A Alfons3301 skrev:
GAAAAAAAAHHHHH!!
Varför ska det vara så svårt förklara en uppgift för andra, när det är så solklart för en själv???

(Jag förstår att jag får förklara bättre)
Vad menar du?

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 18 till
  • Laddar…
Faktura självrisk vattenskada: 4000.
Faktura "justering av kök nu när ändå hantverkarna är här och fixar vattenskadan": 5000.
Tandläkarbesök: Typ 7000.
Inkomst: På gränsen redan innan.
Ser fram emot elräkningen...

• Ledsen
galento och 5 till
  • Laddar…
GAAAAAAHHHH!
Personlighetstest och logiktest, tredje på två veckor nu.
Kan inte alla arbetsgivare bara använda samma test?
Hur många olika finns det egentligen?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Jumos och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur många som helst eftersom att de är helt ovetenskapliga.

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
GAAAAAAHHHH!
Och när de väl är färdiga så kastar man dem i papperskorgen och gör som man alltid gjort :sweat:

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och när de väl är färdiga så kastar man dem i papperskorgen och gör som man alltid gjort :sweat:
Dvs börjar med att slänga halva högen med ansökningar i papperskorgen med motiveringen att man ju inte kan anställa folk med otur.

• Gilla
  • Haha
toolman77 och 19 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ska du bli astronaut? :D

• Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gaaahhh!!
Vad är det för programmerare som bestämt att det fält, som måste vara unikt för varje variabel, också ska vara det som visas för slutanvändaren?!
Om jag vill ha med samma information i två olika tabeller måste jag alltså skapa två olika variabler, med två olika namn där slutanvändaren ska mata in samma sak..!

• Arg
kashieda
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Gaaahhh!!
Vad är det för programmerare som bestämt att det fält, som måste vara unikt för varje variabel, också ska vara det som visas för slutanvändaren?!
Om jag vill ha med samma information i två olika tabeller måste jag alltså skapa två olika variabler, med två olika namn där slutanvändaren ska mata in samma sak..!
Det du skriver är inte logiskt. Menar du post/rad där du skriver variabel första gången?
Enda gången man vill ha med samma information i två olika tabeller är för att koppla ihop dem. Det kan göras med ett unikt automatiskt skapat ID elelr med något som redan finns, tex personnummer elelr e-postadress som ju också är unika. Båda dessa faller dock under GDPR så oftast använder man en kod, men den koden behöver man ju inte skriva, den anges automatiskt av systemet.
Om programmeraren vet vad hen gör.
Skriv en buggrapport ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du bli astronaut? :D
Nä, men har sökt jobb på ett antal olika myndigheter och alla använder samma sorts tester men på olika bolag. Står på flera av dem att man kan återanvända föregående test, men det går ju inte om de inte har samma testbolag.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nä, men har sökt jobb på ett antal olika myndigheter och alla använder samma sorts tester men på olika bolag. Står på flera av dem att man kan återanvända föregående test, men det går ju inte om de inte har samma testbolag.
Använder man inte sig av konceptet "anställningsintervju" längre? :rofl:

David Wallin David Wallin skrev:
Använder man inte sig av konceptet "anställningsintervju" längre? :rofl:
Jodå:
Första steget är ju att utifrån CV eller kontrollfrågor välja ut de som är kvalificerade, sedan följer dessa steg:
- Tester (personlighet och logik)
- Intervju 1 med 1-2 personer (ca 4-5 intervjuas)
- Intervju 2 med fler personer (blivande kollegor) (2-3 intervjuas)
- Säkerhetskontroll (vanligtvis bara en som går vidare, då dessa är dyra och tidsödande)
- Intervju med HR (formalia)
- Slutintervju med erbjudande om anställning
Än så länge har jag kommit till andra intervju på flera, men då har det alltid varit en person som haft bättre kvalifikationer. De två sista kan vara ett och samma tillfälle.

• Wow
David Wallin
  • Laddar…
Du har alltså inte passerat säkerhetskontrollen än...

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den släpper de bara en person igenom. Men den är bara en formalitet, iallafall i mitt fall.

useless useless skrev:
Den kan man ju göra själv.

Är jag svensk medborgare? Har jag styckmördat någon i närtid och kommer liket att kunna hittas? Har jag skrivit BOMBA STATSMINISTERN och RYSSLAND ÄR BÄST för många gånger på internet den senaste tiden? Skickar jag mitt CV från någon sorts anstalt där jag själv inte har nyckel till dörren?

Passerar man det testet kommer säkerhetskontrollen gå bra.

I övrigt kan ju sägas att om det är tjänster som kräver klassning så får man ju vara glad om någon vill berätta vad jobbet handlar om redan innan man är anställd....

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.