1 654 043 läst ·
17 700 svar
1654k läst
17,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Som tur är hade jag särbon med i bilen, och en bil som inte är värden bästa i vinterväglag, för hade jag haft det hade nog en annan bilist haft trasig vindruta, eller nått annat.
Vi ger oss iväg från Katrineholm på 55 an mot Strängnäs, vädret är sämsta tänkbara, snön vräker ner. Då svänger en traktor med släp, lastad med en fullstor grävmaskin ut på vägen.
Lokal frakt tänker man då ?? Nä, denna ska långt visar det sig. Köra om på denna för mig okända väg i det väglaget är inte att tänka på, så vi får gilla läget.
Efter Strängnäs visar det sig att denna traktor ska åt samma håll som oss, men när den svänger ner på en väg jag känner till och där det finns en raka med fri sikt kör jag om.
En liten stund innan det kommer en bil ikapp bakifrån och ligger en meter bakom.
Jag kör alltså om traktorn med släpet, det är oplogat, greppet inte optimalt så det tar ju en liten stund att komma om, och jag är ju inte en sån som slänger in bilen direkt framför, så när jag med tungan rätt i munnen ska ta mig tillbaka utan att sladda av vägen, slänger sig bilen in framför traktorn och kör om mig på högersidan när jag är påväg tillbaka 🤬
Bilen kom ikapp en annan bil, låg en meter bakom, försökte flera gånger pressa sig förbi, men det gick inte för att vägen var oplogad och inte bred nog.
Som sagt, hade min förutsättningar varit bättre, och jag följt efter bilen dit den skulle och dragit snöskyffeln i vindrutan.
Traktorns ide att ut och dra en grävmaskin i detta väder straffade sig själv, för när jag åkte hemåt efter släppt av särbon, låg den i diket.
Vi ger oss iväg från Katrineholm på 55 an mot Strängnäs, vädret är sämsta tänkbara, snön vräker ner. Då svänger en traktor med släp, lastad med en fullstor grävmaskin ut på vägen.
Lokal frakt tänker man då ?? Nä, denna ska långt visar det sig. Köra om på denna för mig okända väg i det väglaget är inte att tänka på, så vi får gilla läget.
Efter Strängnäs visar det sig att denna traktor ska åt samma håll som oss, men när den svänger ner på en väg jag känner till och där det finns en raka med fri sikt kör jag om.
En liten stund innan det kommer en bil ikapp bakifrån och ligger en meter bakom.
Jag kör alltså om traktorn med släpet, det är oplogat, greppet inte optimalt så det tar ju en liten stund att komma om, och jag är ju inte en sån som slänger in bilen direkt framför, så när jag med tungan rätt i munnen ska ta mig tillbaka utan att sladda av vägen, slänger sig bilen in framför traktorn och kör om mig på högersidan när jag är påväg tillbaka 🤬
Bilen kom ikapp en annan bil, låg en meter bakom, försökte flera gånger pressa sig förbi, men det gick inte för att vägen var oplogad och inte bred nog.
Som sagt, hade min förutsättningar varit bättre, och jag följt efter bilen dit den skulle och dragit snöskyffeln i vindrutan.
Traktorns ide att ut och dra en grävmaskin i detta väder straffade sig själv, för när jag åkte hemåt efter släppt av särbon, låg den i diket.
Kanske 15 meter före rondellen och har saktat in, då med fart kommer det en från vänster utan blinkers. Brukar ha koll på vilket håll dom har framhjulen på, så är inte så överraskad i dom flesta fall.tveksamt skrev:
Informativt till andra trafikanter är det nog bra, att dom blinkar, blir liksom lite smidigare och lungnare i rondeller då.
Gaaaaaahhhh!!!
I diket med bilen. Nydikat, nyasfalterat, överplogat. Chanslös när hjulen går över kanten, ett rackarns pyssel och få tillbaka bilen över kanten. Tack för att folk i skogen har traktorer! 🙏
Får se om det blir skroten eller reparation 😬
I diket med bilen. Nydikat, nyasfalterat, överplogat. Chanslös när hjulen går över kanten, ett rackarns pyssel och få tillbaka bilen över kanten. Tack för att folk i skogen har traktorer! 🙏
Får se om det blir skroten eller reparation 😬
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
tveksamt skrev:
Så ditt problem är alltså att någon med företräde körde såsom rekommenderas?J jonaserik skrev:Kanske 15 meter före rondellen och har saktat in, då med fart kommer det en från vänster utan blinkers. Brukar ha koll på vilket håll dom har framhjulen på, så är inte så överraskad i dom flesta fall.
Informativt till andra trafikanter är det nog bra, att dom blinkar, blir liksom lite smidigare och lungnare i rondeller då.
Om du inte vet var bilen i rondellen ska så bromsar du in och väntar tills du vet det. Om alla gjorde som de skulle, dvs. blinkade när de skulle ut från rondellen, och avvaktade på väg in tills vägen var fri skulle det vara ett icke-problem.J jonaserik skrev:Kanske 15 meter före rondellen och har saktat in, då med fart kommer det en från vänster utan blinkers. Brukar ha koll på vilket håll dom har framhjulen på, så är inte så överraskad i dom flesta fall.
Lösningen på att inte alla blinkar när de ska ut är knappast att folk ska lära sig att blinka ytterligare en gång.
Rörigt, du var på väg in i rondellen och en annan kommer från vänster i rondellen?J jonaserik skrev:Kanske 15 meter före rondellen och har saktat in, då med fart kommer det en från vänster utan blinkers. Brukar ha koll på vilket håll dom har framhjulen på, så är inte så överraskad i dom flesta fall.
Jag fattar inte vad svänga vänster passar in i sammanhanget eller problematiken?
Har inte skrivit om det med företräde, det har dom. Men många kommer med fart in i rondellen, bromsar hårt och svänger lite tvärt, då tar det bara 1 sekunder för dom att komma in i den. Klart beror det på hur stor rondellen är. Stor så syns det tydligt vart dom är på väg, liten så går det inte att se riktigt. Sen det med rekomendation är lite av lagen, att det behöver inte blinkas vid infart i en rondell, bara vid utfart.Nötegårdsgubben skrev:
Men som information till andra trafikanter, är det nog bra om det blinkas i tid. Jag blinkar alltid som info till andra och det fungerar utmärkt, när andra ser åt vilket håll man tänker svänga i en rondell. Och dom sänker sin fart i god tid, eller stannar för företräde. Inga hastiga inbromsningar blir det då.
Med andra ord, mjuk trafik.
Så du vill att man blinkar vänster inne i rondellen tills man ska av och då blinkar höger?J jonaserik skrev:Har inte skrivit om det med företräde, det har dom. Men många kommer med fart in i rondellen, bromsar hårt och svänger lite tvärt, då tar det bara 1 sekunder för dom att komma in i den. Klart beror det på hur stor rondellen är. Stor så syns det tydligt vart dom är på väg, liten så går det inte att se riktigt. Sen det med rekomendation är lite av lagen, att det behöver inte blinkas vid infart i en rondell, bara vid utfart.
Men som information till andra trafikanter, är det nog bra om det blinkas i tid. Jag blinkar alltid som info till andra och det fungerar utmärkt, när andra ser åt vilket håll man tänker svänga i en rondell. Och dom sänker sin fart i god tid, eller stannar för företräde. Inga hastiga inbromsningar blir det då.
Med andra ord, mjuk trafik.
Varifrån kommer mötande trafik då, har vi inte högertrafik i landet och då måste dom som ska svänga i en rondell komma från vänster. Och ska ha företräde, så det med att dom kommer från vänster är inga problem. Fullt normalt.FredrikR skrev:
Som du beskrev det trodde iaf jag att andra bilen kom från vänstra infarten till rondellen..J jonaserik skrev:
Men att du förväntar dig att någon blinkar genom en hel rondell, tja då får du vänta är jag rädd.
Beroende på situationen har jag dock inga bekymmer att blinka vänster redan när jag åker in i rondellen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Problemet är att de som ska svänga ut höger av någon outgrundlig anledning inte förstår att de ska blinka.Nötegårdsgubben skrev:
Nä, men det underlättar och är inte speciellt jobbigt...tveksamt skrev:
Om jag nu inte missförstår dig så tycker jag också att man bör blinka vänster i det läget men då lagstiftningen inte kräver det och expertisen är minst sagt oenig om lämpligheten av vänsterblink, tycker jag det är lite magstarkt att förvänta sig att det görs.J jonaserik skrev:
Men jag kanske missförstår.
Nja, jag ser alltför många som blinkar felaktigt för att rakt av lita på att de planerar att köra dit de med blinkersen visar att de ska. Därtill många som blinkar vänster i rondell, för att sedan tvärt slå över till höger och svänga ut. Så jag är långt ifrån övertygad om att det verkligen underlättar.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg