1 659 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Gå mot strömmen och satsa på Z-Wave?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har i nuläget en trådad KNX-installation, och kommer inom snar framtid att utöka min hemautomation den med ett antal trådlösa enheter. I första hand närvarosensorer för att styra en cirkulationspump. I senare skede jalusimotorer och möjligtvis dörrlås, rökalarm, dörrsensorer mm. (målet är att ersätta dyrt Verisure-abonnemang).
Valet har stått mellan Zigbee, Z-Wave och WiFi. WiFI går bort då jag vill ha en enkel setup som är robust och lätt går att överlåta (dvs. inte kopplad till appar i konton i molnet). Fördelarna med Z-Wave är den lägre frekvensen som kräver mindre energi, har bättre genomträngningsförmåga och inte störs inte av mikrovågsugn och WiFi. Den stora nackdelen är färre komponenter jämfört med ZigBee (det verkar t.ex. bara finnas en takmonterad närvarosensor, MCO OS-11, som är 230 V) och att protokollets framtid kanske inte är så ljus?
Står i beråd att skaffa en IP-gateway för det valda protokollet som funkar med Home Assistant på en RPB5. Någon som har input? Är det oklokt att göra en nyinvestering i Z-Wave?
Jag har i nuläget en trådad KNX-installation, och kommer inom snar framtid att utöka min hemautomation den med ett antal trådlösa enheter. I första hand närvarosensorer för att styra en cirkulationspump. I senare skede jalusimotorer och möjligtvis dörrlås, rökalarm, dörrsensorer mm. (målet är att ersätta dyrt Verisure-abonnemang).
Valet har stått mellan Zigbee, Z-Wave och WiFi. WiFI går bort då jag vill ha en enkel setup som är robust och lätt går att överlåta (dvs. inte kopplad till appar i konton i molnet). Fördelarna med Z-Wave är den lägre frekvensen som kräver mindre energi, har bättre genomträngningsförmåga och inte störs inte av mikrovågsugn och WiFi. Den stora nackdelen är färre komponenter jämfört med ZigBee (det verkar t.ex. bara finnas en takmonterad närvarosensor, MCO OS-11, som är 230 V) och att protokollets framtid kanske inte är så ljus?
Står i beråd att skaffa en IP-gateway för det valda protokollet som funkar med Home Assistant på en RPB5. Någon som har input? Är det oklokt att göra en nyinvestering i Z-Wave?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag började med Z-wave men bytte efter nått år till Zigbee, alldeles för dåligt utbud, och dyrare.
WiFi är väl inte synonymt med appar och konton i molnet? Jag har ett gäng Shelly-enheter som min Home Assistant pratar med. Jag använder varken Shellys app eller moln. Den dagen jag säljer huset lämnar jag kvar HA-burken och WiFi-nätet och ger lösenorden till den nya ägaren.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Sen tycker jag man börjar i fel ände om man först bestämmer sig för ett specifikt protokoll. Kör man en öppen automationsplattform som kan prata alla olika protokoll kan man välja det som passar bäst just för det man vill åstadkomma för att lösa en specifik uppgift.
WiFi är inte synonymt med detta, men nog med icke-standardiserade lösningar för installation, oftast i form av en egen app. HA kan prata flera olika protokoll, men: skulle helst ha en gateway och ett robust protokoll för all trådlös "grundläggande infrastruktur". Och möjligtvis lägga till Zigbee senare för någon specific mindre kritiskt pryl.useless skrev:
WiFi är väl inte synonymt med appar och konton i molnet? Jag har ett gäng Shelly-enheter som min Home Assistant pratar med. Jag använder varken Shellys app eller moln. Den dagen jag säljer huset lämnar jag kvar HA-burken och WiFi-nätet och ger lösenorden till den nya ägaren.
Sen tycker jag man börjar i fel ände om man först bestämmer sig för ett specifikt protokoll. Kör man en öppen automationsplattform som kan prata alla olika protokoll kan man välja det som passar bäst just för det man vill åstadkomma för att lösa en specifik uppgift.
Tänker också på aspekten isolation och nätverkshygien: är det t.ex. vettigt att ytterdörens lås och larmet delar buss på Zigbee, samtidigt som man kanske har otaliga "smarta lampor" och rolighetsprylar från AliExpress kopplade?
Det brukar finnas appar för att förenkla installationen. Men t ex Shelly skapar en egen accesspunkt första gången man slår på dom. Sen ansluter man telefonen till det nätet, surfar till Shellyn och ställer in SSID/lösenord. Sen startar den om och ansluter till ditt nät hemma och blir synlig i Home Assistant.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Visst, det är inte lika enkelt som Zigbee och Zwave där man bara trycker på en knapp.
