K KariHa skrev:
Varför? För att det är för få som kan köra i rondeller!!!
Hur tänkte du då? Det blir väl inte fler som kan köra i rondeller för att fler blinkar vänster? De som kan köra i rondeller vet att man blinkar höger man när man ska ut.
 
  • Gilla
TeroM och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!!

För folk som kör i rondellen. Rondellen är gräset eller vad det nu är i mitten. Snälla kör på vägen som går runt rondellen.

<!-- detta inlägg kan innehålla spår av ironi och sarkasm -->
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Rondellen är gräset eller vad det nu är i mitten.
Och ska man rakt fram går den vägen fortast! GAAAAHHHH!!!

<!-- detta inlägg kan också innehålla spår av ironi och sarkasm -->
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH! Jag skottade 3h igår och har lagt 2h idag. Jag har fortfarande 1h skottning kvar att göra idag. Tur att det slutat snöa - tänker jag och tittar ut - då har det börjat igen...
 
  • Ledsen
Kakelugnen566
  • Laddar…
Redigerat:
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänkte du då? Det blir väl inte fler som kan köra i rondeller för att fler blinkar vänster? De som kan köra i rondeller vet att man blinkar höger man när man ska ut.
Enligt dagens regler är det så men när jag tog körkortet så skulle man blinka vänster om man inte svängde höger eller åkte rakt fram och ingen blinkning när man åkte ut ur rondellen. Men det var ju några år sedan....
 
R roli skrev:
Enligt dagens regler är det så men när jag tog körkortet så skulle man blinka vänster om man inte svängde höger eller åkte rakt fram och ingen blinkning när man åkte ut ur rondellen. Men det var ju några år sedan....
Vad jag vet har det aldrig funnits någon regel som säger att man ska blinka vänster. Det var något körskolorna lärde ut på eget bevåg.
 
  • Gilla
snaggletooth och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad jag vet har det aldrig funnits någon regel som säger att man ska blinka vänster. Det var något körskolorna lärde ut på eget bevåg.
Ett antal saker med att köra in cirkulation är inte förbjudna men det finns rekommendationer.

Ett exempel är att man får svänga vänster från högerfilen och den som är i mittfilen men ska rakt fram har då väjningsplikt. Enligt lagen.

Vänsterblinkandet faller för mig in där men det rekommenderas av trafikskolor & instruktionstexter, inte specifikt av Trafikverket.
 
useless useless skrev:
Vad jag vet har det aldrig funnits någon regel som säger att man ska blinka vänster. Det var något körskolorna lärde ut på eget bevåg.
Regel eller inte, så lärde i alla fall körskolan oss att göra. Vilket jag personligen tycker är bättre än att blinka höger när man skall ut ur rondellen för höger blinkning syns sämre än en vänster blinkning när man står och väntar på att köra in i rondellen.
 
useless useless skrev:
Erkänn att du börjar bli sugen på min lösning?

[länk]
Jag blev rätt sugen på denna....

https://www.agristore.se/products/yarbo-gardsrobot-med-snoslunga-leasing-1095kr-man-ex-moms

Insåg dessutom att ingen hade skottat hos min 80+ grannkvinna, så jag tog drygt 30 minuter hos henne också. En smal gång till dörren och så skottade jag fram hennes bil. Hon lär bli förvånad. Särskilt med tanke på att hon är hemma och inte såg något...
 
  • Gilla
  • Älska
Jumos och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag blev rätt sugen på denna....

[länk]

Insåg dessutom att ingen hade skottat hos min 80+ grannkvinna, så jag tog drygt 30 minuter hos henne också. En smal gång till dörren och så skottade jag fram hennes bil. Hon lär bli förvånad. Särskilt med tanke på att hon är hemma och inte såg något...
Det kallar jag empati ❤️❤️❤️ för sina äldre grannar. Inget normalt som görs, utan bara """ sköt dig själv och skit i andra """" Grattis till dig på nya året och fortsätt med att även taänka på andra.
Brukar själv köra av med slungan hos äldre granne, när det kommer mycket snö. Speciellt i dessa dagar.
 
  • Gilla
  • Älska
16386 och 6 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Ett exempel är att man får svänga vänster från högerfilen och den som är i mittfilen men ska rakt fram har då väjningsplikt.
Trefilig cirkulationsplats?
 
pacman42 pacman42 skrev:
GAAAAHHHH! Jag skottade 3h igår och har lagt 2h idag. Jag har fortfarande 1h skottning kvar att göra idag. Tur att det slutat snöa - tänker jag och tittar ut - då har det börjat igen...

Håll ut! Den sjätte december är snön borta för alltid.


Svensk tidningsrubrik om snöns försvinnande, med prognos om klimatförändringar och påverkan på vintersport i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Håll ut! Den sjätte december är snön borta för alltid.


[bild]
Med tanke på att jag faktiskt varit insnöad i Dallas så tror jag inte riktigt på att snön försvinner helt. Folk i Dallas är inte riktigt beredda på snön, trots att de får snö vart tredje år ungefär.

Faktum är att det faktiskt är fler snödagar per år i Norrbotten nuförtiden, men i Götalands inland är det 50-60 färre än vad det varit för 100 år sedan.
 
K Kane skrev:
Trefilig cirkulationsplats?
Menade tvåfilig och vänsterfil. Blev lite fel efter några redigeringar. Ursäkta förvirringen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.