Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett annat sätt att styva upp är att sätta en stolpe upp till taket:

[bild]
Eller ett stag från taket till loftgången om det är mindre ivägen

Det går att öka regelns styvhet markant genom att skruvlimma k-plywood på regenlns båda sidor.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Limma playwood, smart! Tack!!
Skruva den också. Det ger fantastiskt bra styvhet och styrka. Jag hade satt plywood runtom regeln för att öka styrkan i alla riktningar.

Jag har i huset några väggar som är två limmade plywood och gips på det. Snickarna vid det första tillfället trodde inte att det skulle bli så stumt som det blev, det gav gav massor av utrymme till en skjutdörr. Sedan återanvände jag idén vid ett annat projekt också, det hjälpte mig att bli av med en stor och ful väggsektion längst ned i trappen. Nu helt dold vägg under trappens sida.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Om man räknar på en stålbalk, så skulle jag inte bli förvånad om man kan minska höjden ordentligt.

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man räknar på en stålbalk, så skulle jag inte bli förvånad om man kan minska höjden ordentligt.
En tumregel är att man kan minska till hälften med stål. Med 20% med limträ. Och med ca 20% med 12mm konstruktionsplywood limmat på bägge sidorna av en 45 mm träregel. Det sistnämnda bad jag en AI-hjälpreda räkna ut, men det stämde ungefär med vad jag kom fram till på intuition, så...
...om man ritat in 145 mm, så får du 120 mm med limträ och även med trä/plywood. Och 80 mm med en stålbalk.

pacman42 pacman42 skrev:
En tumregel är att man kan minska till hälften med stål. Med 20% med limträ. Och med ca 20% med 12mm konstruktionsplywood limmat på bägge sidorna av en 45 mm träregel. Det sistnämnda bad jag en AI-hjälpreda räkna ut, men det stämde ungefär med vad jag kom fram till på intuition, så...
...om man ritat in 145 mm, så får du 120 mm med limträ och även med trä/plywood. Och 80 mm med en stålbalk.
Perfekt, tack 🙏

Magnus E K
F fribygg skrev:
Eller ett stag från taket till loftgången om det är mindre ivägen
Stag, det var det jag menade (kom inte på rätt ord och bilden blev inte så bra). Ingen stolpe från golvet. Kommer dock upplevas som en stolpe när man kommer upp på loftet...

Vispen74 Vispen74 skrev:
Perfekt, tack 🙏
En måttsatt sektion hade varit behjälplig så man kan se hela disposition.

En annan sak man kan gå öra gör att tjäna höjd är att spika innertaket direkt i golvåsarna, inte glesa. Golvet på övervåningen lägger man 22 mm parkett direkt på åsarna.

T ToreJ01 skrev:
En måttsatt sektion hade varit behjälplig så man kan se hela disposition.
Sant! Här kommer den 😀
Screenshot_20260520_125040_Drive.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen med Limträ lutar det åt nu, det frigör 3 cm höjd 👏

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.