MathiasS MathiasS skrev:
I övrigt kan ju sägas att om det är tjänster som kräver klassning så får man ju vara glad om någon vill berätta vad jobbet handlar om redan innan man är anställd....
Jag kan avslöja att det inte alltid är så att någon berättar det även om man blir anställd. :surprised:

• Gilla
  • Haha
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det du skriver är inte logiskt. Menar du post/rad där du skriver variabel första gången?
Enda gången man vill ha med samma information i två olika tabeller är för att koppla ihop dem. Det kan göras med ett unikt automatiskt skapat ID elelr med något som redan finns, tex personnummer elelr e-postadress som ju också är unika. Båda dessa faller dock under GDPR så oftast använder man en kod, men den koden behöver man ju inte skriva, den anges automatiskt av systemet.
Om programmeraren vet vad hen gör.
Skriv en buggrapport ;)
Problemet här är att programmeraren har inte vetat vad den har gjort.

Men fel av mig, det är inte nödvändigtvis samma information som jag vill ha med på flera ställen utan kan vara motsvarande.
Tänk följande, jag vill ha två helt separata listor, en på kunder och deras telefonnummer, och en på leverantörer och deras telefonnummer.
Jag behöver då fält/variabler/rader (vad vi nu vill kalla det) att lagra dessa i, och eftersom systemet är så korkat att om jag använder "telefonnummer" till både kunder och leverantörer kommer varje post jag skapar i leverantörslistan även att dyka upp i kundlistan och visa ett telefonnummer (men inget mer eftersom ingen annan variabel är med i båda listorna).

Jag behöver då skapa "Lev. telefonnummer" och "Kund telefonnummer" och dessa behöver då unika identifierare (givetvis), problemet är då sedan att det är denna unika identifiering som dyker upp i min lista där jag/någon ska mata in/läsa ut information.
Allt hade vart frid och fröjd om jag bara kunnat ge dem ett visningsnamn utöver den unika identifieringen, men se det går inte!
Och inte heller går det att få systemet att visa enbart de poster som hör till den aktuella listan, så om ett fält delas av flera listor kommer det att se ut lite som så:
Excel-tabell med kunder, leverantörer och deras telefonnummer.

Lösningen de tycker man ska använda är alltså att jag i alla listor ska ha unika namn för samma sak, så har jag 47 olika listor som ska innehålla ett telefonnummer, men jag inte vill blanda ihop dessa måste jag hitta på 47 unika namn för telefonnummer som ska vara förståeliga för användaren eftersom det är detta som visas..

Blev det svårare eller enklare att förstå vad jag menar? =P

MathiasS MathiasS skrev:
Den kan man ju göra själv.

Är jag svensk medborgare? Har jag styckmördat någon i närtid och kommer liket att kunna hittas? Har jag skrivit BOMBA STATSMINISTERN och RYSSLAND ÄR BÄST för många gånger på internet den senaste tiden? Skickar jag mitt CV från någon sorts anstalt där jag själv inte har nyckel till dörren?

Passerar man det testet kommer säkerhetskontrollen gå bra.

I övrigt kan ju sägas att om det är tjänster som kräver klassning så får man ju vara glad om någon vill berätta vad jobbet handlar om redan innan man är anställd....
På mitt förra jobb blev jag kollad av Säpo så att jag inte var spion innan anställning, med tanke på att det framkommit att det jobbat spioner på Säpo vet jag inte riktigt hur mycket det där var värt? :thinking:

• Haha
  • Gilla
Peter787 och 11 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
På mitt förra jobb blev jag kollad av Säpo så att jag inte var spion innan anställning, med tanke på att det framkommit att det jobbat spioner på Säpo vet jag inte riktigt hur mycket det där var värt? :thinking:
Ett levande bevis på att man inte kan lita på Säpo alltså. Släpper fram vem som helst.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Problemet här är att programmeraren har inte vetat vad den har gjort.
Jag förstår. Låter som ett systemfel och inte ett programmeringsfel. Ett systemfel som man kommer runt genom att ange unika fältnamn oavsett tabell.
Gammalt system?
Alla system jag jobbat med har möjlighet att ha en label som skiljer sig från fältnamnet.
Jag har även jobbat med gamla system där fältnamnen måste vara olika (lev-tel, kund-tel), men oftast är det objektorienterat, så att man kan skriva "tabellnamn.fältnamn" för att komma rätt.

