Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det inte 30 sekunder?
Det bara känns så...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Skogochmark
kashieda kashieda skrev:
Datorhelveteskukjävlasystemfanskap!

Nu har jag i femton minuter väntat, inte på att kunna stänga programfönstren till programmen som bara gav upp, utan på att faktiskt kunna stänga av datorjäveln så den kan starta om. Att hålla in strömknappen i tio sekunder gör ingen skillnad.

Det lutar nog åt att den får stå på tills batteriet är slut.
Du glömde GAAAAHHHH!!!

Skogochmark Skogochmark skrev:
Du glömde GAAAAHHHH!!!
Gaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhh!!!

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla har väl blivit erbjudna samma villkor?
Nej erbjuds två olika kunder olika pris för samma tjänst är det inte samma villkor som erbjuds. Priset är en väldigt central del av avtalsvillkoren när man köper något.

D Dilato skrev:
Finns väl inget hinder att betala fulla priset om man vill.
Det där var faktiskt lite tramsigt.

D Dilato skrev:
Du vet att det är ett eu direktiv jag citerar?
Nej hur skulle jag veta det? Det fanns varken källhänvisning eller ens citationstecken. Var hittar jag detta EU-direktiv?

D Dilato skrev:
Det är inte jag som skrivit det, jag bara repeterar vad dom sagt..du vet.. budbäraren och skottlossning
Nu vet jag var texten kommer ifrån. Nyss hade jag ingen aning utan utgick från att det du skrev representerade din uppfattning då inget tydde på något annat.

D Dilato skrev:
Du får ta upp det med din eurepresentant, eller regeringen, eller ansvarig myndighet, eller vem du tror du behöver ta ett snack med.
Jag tror jag struntar i det. Konstaterar dock att Svenska Akademien i Svensk Ordbok har denna beskrivning av diskriminering:

Utdrag från Svenska Akademiens ordbok: definition av ordet diskriminering, ordklass, uttal och exempel på användning sedan 1948.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt dem krävs alltså inte att "alla ska erbjudas transporten på lika villkor" utan det måste vara en orättvis särbehandling för att det ska handla om diskriminering. Att ge vissa grupper rabatt på kollektivtrafik är vedertaget och anses inte vara orättvist utan snarare en rätt normal del av prissättningen.

kashieda kashieda skrev:
Datorhelveteskukjävlasystemfanskap!

Nu har jag i femton minuter väntat, inte på att kunna stänga programfönstren till programmen som bara gav upp, utan på att faktiskt kunna stänga av datorjäveln så den kan starta om. Att hålla in strömknappen i tio sekunder gör ingen skillnad.

Det lutar nog åt att den får stå på tills batteriet är slut.
Har du provat med ctrl + alt + del

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
WAAAAAAAAAAAGH!

Snart kommer ni väl och påstår att det heter skottkärra också! 😉
Trelleböre kallar jag det (i Värmland).
Gaahh för att jag har fyra skottkärror utan hjul. En av dem utan "skackel". Dessutom en femte som ena skackeln är av på.
Enda som håller är en betongkärra men den har jag bytt hjul på.
Sedan har jag två trellebörar från Jula, varav den ena legat ouppackad sedan i våras.
Gaaahhh för att fixa till allihopa!

Alfredo Alfredo skrev:
Nej erbjuds två olika kunder olika pris för samma tjänst är det inte samma villkor som erbjuds. Priset är en väldigt central del av avtalsvillkoren när man köper något
Så pensionärsrabatt på SJ är diskriminering, dessutom statligt sanktionerad?

Alfredo Alfredo skrev:
Nej hur skulle jag veta det? Det fanns varken källhänvisning eller ens citationstecken. Var hittar jag detta EU-direktiv
Om man diskuterar kollektivtrafik bör man veta vad kollektivtrafik är för något, det går enkelt att ta reda på om man inte vet.

Kollektivtrafik definieras som persontransporter av allmänt ekonomiskt intresse som erbjuds allmänheten fortlöpande och utan diskriminering. Definitionen finns i EU:s kollektivtrafikförordning 1370/2007 artikel 2 a.

I Lag om kollektivtrafik (2010:1065) finns en hänvisning till denna definition.

https://svenskkollektivtrafik.se/fakta-statistik/fakta-om-kollektivtrafiken/

D Dilato skrev:
Så pensionärsrabatt på SJ är diskriminering, dessutom statligt sanktionerad?
Nej det är ingen orättvis särbehandling, vilket jag tydligt skrev.

D Dilato skrev:
D Dilato skrev:
Definitionen finns i EU:s kollektivtrafikförordning 1370/2007 artikel 2 a.
Den text du skrev i #19 178 finns inte med i dokumentet ovan. Så var hittar jag att "alla ska erbjudas transporten på lika villkor"?

D Dilato skrev:
Alla har väl blivit erbjudna samma vilkor?

Finns väl inget hinder att betala fulla priset om man vill.

Det är inte jag som skrivit det, jag bara repeterar vad dom sagt..du vet.. budbäraren och skottlossning 😉

Du får ta upp det med din eurepresentant, eller regeringen, eller ansvarig myndighet, eller vem du tror du behöver ta ett snack med.
Hade olika årskort på flygresa under en period, priset per flygning blev utifrån nyttjandegraden.😃

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är ingen orättvis särbehandling, vilket jag tydligt skrev.

Den text du skrev i #19 178 finns inte med i dokumentet ovan. Så var hittar jag att "alla ska erbjudas transporten på lika villkor"?
Diskriminering är att ha olika villkor/pris för samma produkt.

Lika villkor är att ingen undantas, undantas man är man antingen diskriminerad mot eller för.

Ålder är en av de sju diskrimineringsgrunderna.

Om du får ett annat ( högre) pris på samma vara för att du har en viss ( inom ett spann) ålder än andra är det (ålders) diskriminering.

Om man däremot vänder på argumenten är det helt ok, gamla och unga får lägre pris men utanförgruppen får betala ett högre pris för samma produkt.

Jag är helt för åldersdiskriminering som ger mig fördelar eftersom jag omfattas av dom, men det är ändå inte rättvist att jag, med hög inkomst ska ha rabatter som en fattig undersköterska inte får..bara för att jag är gammal.

J jonaserik skrev:
Har du provat med ctrl + alt + del
Jodå, det var efter att programmen slutade svara. Efter en kvart hade inget kommit upp, än...

kashieda kashieda skrev:
Jodå, det var efter att programmen slutade svara. Efter en kvart hade inget kommit upp, än...
Tydligen har du en dator till, sökte lite på """ datorn död vill inte stänga av "" där finns en del knep kanske som går att använda. Ett var ctrl + shift + esc men vet inte om det fungerar för dig.
Du får prova efter du läst en del texter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.