1 658 960 läst ·
17 777 svar
1659k läst
17,8k svar
GAAAAHHHH!!!
Outgrundlig kan jag hålla med om men jag har stött på förbluffande många som är övertygade om att det är fel att alls blinka om man ska "rakt igenom" en cirkulationsplats. Detta är bilförare som jag i övrigt betraktar som minst normalkompetenta.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Rondellkörningen i Sverige är det mest otydliga som kan tänkas. Folk blinkar vänster som höger när de kör in i rondellen. Vem blinkar vänster när man kör höger vid infarten i rondellen? Idioti.
Sedan kör folk från innerfilen rakt framför näsan på mig i ytterfilen för att lämna rondellen. Dom tror att vissa skyltningar innan rondellen ger rätt för det men det är fel.
En sådan idiot krockade med mig och hans försäkring betalade min skada utan att ens diskutera.
Det är mycket enklare och tydligare med vanliga korsningar men det är väl för dyrt med lampbyte på trafiksignalerna, på lång sikt.
Sedan kör folk från innerfilen rakt framför näsan på mig i ytterfilen för att lämna rondellen. Dom tror att vissa skyltningar innan rondellen ger rätt för det men det är fel.
En sådan idiot krockade med mig och hans försäkring betalade min skada utan att ens diskutera.
Det är mycket enklare och tydligare med vanliga korsningar men det är väl för dyrt med lampbyte på trafiksignalerna, på lång sikt.
Ja.Bo.Siltberg skrev:
Aldrig råkat ut för ett missförstånd där någon blinkar fel (alltså inte kör så som de blinkar)? Imponerande i så fall, jag noterade två (som jag kommer ihåg) när jag åkte en sväng igår. Förvisso bara den ena av dem i en rondell.
Den första blinkade höger men fortsatte förbi (förmodligen minst) två avfarter. Hamnade direkt bakom denne vid den första avfarten och den blinkade redan då, vid nästa avfart svängde jag av, den fortsatte blinkande förbi.
Den andre blinkade vänster när den stod i högerfil och tog rondellens första avfart till höger.
Precis. Jag gnällde om rondellkörning idag på goda grunder och ni andra ska bara sympatignälla med mig. 😊Nötegårdsgubben skrev:
Så ska väl din tråd funka typ, TS?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Absolut! Sympati eller milt hån är de rekommenderade sätten att svara. När man märker att man i för stor grad diskuterar i sak bör man finna en bättre lämpad tråd. I synnerhet om det är ämnen som jag tycker är tråkiga (även om jag försöker hålla efter även sånt jag går igång på).ClasseClas skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
GAAAAH!
Göteborgare som inte vet hur eller om man skall köra bil i snöoväder. Kör i 15 km/h och stannar gärna mitt på lederna för att kolla vägval och kör därmed fast och blockerar allt.
/f.d. landortsbo som tränat många år i oplogat väglag
Göteborgare som inte vet hur eller om man skall köra bil i snöoväder. Kör i 15 km/h och stannar gärna mitt på lederna för att kolla vägval och kör därmed fast och blockerar allt.
/f.d. landortsbo som tränat många år i oplogat väglag
Redigerat:
Ja det har kommit en del nysnö i natt, är det några plogbilar ute?Johan Gunverth skrev:
Jag stannade hemma idag just pga göteborgarnas oförmåga att köra bil. Jag har inga propblem att ta mig fram. Dels kan jag köra bil i snöväder, sedan har jag dessutom 4WD då jag har en brant backe in på gården och plogningen inte alltid är bäst...Johan Gunverth skrev:
För den som tvekar över vad man kan göra med 4WD, så har jag gjort liknande detta (men då var det en skåpbil som satt sig i diket och blockerade vägen utanför där jag bor):
-
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Lyx. 😉pacman42 skrev:
Jag körde som vanligt med min framhjulsdrivna Fiat med friktionsdäck, men jag vet exakt hur den beter sig i väglaget. Det gäller som vanligt att planera körningen och framför allt att inte stanna på fel ställe (om man kan planera det).
…och läsa väglaget och trafiken runt omkring en. Det missar nog de flesta som får problem.
Håller med. När jag var ung så körde jag Volvo 240/Saab 99 i mycket sämre väglag än detta utan bekymmer, men då i Norr- och Västerbotten. Man kan ju konstatera att det är lite skillnad på körkunskaperna vid vinterlag där uppe och här på västkusten...Johan Gunverth skrev:
Lyx. 😉
Jag körde som vanligt med min framhjulsdrivna Fiat med friktionsdäck, men jag vet exakt hur den beter sig i väglaget. Det gäller som vanligt att planera körningen och framför allt att inte stanna på fel ställe (om man kan planera det).
…och läsa väglaget och trafiken runt omkring en. Det missar nog de flesta som får problem.
När det gäller backkörning i riktigt branta backar så är ju oftast inte problemet att ta sig upp för backen (om man har vanan inne), det är att ta sig ned utan att hamna i diket. Det är mer än en gång jag valt att ta backen sidledes medelst zick-zack för att inte hamna i diket på andra sidan om vägen vid min uppfart. Men nu pratar vi riktigt branta backar. Jag har nästan tre meters fall på tio meters uppfart innan det planar ut. Och i år har jag valt bort dubbdäcken...
GAAAAAH!
Min lathet förra (och kanske förrförra) vintern straffade sig. Istället för att agera på att den gamla snöslungans rem var för slapp för att driva så lät jag det bero. Nu blev det handskottning hela helgen istället i väntan på remmens postgång.
(Nåja, varmvattnet är tillbaka med ny VVB och kakelugnen är lagad.)
Min lathet förra (och kanske förrförra) vintern straffade sig. Istället för att agera på att den gamla snöslungans rem var för slapp för att driva så lät jag det bero. Nu blev det handskottning hela helgen istället i väntan på remmens postgång.
(Nåja, varmvattnet är tillbaka med ny VVB och kakelugnen är lagad.)
