Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problemet är att de som ska svänga ut höger av någon outgrundlig anledning inte förstår att de ska blinka.
Outgrundlig kan jag hålla med om men jag har stött på förbluffande många som är övertygade om att det är fel att alls blinka om man ska "rakt igenom" en cirkulationsplats. Detta är bilförare som jag i övrigt betraktar som minst normalkompetenta.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rondellkörningen i Sverige är det mest otydliga som kan tänkas. Folk blinkar vänster som höger när de kör in i rondellen. Vem blinkar vänster när man kör höger vid infarten i rondellen? Idioti.
Sedan kör folk från innerfilen rakt framför näsan på mig i ytterfilen för att lämna rondellen. Dom tror att vissa skyltningar innan rondellen ger rätt för det men det är fel.
En sådan idiot krockade med mig och hans försäkring betalade min skada utan att ens diskutera.
Det är mycket enklare och tydligare med vanliga korsningar men det är väl för dyrt med lampbyte på trafiksignalerna, på lång sikt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är mycket enklare och tydligare med vanliga korsningar men det är väl för dyrt med lampbyte på trafiksignalerna, på lång sikt.
Fel tråd som sagt men enklare kanske, men klarar inte alls samma trafikvolymer.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det din erfarenhet?

Min erfarenhet är att det fungerar ypperligt på så vis att jag aldrig råkat ut för något missförstånd.
Ja.
Aldrig råkat ut för ett missförstånd där någon blinkar fel (alltså inte kör så som de blinkar)? Imponerande i så fall, jag noterade två (som jag kommer ihåg) när jag åkte en sväng igår. Förvisso bara den ena av dem i en rondell.
Den första blinkade höger men fortsatte förbi (förmodligen minst) två avfarter. Hamnade direkt bakom denne vid den första avfarten och den blinkade redan då, vid nästa avfart svängde jag av, den fortsatte blinkande förbi.
Den andre blinkade vänster när den stod i högerfil och tog rondellens första avfart till höger.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
ClasseClas
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ett otal trådar om hur folk kör. Vill man diskutera det kan man väl ta en av dem.

Det blir så enahanda om vi ska fastna i den typen av hårklyverier här med.
Precis. Jag gnällde om rondellkörning idag på goda grunder och ni andra ska bara sympatignälla med mig. 😊

Så ska väl din tråd funka typ, TS?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Så ska väl din tråd funka typ, TS?
Absolut! Sympati eller milt hån är de rekommenderade sätten att svara. När man märker att man i för stor grad diskuterar i sak bör man finna en bättre lämpad tråd. I synnerhet om det är ämnen som jag tycker är tråkiga (även om jag försöker hålla efter även sånt jag går igång på).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
GAAAAH!

Göteborgare som inte vet hur eller om man skall köra bil i snöoväder. Kör i 15 km/h och stannar gärna mitt på lederna för att kolla vägval och kör därmed fast och blockerar allt.

/f.d. landortsbo som tränat många år i oplogat väglag
 
Redigerat:
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAAH!

Göteborgare som inte vet hur eller om man skall köra bil i snöoväder. Kör i 15 km/h och stannar gärna mitt på lederna för att kolla vägval och kör därmed fast och blockerar allt.

/f.d. landortsbo som tränat många år i oplogat väglag
Ja det har kommit en del nysnö i natt, är det några plogbilar ute?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
GAAAAH!

Göteborgare som inte vet hur eller om man skall köra bil i snöoväder. Kör i 15 km/h och stannar gärna mitt på lederna för att kolla vägval och kör därmed fast och blockerar allt.

/f.d. landortsbo som tränat många år i oplogat väglag
Jag stannade hemma idag just pga göteborgarnas oförmåga att köra bil. Jag har inga propblem att ta mig fram. Dels kan jag köra bil i snöväder, sedan har jag dessutom 4WD då jag har en brant backe in på gården och plogningen inte alltid är bäst...

För den som tvekar över vad man kan göra med 4WD, så har jag gjort liknande detta (men då var det en skåpbil som satt sig i diket och blockerade vägen utanför där jag bor):
-
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det har kommit en del nysnö i natt, är det några plogbilar ute?
Alla.
 
pacman42 pacman42 skrev:
- [media]
Men stänga en dörr visste han inte hur man gör 😮😉
 
pacman42 pacman42 skrev:
… sedan har jag dessutom 4WD då jag har en brant backe in på gården och plogningen inte alltid är bäst
Lyx. 😉
Jag körde som vanligt med min framhjulsdrivna Fiat med friktionsdäck, men jag vet exakt hur den beter sig i väglaget. Det gäller som vanligt att planera körningen och framför allt att inte stanna på fel ställe (om man kan planera det).

…och läsa väglaget och trafiken runt omkring en. Det missar nog de flesta som får problem.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Lyx. 😉
Jag körde som vanligt med min framhjulsdrivna Fiat med friktionsdäck, men jag vet exakt hur den beter sig i väglaget. Det gäller som vanligt att planera körningen och framför allt att inte stanna på fel ställe (om man kan planera det).

…och läsa väglaget och trafiken runt omkring en. Det missar nog de flesta som får problem.
Håller med. När jag var ung så körde jag Volvo 240/Saab 99 i mycket sämre väglag än detta utan bekymmer, men då i Norr- och Västerbotten. Man kan ju konstatera att det är lite skillnad på körkunskaperna vid vinterlag där uppe och här på västkusten...

När det gäller backkörning i riktigt branta backar så är ju oftast inte problemet att ta sig upp för backen (om man har vanan inne), det är att ta sig ned utan att hamna i diket. Det är mer än en gång jag valt att ta backen sidledes medelst zick-zack för att inte hamna i diket på andra sidan om vägen vid min uppfart. Men nu pratar vi riktigt branta backar. Jag har nästan tre meters fall på tio meters uppfart innan det planar ut. Och i år har jag valt bort dubbdäcken...
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Gaah, skulle måla luckor och tog snickeriFÄRG istället för snickeriGRUND. Båda var ju vita men reagerade på det kändes lite konstigt. Aja bara att slipa om, suck
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
GAAAAAH!

Min lathet förra (och kanske förrförra) vintern straffade sig. Istället för att agera på att den gamla snöslungans rem var för slapp för att driva så lät jag det bero. Nu blev det handskottning hela helgen istället i väntan på remmens postgång.

(Nåja, varmvattnet är tillbaka med ny VVB och kakelugnen är lagad.)
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.