j.f.s
Gaaah!

Jag köper absolut att de inte kan fixa till vad som helst men här man inte ens vikt ner kanten. De lastade varenda maskin igår kväll och drog härifrån också...
Inte bara vår gård som fått intressant kant att förhålla sig till utan alla infarter de passerade ser lika ut med varierande höjd på kanterna. Jag hoppas någon kommer och fixar under dagen idag men det blir oavsett ett samtal till kommunen.

Det finns nämligen ingen information på kommunens hemsida och inte heller har man informerat oss boende genom lappning eller via SMS som man använder till annat. Det var en happening igår eftermiddag när de plötsligt tjärade vägen.
Man har alltså inte fräst eller fixat något med underlaget utan lagt en nytt lager ovanpå bara.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Gaaaaaaahhhh!!

NCC asfalterade om vägen utanför och passade då på att vända asfaltsapparaturen på vår gård du nu har man ett fint sår i parkeringen samt en ca 10cm hög kan istället för asfalt och min gård i samma nivå.
Man gjorde samma sak hos oss förra året. efter några dagar fyllde man upp med grus med tveksamt resultat...

IMG_20260416_064600_621_copy_1638x921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men man ska väl inte klaga på att vägen underhålls.

Skanska fixade vägen här hos oss.
Först kom Skanskas "fräslag" och fräste upp asfalten.
Någon dag senare kom Digab och justerade underlaget.
Sedan kom Skanska och la asfalten.
Några dagar senare kom Digab igen och la grus längs med kanterna och återställde där man förstört gräs.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skanska fixade vägen här hos oss.
Först kom Skanskas "fräslag" och fräste upp asfalten.
Någon dag senare kom Digab och justerade underlaget.
Sedan kom Skanska och la asfalten.
Några dagar senare kom Digab igen och la grus längs med kanterna och återställde där man förstört gräs.
För 8-9 år sen fräste man våran väg och la på nytt slitlager. Tydligen tyckte man nu att bärigheten är för låg, så man la nästan en dm asfalt direkt uppepå den gamla. Eller så var det den billigaste lösningen?

useless useless skrev:
För 8-9 år sen fräste man våran väg och la på nytt slitlager. Tydligen tyckte man nu att bärigheten är för låg, så man la nästan en dm asfalt direkt uppepå den gamla. Eller så var det den billigaste lösningen?
Bärigheten blir knappast bättre med tjockare asfaltslager. Det är undergrunden som bestämmer detta inte lagertjockleken på asfalten.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Gaaaahhhhhh!

Ont i hals, feber och allmänt blä. Har åtminstone lyckats få i mig lite vätska, men ska nog återvända till horisontalläge inom kort.

• Ledsen
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Gaaahhh för bönsmygar i bondbönor. Kräken har överlevt i de torra bönorna i 6 månader under vintern. Helt meningslöst att ens så dessa och ha kålnöt över. För de finns ju redan inuti.

• Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gaaaahhhh! Nu börjar det, ett jobb på en bondgård och hela bilen är full av flugor 🪰

Gaaaahhhh!
Öroninflammation och penicilinkur, halvdöv som bonus.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Gaaaahhh.
Hatar aluminium. Vaaaaarför ska det vara så svårt få till snitsen?
20260416_171033.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gaaaahhh.
Hatar aluminium. Vaaaaarför ska det vara så svårt få till snitsen?
[bild]
Fanns det inga böjda gummislangar?

useless useless skrev:
Fanns det inga böjda gummislangar?
Jo, men böjen behöver vara lite skarpare än vad som går med slang för att inte ta i rattstången....

Det här var mest test, den riktiga ska gå upp först, och sen framåt....

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
GAAAAAH!
Bra att pappas hus är sålt, men nu har jag (som bor 10 mil från huset) och min bror (som bor 25 mil från huset) fram till 29 maj att tömma det. De har bott där sedan 1975. 160 kvm plus vind, källare och garage.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
possum77 och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
GAAAAAH!
Bra att pappas hus är sålt, men nu har jag (som bor 10 mil från huset) och min bror (som bor 25 mil från huset) fram till 29 maj att tömma det. De har bott där sedan 1975. 160 kvm plus vind, källare och garage.
Ett tips är att lägga nostalgin åt sidan när ni hittar grejer med historik från er egen uppväxt. Annars blir man aldrig färdig. Bättre att slänga/skänka än att stå och fundera. Kolla gärna upp med en lokal second hand om de vill hämta grejer ni ratar. Var då noga med att lämna det i det skick det förväntas kunna säljas.

Syrran och jag städar efter farsan 4 år efter hans bortgång. Som tur är bor hon på gården nu och allt kan göras i lugn och ro på fritiden.

Redigerat:
Storsockret
GAAAAHHHH!!! Värmeläget på 12V-kylboxen funkar kanon…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.