visar plötsligt 10 grader högre. Ditt kort liknar mitt kort för utetempgivare. Tror du mitt kort också har ett 4.7KOhm NTC motstånd? La ut här i forumet på mitt problem. https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaerme-visar-fel-utetemp.501323/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Här glömde jag uppdatera 😳
Exakt samma styrsystem som på min, bytte givare enligt länken du fått i din tråd 😊
Exakt samma styrsystem som på min, bytte givare enligt länken du fått i din tråd 😊
Felet i sensorn är max en grad mot verklig temperatur vilket man kompenserar via mjukvaran i pumpen.A Alfonsg007 skrev:
Utesensor med NTC-sensor är rätt grovt verktyg, placering och vindförhållanden har större inverkan än sensorns tolerans.
Jag kan nästan garantera att sensorn från tillverkaren är 5% tolerans.
lossa den och fäst den igen kan vara bara oxid på trådarnaA Alfonsg007 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
electroluxaren skrev:
Lika bra att köpa en ny givare för runt 50 lappen. Precis, ledaren har ju nästan ärgat igenom tråden. Skumt med tempen, men får hoppas det är givaren ändå.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Som sagt, ärg ger högre resistans, och du har en givare med Negativ Temperaturkoefficient (NTC), dvs ju varmare det är desto lägre resistans, skulle det varit ärget så du fått högre resistans och systemet mätt lägre utetemperatur.A Alfonsg007 skrev:
Jag kastade 50kr på problemet, monterade den med sockerbit i den gamla kapslingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden