RoTe RoTe skrev:
Katter och kycklingar/höns har väl växt upp sida vid sida i tusentals år? Känns som att dom borde lärt sig vid det här laget.
Höns hålls väl nästan alltid på ett sätt som gör att t.ex. rävar inte ska kunna komma åt dem. Då lär inte gårdens katter heller komma åt dem. Sen finns det garanterat katter som inte har modet/viljan att ge sig på höns/tuppar, men det är inget man kan räkna med. Som jag skrev hade jag tidigare en katt som brukade försöka ta fasaner. Och vågar man ge sig på en fullvuxen fasanhanne så vågar man garanterat ge sig på en höna, för att inte tala om en kyckling som förirrat sig bort från mamma. Har svårt att tro att de på grund av genetik skulle freda just hönor, men t.ex. ta fasaner eller rapphöns som också är hönsfåglar.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
RoTe
L lbgu skrev:
Höns hålls väl nästan alltid på ett sätt som gör att t.ex. rävar inte ska kunna komma åt dem. Då lär inte gårdens katter heller komma åt dem. Sen finns det garanterat katter som inte har modet/viljan att ge sig på höns/tuppar, men det är inget man kan räkna med. Som jag skrev hade jag tidigare en katt som brukade försöka ta fasaner. Och vågar man ge sig på en fullvuxen fasanhanne så vågar man garanterat ge sig på en höna, för att inte tala om en kyckling som förirrat sig bort från mamma. Har svårt att tro att de på grund av genetik skulle freda just hönor, men t.ex. ta fasaner eller rapphöns som också är hönsfåglar.
Jag tänker på lite mer längre tillbaks i tiden och kanske inte just i Sverige, det ser man ju i u-länder att det ränner runt höns genom hela byar osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag tänker på lite mer längre tillbaks i tiden och kanske inte just i Sverige, det ser man ju i u-länder att det ränner runt höns genom hela byar osv.
Ser du några katter som springer omkring bland de hönsen? De kanske har en massa hundar i byn som skyddar hönsen så eventuella katter håller sig borta. Höns och tuppar kan vara rätt tuffa så många katter håller sig garanterat undan. Men då faller ju lite tanken på att katterna ska gå in i hönshuset och jaga råttor då hönsen lär jaga ut katterna från hönshuset. Men även en lite försiktig katt lär ta en kyckling om mamma tittat bort.

RoTe
L lbgu skrev:
Ser du några katter som springer omkring bland de hönsen? De kanske har en massa hundar i byn som skyddar hönsen så eventuella katter håller sig borta. Höns och tuppar kan vara rätt tuffa så många katter håller sig garanterat undan. Men då faller ju lite tanken på att katterna ska gå in i hönshuset och jaga råttor då hönsen lär jaga ut katterna från hönshuset. Men även en lite försiktig katt lär ta en kyckling om mamma tittat bort.
Vet inte men det sägs ju att katter levt med människor i upp till 12 000år så det vore ju märkligt om katter och höns aldrig varit på samma plats.

Är katter sedan ungar uppväxta med höns så har båda sidorna lärt sig vad som gäller och har koll på varandra, men visst, nykläckta kycklingar är kanske inte så lämpligt att ha framför en katts nos och tassräckvidd.

när jag växte upp hade vi frigående höns och dvärghöns (vara några blev mycket gamla och en av dem gillade att sitta i knät så fort man satta sig någonstans i närheten) och katterna var i mångt och mycket upplärda att det var råttor och möss som var deras huvudsakliga jaktbyte - men vet i ladugården så var det ett spänt förhållande mellan fåglarna och katterna, som med lite lagom ansträngning och mest för att de inte kan låta bli reflexmässigt, att försöka fånga fåglarna och fåglarna retades tillbaka lika mycket. - de hade stenkoll på varandra.

Glömmer aldrig när vi hade låtit veterinären kastrera ett par av dessa katter och de var trötta av nedsövningen men medvetna och bara låg och blängde på fåglarna, som i sin tur - precis utom tassavståndets räckvidd spatserade fram och tillbaka och visade bröstet och bara skrek åt katterna och tycket att de var hur tuffa som helst...

man kan säga att det var en viss, hmm, infekterad grann(o)sämja där...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Glömmer aldrig när vi hade låtit veterinären kastrera ett par av dessa katter och de var trötta av nedsövningen men medvetna och bara låg och blängde på fåglarna, som i sin tur - precis utom tassavståndets räckvidd spatserade fram och tillbaka och visade bröstet och bara skrek åt katterna och tycket att de var hur tuffa som helst...
Hade katterna haft tillgång till BH så hade dom säkerligen skrivit i GAAAAHHHH-tråden

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Hade katterna haft tillgång till BH så hade dom säkerligen skrivit i GAAAAHHHH-tråden
Här ligger katten med tassen på mobilen så jag får använda paddan om jag ska hänga på BH.

• Gilla
  • Haha
dilea och 2 till
  • Laddar…
Med dagens språkbruk så skulle man nog säga att fåglarna på sitt sätt gjorde vad de kunde för att ge fingret till dessa två 'bakfulla' katter... - så man kan nog säga att grannsämjan var lite kärv i ladugården... ;-)

• Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Gaaaahhhh!!! för butikernas bristande ursprungsmärkning av frukt och grönt. Tidigare märktes artiklarna individuellt med en etikett som klart angav ursprunget, idag vräks varorna i omärkta grå plastbackar och i bästa fall finns en skylt med flera tänkbara olika länder uppräknade. Det gäller huvudsakligen avokado men även persimonfrukter och apelsiner.

• Tre avokador ligger på ett brunt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Har en släkting som jobbade på Scan, han vägrade äta korv ifrån Scan..
Jag har varit o jobbat på Scan, jag äter inte Scans produkter.

• Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH!!! Är att XXL slutat sälja de ylle/polyamid strumpor jag trampat runt i senaste åren, de har haft en livslängd på ca 2 år med mitt trampande.
GAAAAHHHH!!! Nr 2 är att de dyra motsvarande strumpor jag köpte på en marknad i höstas sen bara höll 2 månader.

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
GAAAAHHHH!!! Är att XXL slutat sälja de ylle/polyamid strumpor jag trampat runt i senaste åren, de har haft en livslängd på ca 2 år med mitt trampande.
GAAAAHHHH!!! Nr 2 är att de dyra motsvarande strumpor jag köpte på en marknad i höstas sen bara höll 2 månader.
Dags för en ny hobby virka strumpor! GAAAH hittar ut själv😉

• Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Thansen har en svart strumpa med ull i som verkar lovande.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Gaaaahhhh!!! för butikernas bristande ursprungsmärkning av frukt och grönt. Tidigare märktes artiklarna individuellt med en etikett som klart angav ursprunget, idag vräks varorna i omärkta grå plastbackar och i bästa fall finns en skylt med flera tänkbara olika länder uppräknade. Det gäller huvudsakligen avokado men även persimonfrukter och apelsiner.
Påpeka det för butiken om märkningen är bristfällig, det ska tydligt framgå var en produkt kommer ifrån. Vid lösviktsförsäljning är det okej med märkning på skylt, men man får inte lägga flera olika produkter (från olika ställen alltså) i samma hög och bara skriva ut alla länder på skylten. (Så som jag uppfattat reglerna, någon får gärna rätta om jag har fel.)

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tidigare märktes artiklarna individuellt med en etikett som klart angav ursprunget
Föredrar du en klisterlapp på varje avokado? 😱

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.