1 744 190 läst ·
19 146 svar
1744k läst
19,1k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 428 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 267 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 267 inlägg
Jo, jag vet. Jag var raljant.Johan Gunverth skrev:
Gissa om jag var glad när jag upptäckte det för "några" år sedan. Har fyra "riktiga" Eneloop och många Ladda. Det är som sagt synd att man inte designar elektronik för att bättre fungera med NiMH. Det är ändå en rätt rimlig batterikemi vad jag förstår och den är nästan drop-inkompatibel med vanliga alkaliska batterier. För produkter som drivs med 6 eller 12 volt kan man dessutom "bara" utöka batterifacket med 1 resp 2 platser.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 428 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 19 267 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 19 267 inlägg
Håller med om GAH men alla prylarna du räknar upp är ett rätt litet problem då de drar så lite. Det verkliga problemet är barnens alla radiostyrda leksaker. Det mest provocerande är när det enkelt skulle fått plats ett till batteri men de har valt att inte sätta dit ett.
I typ tio år har Ubiqitis Pro-accesspunkter på kontoret haft båda ethernetportarna inkopplade i switchen i väntan på att de skall implementera länkaggregering eller nåt annat vettigt så att man faktiskt kan få de utlovade 1,3 Gbps.
Nu i senaste uppdateringen fick de äntligen en funktion... Att sänka switchen. Helt... Går inte att kommunicera med switchen på någon port, går inte att kommunicera genom switchen på någon port.
Tack för det Ubiquiti. Tog typ två heldagars felsökning att hitta problemet. GAAAAHHHH!!!
Nu i senaste uppdateringen fick de äntligen en funktion... Att sänka switchen. Helt... Går inte att kommunicera med switchen på någon port, går inte att kommunicera genom switchen på någon port.
Tack för det Ubiquiti. Tog typ två heldagars felsökning att hitta problemet. GAAAAHHHH!!!
GAAAHHHH!!!!!
Varför har man egentligen sådana här hundar :
https://www.tv4.se/artikel/7lbohbav...kerade-haestar-i-hage-det-var-stora-djupa-hal
Varför har man egentligen sådana här hundar :
https://www.tv4.se/artikel/7lbohbav...kerade-haestar-i-hage-det-var-stora-djupa-hal
De flesta apparater är faktiskt byggda för att fungera ner till omkring 1,1 Volt per cell.tommib skrev:
Kolla urladdningskurvorna för Alkaline vs NiMH
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en uppsjö sådana här att hitta på nätet, de ser förstås olika ut, mest beroende på hur stor urladdningsström man har och vilka fabrikat och därmed lite kemi.
Laddar man ur olika hårt blir kurvorna olika:
Logga in
Skapa konto
Det finns även jämförelser med LI ion
Logga in
Skapa konto
Så Anders har en poäng.
Nu har jag inte lagt något speciellt mycket tid på att jaga perfekta bilder från väl grundat material, så ta dessa bilder för vad de är.
Men ungefär såhär ser det ut oavsett vad man letar reda på.
Så jag skulle vilja påstå att det går utmärkt att använda NiMH som ersättare för alkaline och brunstensceller.
Om jag minns rätt så enligt vissa standarder så räknas spänningen ända till 0,9 Volt/cell som 'brukbar spänning' för tex dåtidens transistorapparater, batteridrivna urverk, batteridrivna kassettbandspelare och även ficklampor med glödtrådslampa gav fortfarande en användbar men dock rejäl gulaktig sken mot brandgul vid dessa spänningar.
Detta att klippa funktionsmässigt redan vid 1,1 - 1,2 volt märktes först vid elektronik (framförallt kameror) som bl.a de första digitala kamerorna, som slukade akalinebatterier som en kulspruta käkar patronband och batterierna var bokstavligt heta när man bytte dessa igen för att kunna ta något 10-tal bilder igen...
inte ens elektronblixtarna på den tiden för systemkameror var så känsliga på batterspänningen som de första digitala kamerorna trots att dessa blixtarna också var väldigt strömhungriga...
Detta att klippa funktionsmässigt redan vid 1,1 - 1,2 volt märktes först vid elektronik (framförallt kameror) som bl.a de första digitala kamerorna, som slukade akalinebatterier som en kulspruta käkar patronband och batterierna var bokstavligt heta när man bytte dessa igen för att kunna ta något 10-tal bilder igen...
inte ens elektronblixtarna på den tiden för systemkameror var så känsliga på batterspänningen som de första digitala kamerorna trots att dessa blixtarna också var väldigt strömhungriga...
0,9V känns väldigt lågt. Tycker grejerna lägger av vid 1,2-1,3V numera.X xxargs skrev:Om jag minns rätt så enligt vissa standarder så räknas spänningen ända till 0,9 Volt/cell som 'brukbar spänning' för tex dåtidens transistorapparater, batteridrivna urverk, batteridrivna kassettbandspelare och även ficklampor med glödtrådslampa gav fortfarande en användbar men dock rejäl gulaktig sken mot brandgul vid dessa spänningar.
