Ossian K Olsson
Johannes W. E. Eriksson Johannes W. E. Eriksson skrev:
Måste slå ett slag för IKEA och Thread + Matter: införskaffade 4 smartuttag (3 GRILLPLATS med fjärrkonotroll och 1 st TOFSMYGGA (IP44)). Helt problemfritt att kommissionera dem i Home Assistant, meshade hela villan direkt och byggkvaliteten verkar bra. Dessutom tre diskreta fjärrkontroller med två knappar att t.ex. kontrollera t.ex. gardiner med. Allt detta till samma pris som ett Eve smartuttag. Trots de lite fjantiga och opassande namnen, känns det som riktigt bra ROI.
Jag säger inte att du har fel, men kika gärna på den här filmen som är länkad i artikeln innan du köper fler Ikea-grejer. Ikeas Thread verkar inte riktigt vara där än.

https://feber.se/pryl/ikeas-nya-smarta-hem-prylar-far-kritik/492151/

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag säger inte att du har fel, men kika gärna på den här filmen som är länkad i artikeln innan du köper fler Ikea-grejer. Ikeas Thread verkar inte riktigt vara där än.

[länk]
Alright, parningsproblem beror förstås på vilken hubb man har och antingen funkar det bra eller så funkar det dåligt. Speciellt då om IKEA på något sätt slarvat att följa specen. Skall kvalificera mitt svar med att för mig fungerade det problemfritt med Home Assistant och en SLZB-06Mg24U som OTBR.

Bump!

Vill slå ett slag för Zwave 800! Det är 8 år sedan jag började leka med "smarta hem"-prylar i min gamla lägenhet. Detta var långt innan jag kunde nåt om Home Assistant så jag följde de stora namnen (Philips, Ikea osv.) och körde på Zigbee. Av det lilla jag hade läst så tydde mycket på att Zwave gick en långsam död till mötes...

Nåväl, snabbspola till sommaren 2026. Home Assistant har tagit över huset och systemet växer så mycket plånboken tillåter.... Fram tills nu har jag haft en pump nere i sjön ca 50m bort, som styrts av en Shelly LoRa "puck". LoRa fungerar bra rent tekniskt men integrationen i HA är obefintlig. Allt bygger på script och jag lyckades bara få till envägskommunikation. Sen upptäckte jag Zwave 800 Long Range. Så beställde en Sonoff controller och en Shelly Wave med Long Range, samt två z-Wave moduler till mina ID-locks. Fungerar så sjukt bra. Räckvidden är överlägsen Zigbee, wifi, BLE etc.

På Amazon kan man köpa Shelly Wave puckar just nu för 250 kr så det blir till att fylla på relä-förrådet här hemma. Mina sista Zigbee3-enheter är med största sannolikhet införskaffade...

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Bump!

Vill slå ett slag för Zwave 800! Det är 8 år sedan jag började leka med "smarta hem"-prylar i min gamla lägenhet. Detta var långt innan jag kunde nåt om Home Assistant så jag följde de stora namnen (Philips, Ikea osv.) och körde på Zigbee. Av det lilla jag hade läst så tydde mycket på att Zwave gick en långsam död till mötes...

Nåväl, snabbspola till sommaren 2026. Home Assistant har tagit över huset och systemet växer så mycket plånboken tillåter.... Fram tills nu har jag haft en pump nere i sjön ca 50m bort, som styrts av en Shelly LoRa "puck". LoRa fungerar bra rent tekniskt men integrationen i HA är obefintlig. Allt bygger på script och jag lyckades bara få till envägskommunikation. Sen upptäckte jag Zwave 800 Long Range. Så beställde en Sonoff controller och en Shelly Wave med Long Range, samt två z-Wave moduler till mina ID-locks. Fungerar så sjukt bra. Räckvidden är överlägsen Zigbee, wifi, BLE etc.

På Amazon kan man köpa Shelly Wave puckar just nu för 250 kr så det blir till att fylla på relä-förrådet här hemma. Mina sista Zigbee3-enheter är med största sannolikhet införskaffade...
700 och 800 är sjuk leap för z wave. Försöker alltid köpa minst 700.