Bra fråga. De säkerhetsproblem jag har sett med "AliExpress-prylar" har hittills bara gällt WiFi/nätverks-kopplade saker som läcker information till diverse molntjänster. Tuya är väl det vanligaste exemplet.J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Zibgee-prylarna har ju ingen möjlighet vad jag vet att kommunicera med omvärlden, så om nån information ska läcka ut är det i så fall via gatewayen. Så ur den aspekten är det betydligt bättre att koppla grejerna direkt till en supervisor i Home Assistant än att gå omvägen via diverse proprietära gateways, typ Tuya's, IKEA's Apple Homekits' Philips Hues's etc.
https://csa-iot.org/newsroom/the-co...neration-of-secure-interoperable-iot-devices/
Extending its capabilities beyond the 2.4GHz band, Zigbee 4.0 introduces support for the European 800 MHz
Kan vara värt att beakta..
Själv gick jag mest på pris/utbud när jag började med HomeAssistant och zigbee, nu börjar ju även thread komma igång på riktigt.
Extending its capabilities beyond the 2.4GHz band, Zigbee 4.0 introduces support for the European 800 MHz
Kan vara värt att beakta..
Själv gick jag mest på pris/utbud när jag började med HomeAssistant och zigbee, nu börjar ju även thread komma igång på riktigt.
Redigerat:
Bättre säkerhet och 800 MHz med Suzi låter onekligen intressant. Men det lär ju ta ett tag innan existerande Zigbee tillverkare stöder detta då antennen och mottagaren ser helt olika ut. Men kanske denna teknologi kommer bidrar till att Z-Wave hänvisas till ättestupan ännu snabbare?
Jag har börjat med Thread over matter, även fast utbudet (förutom IKEA) inte är superstort så känns det som det enda man vill ha idag.
När Apple, Amazon, Ikea medflera går ihop och gör en standard så kan jag sätta pengar på att det blir standarden framöver.
När Apple, Amazon, Ikea medflera går ihop och gör en standard så kan jag sätta pengar på att det blir standarden framöver.
Räckvidden är normalt sett inget problem varken med Zigbee eller Zwave eftersom dom automatiskt bygger ett meshnät. Så den lägre frekvensen tillför egentligen inte så mycket. Möjligen att det är lite mindre störningar än på 2,4 GHz, men det är inget som jag har hört någon klaga på.
Jag kör med en Homey Pro som hub, och kan då välja fritt mellan teknikerna.
Kör ganska mycket Zwave, mest beroende på att det har längre räckvidd än Zigbee, och i mitt fall är det avgörande.
Även om båda teknikerna är mesh, så måste jag nå över till vissa uthus, och då är det skillnad.
Har även en hel del WiFi sensorer.
Men håller med om att Zwave har sämre utbud och är dyrare.
Men i och med att jag kan kombinera fritt i och med Homeyn, så blir det inget vägval.
Det bästa av flera världar tycker jag 😃
Kör ganska mycket Zwave, mest beroende på att det har längre räckvidd än Zigbee, och i mitt fall är det avgörande.
Även om båda teknikerna är mesh, så måste jag nå över till vissa uthus, och då är det skillnad.
Har även en hel del WiFi sensorer.
Men håller med om att Zwave har sämre utbud och är dyrare.
Men i och med att jag kan kombinera fritt i och med Homeyn, så blir det inget vägval.
Det bästa av flera världar tycker jag 😃
Någon speciell orsak att du anser så? I och med att det inte är svårt eller dyrt att sätta upp en hub eller eller gateway till existerande som klarar ett nytt protokoll, så blir ju frågan vad man skall välja mestadels om:
- de tekniska egenskaperna:
- utbudet av produkter (bredd och pris);
- protokollets framtid.
Jag förstår att Z-Wave kanske inte är stark på andra och tredje punkterna.
Thread är ett IP-baserat protokoll... finns det några fördelar med detta? Tänker att i ett typiskt "smart home"-scenario när några få enheter skall tala radio med varandra så borde enkelhet och energisnålhet trumfa närverksresiliens. Förstår att situationen kan vara en helt annan inom hotell, offentlig miljö, etc.
När det gäller Thread har väl energisnålheten haft hög prio under utvecklingen? Bara för att protokollet använder IPv6 för att skapa ett eget nät och adressera de olika enheterna ska man inte jämföra det med WiFi eller TCP och ethernet.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Thread är ett IP-baserat protokoll... finns det några fördelar med detta? Tänker att i ett typiskt "smart home"-scenario när några få enheter skall tala radio med varandra så borde enkelhet och energisnålhet trumfa närverksresiliens. Förstår att situationen kan vara en helt annan inom hotell, offentlig miljö, etc.
Inser efter mer läsning att Thread onekligen är intressant rent tekniskt och har framtiden för sig pga. att de stora aktörerna har slutit upp. Har dock sökt med ljus och lykta efter en närvarosensor med mikrovågsradar som stöder protokollet och har möjlighet till fast installation (alt klarar tre år eller så på batterier). Något tips?
Filosofi: jag är ute efter något som känns så fast installerat som möjligt. Det skall behövas så få appar som möjligt för att konfigurera enheterna. Då systemet är up-and-running, får WiFi-modem eller liknande aldrig vara nödvändiga för drift; de skall kunna stängas av, gå sönder eller tas med vid flytt utan att husets funktioner påverkas. Ethernet-anslutna prylar som ändå behöver kunna tala med varandra (Home Assistant, KNX-gateway) skall vara kopplade via en trådad switch och ha en statisk addresskonfiguration, utan behov av DHCP. Samma princip skall gälla den trådlösa utvidgningen jag är ute efter här---den skall fungera som ett grundläggande baslager.