(ja, jag är dataingenjör)

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
IT-jobb på myndigheter, så det är inget problem. Jag vet vad både AF, Skatten, Pliktverket och de andra håller på med redan :p

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
Fick leveranstid från Contura idag, 19 November, då la vi ordern för 2-3 månader sedan, minst…
Dock tror jag min säljare var mest upprörd :p

• Ledsen
fgo
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fick leveranstid från Contura idag, 19 November, då la vi ordern för 2-3 månader sedan, minst…
Lider med dig.
Min kamin skulle tillverkas för ca 1 mån sedan.
Fick nyss reda på att den kommer i mars.
Beställdes i september.

Komponentbrist.

Jag kommer få vedbrist...

• Ledsen
richardtenggren
  • Laddar…
2023?! :oops:

Tänkte beställa kamin till nästa säsong, då får det kanske bli nästnästa då...
Vilken kamin beställde ni?

Själv väntar jag på en Ngenic som skulle komma i början på nov, för några veckor sedan sa de innan jul, men nu någon gång i januari. :rolleyes:

richardtenggren
13th Marine 13th Marine skrev:
2023?! :oops:

Tänkte beställa kamin till nästa säsong, då får det kanske bli nästnästa då...
Vilken kamin beställde ni?

Själv väntar jag på en Ngenic som skulle komma i början på nov, för några veckor sedan sa de innan jul, men nu någon gång i januari. :rolleyes:
Haha ja, jag sa också att jag är sådär sugen på riva taket och installera skorstenen i november :p

Vi har beställt en 310, men har bett om lev datum på 310G, 320A, 320AG också om det mot förmodan är bättre tider på dessa. :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Haha ja, jag sa också att jag är sådär sugen på riva taket och installera skorstenen i november :p

Vi har beställt en 310, men har bett om lev datum på 310G, 320A, 320AG också om det mot förmodan är bättre tider på dessa. :)
Vi ska in och kika i mellandagarna tänkte vi, då på en i51 eller liknande, får helt enkelt fråga vad som går att leverera, annars får vi kika på andra leverantörer.

Anna_H Anna_H skrev:
Nä, men har sökt jobb på ett antal olika myndigheter och alla använder samma sorts tester men på olika bolag. Står på flera av dem att man kan återanvända föregående test, men det går ju inte om de inte har samma testbolag.
Skulle vara intressant att veta om testresultaten visar på tre olika personligheter. :D

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag förstår. Låter som ett systemfel och inte ett programmeringsfel. Ett systemfel som man kommer runt genom att ange unika fältnamn oavsett tabell.
Gammalt system?
Alla system jag jobbat med har möjlighet att ha en label som skiljer sig från fältnamnet.
Jag har även jobbat med gamla system där fältnamnen måste vara olika (lev-tel, kund-tel), men oftast är det objektorienterat, så att man kan skriva "tabellnamn.fältnamn" för att komma rätt.

(ja, jag är dataingenjör)
Ja, programmeringsfel var väl att ta i, men feltänkt någonstans hur som helst.
Mjukvaran har några år på nacken men vad jag tror är en större bidragande orsak är att den byggts ihop av mjukvaror och funktioner genom upphandling av andra företag och mjukvaror. Integrationen är minst sagt bristfällig. Alltså även mellan företagets egna mjukvaror, och delvis även inom en och samma mjukvara. Vilket som, sjukt frustrerande!

• Arg
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Enda gången man vill ha med samma information i två olika tabeller är för att koppla ihop dem.
Det påståendet är grovt generaliserat. För det första förutsätter du att man använder en ett lagrignsmedia som använder relationstabeller men även där finns det stora vinningar med överlagring. Att låta ett subsystem endast ha tillgång till och jobba med sitt eget subset av data är ofta bra både för prestanda och säkerhet.
Drar man det till sin spets så har man en micro service arkitektur (men det har sina egna problem och jag kan tycka är att gå lite långt för de flesta system).

M Myckling skrev:
Skulle vara intressant att veta om testresultaten visar på tre olika personligheter. :D
Det gjorde de faktiskt i stort sett, så visst funkar testerna hyfsat. Men det är rätt irriterande med dessa tester ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.