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
C
K karlbrutal skrev:
Sen upptäckte jag Zwave 800 Long Range.
Z-Wave LR låter ju lovande på pappret, men dels finns det ju (än så länge) knappt några enheter (det är väl i princip bara Zooz och Shelly som hoppat på tåget?) och rapporterna från verkligheten man läser verkar generellt inte särskilt positiva. Så intressant att höra lite erfarenheter.

C cpalm skrev:
Z-Wave LR låter ju lovande på pappret, men dels finns det ju (än så länge) knappt några enheter (det är väl i princip bara Zooz och Shelly som hoppat på tåget?) och rapporterna från verkligheten man läser verkar generellt inte särskilt positiva. Så intressant att höra lite erfarenheter.
Aeotec har även 800 chip i sin 8 serie edit: med LR

K karlbrutal skrev:
Bump!

Japp.
Kör generellt Zwave i mitt system.
Det som tyvärr inte verkar finnas är bra termometrar med extern prob för till exempel kyl/frys.
Så där har det fått bli WiFi eller Zigbee.
Men Shelly tycker jag har fungerat bra, har inget negativt att säga om det.

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har inte läst några rapporter. Hade ingen aning om att Zwave hade utvecklat en long range variant. När jag installerade Shelly LoRa fanns inga smarta long range alternativ.

LoRa krossar ju naturligtvis Zwave i räckvidd. Vi pratar om en signal som kan skickas 5 km, närmast okänslig för fysiska hinder. Zwave LR är ju inte i närheten. Jag märker redan på 50 meter att placeringen av enheterna börjar spela in. Men det är ju fortfarande vansinnigt mycket bättre än alla konventionella smart-protokoll. Samtidigt är det en orättvis jämförelse då LoRa är optimerat för extrem räckvidd med väldigt låg datamängd och data hastighet till skillnad från Zwave LR.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C
K karlbrutal skrev:
När jag installerade Shelly LoRa fanns inga smarta long range alternativ.
LoRa krossar ju naturligtvis Zwave i räckvidd.
Nä, jag tror att europalanseringen av Z-Wave LR var så sent som härom året.
Personligen behöver jag långtifrån LoRa-nivå på räckvidden, men samtidigt avsevärt mer än standardprotokollens extremt usla nivå. Så ett mellanting skulle funka för mig, om nu Z-Wave LR hade hållit vad de lovar, vilket då tyvärr inte verkar vara fallet.

Har experimenterat lite med Bluetooth Long-range som också verkade lovande, men det verkar fått i princip noll genomslag. Troligen pga att det i praktiken innebär mångdubblad strömförbrukning.

Har också testat Yolinks LoRa-enheter, som egentligen är klockrena om det inte vore för att de är molnberoende och deras europaversioner i princip är unobtainium. LoRaWAN har avskräckt pga prisnivån och att jag inte lyckats begripa vad jag behöver för att implementera ett helt lokalt nät.

• Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Jag har en Shelly Plug LR för utomhusbruk. Dock tror jag man måste adda LR prylar i LR läge för att dra nytta av LR iaf på min Hubitat, men kan minnas fel.

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock tror jag man måste adda LR prylar i LR läge för att dra nytta av LR iaf på min Hubitat, men kan minnas fel.
Nä, det stämmer så vitt jag förstått det. Enheterna måste generellt läggas till "manuellt" med SmartStart/QR-koden och explicit konfigureras för LR, annars används standardprotokollet, sägs det.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det stämmer så vitt jag förstått det. Enheterna måste generellt läggas till "manuellt" med SmartStart/QR-koden och explicit konfigureras för LR, annars används standardprotokollet, sägs det.
Rätt säker på jag inte gjorde det så kan inte testa. Samt svårt för mig testa har ingen ström långt bort på tomten :)

Edit: lade dock till den via smart start men kan inte minnas en LR option

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Samt svårt för mig testa har ingen ström långt bort på tomten
Koppla in en på grannens störande utebelysning så slår du två 🪰i en 🥊. 😎😂

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.