Jag håller med att man tycks sakta höjer den acceptabla gränsen hela tiden och sedan har man förmodligen att många av dagens laster är av pulserande typ - medans det drar ström så går man ned under 1 Volt och har inte så mycket kapacitans parallellt över batterimatningen så att de kan jämna ut förbrukningen tillräckligt.K Kane skrev:
Med andra ord har batteriets inre resistans fått allt större betydelse om det fungerar eller inte med NiMh-batterier.
Jag vet med Sanyos batterikemi (dvs. idag under FDK - japantillverkade eneloop och dess motsvarigheter under olika varumärkesnamn efter att FDK förlorade varumärket eneloop till Panasonic, som sedan tillverkade en del av eneloop-batterier med exakt samma utseende hos Kina istället för asienmarknaden medans de som levererades till Europa är/var fortfarande FDK-tillverkade batterier) med mellan 0,05 - 0,1 Volt högre praktik bruksspänning under urladdning gentemot konkurrenternas NiMh-kemi, vilket kan vara helt avgörande om batterivarningen startar när bara 20-30% av NiMh-batteriets kapacitet var förbrukade (som med noname NiMh-batterier inklusive Varta) eller att den varningen tändes först när mer än 70% av batteriet var urladdad (som med Sanyo/FDK:s batterier)
Ett sätt att se om det är FDK/Sanyo-tillverkad batteri är att titta i släpljus i skaven på etiketten som omsluter cellen, där finns det en kod/nummer med ytterst lätt prägling där man sedan kan få fram typ och tid för batteriet när det tillverkades - det är inga andra konkurrerande NiMH-tillverkare som använder denna märkningsmetodik.
Ikeas gråa 'Ladda' har den märkningen (men är väldigt svår att se, men man känner med fingertoppen en viss ojämnhet där) liksom Ikeas vita versioner tidigare och 'bevisar' att det är FDK-batterier i botten på dessa
FDK-batterierna är världens bästa NiMH-batterier och har varit så mycket länge - med perfekt balans på enstaka mAh i skillnad på ett 4-pack batterier och är batterierna som också har den bästa lagringstiden med lägst egenurladdning, de håller också den lovade kapaciteten även om man kan behöva köra 2 fulla urladdnings och laddningscykler innan kapaciteten är tillbaka om batterier har varit lagrad oanvänd länge - Ja, förutom att polspänningen under bruk också är 0,05 - 0,1 Volt högre än konkurrerande NiMh-kemierna under användning.
Vet att de som håller på (i allafall förr) inom artist och musikbranchen, trådlösa mickar etc. så har de drivor av sådana batterier och på alla står det Ikeas 'LADDA' när orginal Eneloop-batterierna torkade upp från marknanden för snart 20 år sedan, varför betala mer än dubbla pengarna för 'premium' eneloop från panasonic när Ikeas Ladda är lika bra och samma typ av cell bakom etiketten, tom. billiga batterier som ibland kan hittas och köpas på lidl har visat sig vara FDK-batterier när man nagelfar etikettskarven på dessa...
Redigerat:
Har sjuk mycket att göra på jobbet, alla jobb har blivit förskjutna, och nu kommer allt på en gång, jobbade 58,5 timmar denna vecka.
Kollegan ringde i fredags morse "Hur mår du, jag vaknade med feber"
Nja, helt slut i kroppen men känner mig inte sjuk. Tog typ 3 timmar, sen började snoret rinna på mig. Helgens mopedrally, ta upp båten, börja bygga altantak mm gick åt fanders ☹️
Nja, helt slut i kroppen men känner mig inte sjuk. Tog typ 3 timmar, sen började snoret rinna på mig. Helgens mopedrally, ta upp båten, börja bygga altantak mm gick åt fanders ☹️
Jag har väl skrivit det förut men tillåter mig att upprepa mig. Dra ner på jobbet, du vet inte hur länge du lever och lönearbete>40h/v åt nån annan lät inte vara nyttigt för hälsan eller bidra till ett långt och friskt liv när man som vi är i övre medelåldern.Isakare skrev:
Har sjuk mycket att göra på jobbet, alla jobb har blivit förskjutna, och nu kommer allt på en gång, jobbade 58,5 timmar denna vecka.
4 dagars veckor max 35h eller en ledig vecka i månaden om du ska envisas med att jobba mer än arbetstidsmåttet tror jag du skulle må både fysiskt och psykiskt bra av om du inte har råd och möjlighet att pensionera dej än.
Och ... jobbar man nästan 60 timmar en vecka, för att ställa upp för arbetsgivaren och kunderna, så tycker jag att man lätt ska ha rätt till en veckas ledighet efter detta (men bara månadslönen under 60-timmarsveckan, dvs få komptid med 100% extra).
På det sättet kan det vara OK, då får man en del dagar att göra det där man behöver göra hemma samt ladda upp batterierna/kroppen lite.
Men många ställer upp och ställer upp, hela tiden ... och får alldeles för lite tillbaka för det, ibland inte ens ett tack.
På det sättet kan det vara OK, då får man en del dagar att göra det där man behöver göra hemma samt ladda upp batterierna/kroppen lite.
Men många ställer upp och ställer upp, hela tiden ... och får alldeles för lite tillbaka för det, ibland inte ens ett tack.