Filosofi: jag är ute efter något som känns så fast installerat som möjligt. Det skall behövas så få appar som möjligt för att konfigurera enheterna. Då systemet är up-and-running, får WiFi-modem eller liknande aldrig vara nödvändiga för drift; de skall kunna stängas av, gå sönder eller tas med vid flytt utan att husets funktioner påverkas. Ethernet-anslutna prylar som ändå behöver kunna tala med varandra (Home Assistant, KNX-gateway) skall vara kopplade via en trådad switch och ha en statisk addresskonfiguration, utan behov av DHCP. Samma princip skall gälla den trådlösa utvidgningen jag är ute efter här---den skall fungera som ett grundläggande baslager.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Thread tror jag också på och utöver Google, Apple och IKEA m.fl. som står bakom Matter så har även KNX och DALI applicerat Thread till sina standarder.
KNX IoT är ett nytt IPv6-medium som använder Thread, Wifi och Ethernet som man kan använda tillsammans med sin trådade KNX TP-anläggning.
Dock finns inte riktigt produkter på marknaden ännu som man kan använda ännu.
KNX IoT finns även som Open Source på Github för att man dom "Gör-det-självare" kunna utvecklas sin egen KNX-apparat, om jag förstått hela den grejen rätt.
https://github.com/FL140/KNX-IoT-Stack
Men sen till KNX finns även KNX RF som trådlöst alternativ som vidareutvecklats jättemycket senaste 5 åren och gått från tämligen ointressant till spännande med ett ökande antal produkter som kommit och kommer allt eftersom.
Gamla KNX RF Ready var enkelriktat och med en kanal, energislukande så det inte passade för batteriapparater samt att integrationen med KNX TP var krångligt.
Nya KNX RF Multi är dubbelriktad, har 4 st kanaler (2 snabba och 2 långsamma) där t.ex. belysningstelegram kan gå på dom snabba kanalerna och värmereglering på dom långsamma, är mindre energislukande samt kan enkelt förlänga en KNX TP-linje trådlöst.
Man sätter upp en KNX RF-mediakopplare (en puck) någonstans på KNX-bussen och därifrån skapas ett trådlöst nätverk.
Går även att sätta flera mediakopplare för att skapa öar av trådlösa produkter eller för att förbättra räckvidden.
Både KNX RF och KNX IoT programmeras direkt i ETS6 så man behöver inte konfigurera någon annan trådlös gateway eller dyligt.
Denna rörelsevakten med KNX RF finns i vit och svart. Priset som visas är ett listpris som ingen egentligen betalar.
https://www.function-products.se/sh...z-vit-3229?search=Knx+rf&order=name+asc#attr=
//Patrik
KNX IoT är ett nytt IPv6-medium som använder Thread, Wifi och Ethernet som man kan använda tillsammans med sin trådade KNX TP-anläggning.
Dock finns inte riktigt produkter på marknaden ännu som man kan använda ännu.
KNX IoT finns även som Open Source på Github för att man dom "Gör-det-självare" kunna utvecklas sin egen KNX-apparat, om jag förstått hela den grejen rätt.
https://github.com/FL140/KNX-IoT-Stack
Men sen till KNX finns även KNX RF som trådlöst alternativ som vidareutvecklats jättemycket senaste 5 åren och gått från tämligen ointressant till spännande med ett ökande antal produkter som kommit och kommer allt eftersom.
Gamla KNX RF Ready var enkelriktat och med en kanal, energislukande så det inte passade för batteriapparater samt att integrationen med KNX TP var krångligt.
Nya KNX RF Multi är dubbelriktad, har 4 st kanaler (2 snabba och 2 långsamma) där t.ex. belysningstelegram kan gå på dom snabba kanalerna och värmereglering på dom långsamma, är mindre energislukande samt kan enkelt förlänga en KNX TP-linje trådlöst.
Man sätter upp en KNX RF-mediakopplare (en puck) någonstans på KNX-bussen och därifrån skapas ett trådlöst nätverk.
Går även att sätta flera mediakopplare för att skapa öar av trådlösa produkter eller för att förbättra räckvidden.
Både KNX RF och KNX IoT programmeras direkt i ETS6 så man behöver inte konfigurera någon annan trådlös gateway eller dyligt.
Denna rörelsevakten med KNX RF finns i vit och svart. Priset som visas är ett listpris som ingen egentligen betalar.
https://www.function-products.se/sh...z-vit-3229?search=Knx+rf&order=name+asc#attr=
//Patrik
Redigerat:
Priset indikerar att den levereras guldpläterad, passar troligen bäst i offentliga projektPatrik_Hed skrev:
Resten av produkterna helt enkelt för kostsamma, 1500 bagis för en magnetkontakt!! Dröm och glöm
https://www.function-products.se/shop?search=Knx+rf