1 725 189 läst ·
18 856 svar
1725k läst
18,9k svar
GAAAAHHHH!!!
GAAAAHHHH för första middagen inomhus sedan juni.
JAG VILL INTE.
Men vintern har sin char den med, bara inte här.
JAG VILL INTE.
Men vintern har sin char den med, bara inte här.
Nu var ju påståendet att vinter har sin char. Vintern är den enda årstiden som har 'i' t ex, så man kan väl säga att det är vinterns char?mexitegel skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 574 inlägg
GAAAAHHHH!
Beställt en bok från USA, verkstadshandbok till en bil.
Importmoms 4 kronor.
Med tullavgift, deklarationsavgift och moms på deklarationsavgifter totalt 137 kronor.
Lite pengar, men vad phan...🙄
Beställt en bok från USA, verkstadshandbok till en bil.
Importmoms 4 kronor.
Med tullavgift, deklarationsavgift och moms på deklarationsavgifter totalt 137 kronor.
Lite pengar, men vad phan...🙄
Frihandel ÄR bra, innom eu har vi ju tullfrihet för att undlätta handeln och öka vårt välstånd före frihandeln det var det säkert svårt och dyrt med handel även här.Fotografen skrev:
Backar du ett par hundra år (tidigt årtonhundratal?) var det ju till och med tull från den svenska landsbyggden in i städerna (du @Fotografen kanske till och med sett spåren av det i Linköping på Djurgårdsgatan i din ungdom?)
I Norrköping (och Stockholm)framgår det ju fortfarande tydligt av namnen på gator/platser var tullarna låg och mina förfäder fick betala 1/32 del av värdet av det de producerat på landsbyggden när de passerade stadens tull för att sälja vad de odlat.
Medlem
· Blekinge
· 12 446 inlägg
Det visste du väl innan? Så blir det om man inte har frihandelsavtal och galna presidenter och klena europeiska förhandlare.Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 574 inlägg
That's the truth.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 874 inlägg
Verkligen!F fribygg skrev:
Det var ju ärligt talat mer av en omsättningsskatt. Hade den bara varit på tre procent nu hade det varit grejer!F fribygg skrev:
Tullar var helt enkelt ett av få sätt man klarade av att ta in skatt på förr. Nu är det en extraskatt vi måste betala om vi vill köpa något av utlänningar.
Så det är sämre nu än förr med tullar, i den mån man alls kan härda ut skatter.
Skogsägare
· 23 874 inlägg
1/32 del gick alltså bort när man passerade stadens tull, när sen handelsmanen skulle exportera tex havresäcken lär det tillkommit ytterligare skatt, kanske både svensk skatt i Norrköping och engelsk tull i London om skutan gick den rutten.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 874 inlägg
Visst är det så. Min poäng var bara att belysa att tullar var rimligare förr när man inte hade inkomst- och omsättningsskatter. Även om iofs. just jord gick att beskatta, så bönderna var väl bland de enklare att krama ur.
Var det inte just en omsättnings skatt du ansåg att stadens tull utgjorde?Nötegårdsgubben skrev:
Kyrka/stat hade ju redan tagit var tionde havresäck i hemsocknen, det var väl att betrakta som en inkomstskatt lokalt.