1 662 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Gå mot strömmen och satsa på Z-Wave?
Tack @Patrik_Hed Borde nog ge på KNX RF en andra titt. Det finns onekligen en "infrastrukturskänsla" hos KNX även om investeringskostnaden (analogin som Google Gemini gav mig var att KNX är T-banan medan Zigbee/ZWave/Thread är de på gatorna utspridda elscootrarna). Meshar KNX RF också trådlöst, eller måste jag ha den trådade backbonen tillgängligt vid varje mediekopplare (bor i en ganska stor villa med betongväggar)?
Förresten: dessa protokoll som använder 868 MHz, får man störningar sinsemellan? Verkar som att Verisure har ett eget slutet protokoll på samma frekvens för sina alarmgrunkor; även om mitt mål är att göra mig av med dessa på sikt så måste jag operera både systemen parallellt en tid.
Förresten: dessa protokoll som använder 868 MHz, får man störningar sinsemellan? Verkar som att Verisure har ett eget slutet protokoll på samma frekvens för sina alarmgrunkor; även om mitt mål är att göra mig av med dessa på sikt så måste jag operera både systemen parallellt en tid.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Priset är som sagt ett listpris, men ja det är en annan prislapp. Den beräknade livslängden på prylarna är ju dock en annan. Jag var på en KNX-anläggning från 1998 och kompletterade med en ny KNX-apparat och kunde ta den gamla projektfilen och programmera om några gamla apparater och sedan programmera in den nya tillsammans med övriga.K krambriw skrev:
Det skulle vara samma sak om man nu skulle komplettera med nya KNX RF-prylar eller KNX IoT för den delen, att dessa kan prata samma språk som dom gamla. Skillnaden är bara att apparaterna från 1998 har långt mycket färre funktioner än dom nya.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag vet inte hur aktivt det där är, men det kan kanske ha sin förklaring i att standardiseringsarbete tar tid. Version 6.4 av ETS släpptes i onsdags och från och med den versionen så ska t.ex. KNX IoT-produkter från Siemens börja gå att programmera. Under detta året verkar det som att KNX IoT kommer släppas ut offentligt på riktigt.K krambriw skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, jag kanske inte skulle rekommendera KNX RF till vem som helst men du verkar ändå uppskatta prylar som är lite mer stabila och tyska och då kan det vara rätt väg, framförallt när du redan har KNX i övrigt.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Tack @Patrik_Hed Borde nog ge på KNX RF en andra titt. Det finns onekligen en "infrastrukturskänsla" hos KNX även om investeringskostnaden (analogin som Google Gemini gav mig var att KNX är T-banan medan Zigbee/ZWave/Thread är de på gatorna utspridda elscootrarna). Meshar KNX RF också trådlöst, eller måste jag ha den trådade backbonen tillgängligt vid varje mediekopplare (bor i en ganska stor villa med betongväggar)?
KNX RF meshar inte, det ska i stället KNX IoT kunna göra i.o.m Thread.
Däremot så finns det förstärkare i alla apparater som man kan aktivera om man har problem med räckvidden på olika ställen. Man ska dock inte aktivera alla slentriant, för då kan dom göra mer skada än nytta (har Theben som är en av leverantörerna av KNX RF förklarat).
Om man kan få störningar emellan vågar jag tyvärr inte svara på. Det är väl tänkbart och kanske en av idéerna med Thread att man ska kunna skapa ett unisont mesh-nätverk som kan agera trådlös IoT-infrastruktur och som är agnostiskt på samma sätt som Wifi i en byggnad i stället för att ha flera olika parallella mesh- och radionät.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sorry, upptäckte att jag visst skickade fel länk. Här är den korrekta.K krambriw skrev:
https://gitlab.knx.org/public-projects/knx-iot-point-api-stack
//Patrik
För närvarosensor med Matter-stöd kan du kolla på Lafaer/GL-Inet's produkt som snart kommer i gen2: https://homekitnews.com/2026/02/03/lafaer-preparing-for-release-of-2nd-gen-presence-sensor/J Johannes W. E. Eriksson skrev:Inser efter mer läsning att Thread onekligen är intressant rent tekniskt och har framtiden för sig pga. att de stora aktörerna har slutit upp. Har dock sökt med ljus och lykta efter en närvarosensor med mikrovågsradar som stöder protokollet och har möjlighet till fast installation (alt klarar tre år eller så på batterier). Något tips?
Filosofi: jag är ute efter något som känns så fast installerat som möjligt. Det skall behövas så få appar som möjligt för att konfigurera enheterna. Då systemet är up-and-running, får WiFi-modem eller liknande aldrig vara nödvändiga för drift; de skall kunna stängas av, gå sönder eller tas med vid flytt utan att husets funktioner påverkas. Ethernet-anslutna prylar som ändå behöver kunna tala med varandra (Home Assistant, KNX-gateway) skall vara kopplade via en trådad switch och ha en statisk addresskonfiguration, utan behov av DHCP. Samma princip skall gälla den trådlösa utvidgningen jag är ute efter här---den skall fungera som ett grundläggande baslager.
Börjar efter noggrant övervägande luta mot Thread. I och med att Matter är ett vendor-oberoende lager ovanpå Thread får man samma fördel som med KNX: en och samma programvara kan fungera som gränssnitt oavsett enhetens tillverkare. Momentum verkar finnas där, och det verkar som att man kan räkna med växande utbud av enheter under kommande år.
@Patrik_Hed Det hade onekligen haft sina fördelar att ha KNX genomgående, även på den trådlösa sidan. Men det stora antalet enheter vi planerar installera under kommande år tillsammans med generellt högre prisnivå verkar avskräckande. KNX IoT kan jag nog inte realistiskt vänta på.
@gol Tack för tipset, verkar vara en intressant sensor. Skall hålla koll på när den nya versionen släpps.
@Patrik_Hed Det hade onekligen haft sina fördelar att ha KNX genomgående, även på den trådlösa sidan. Men det stora antalet enheter vi planerar installera under kommande år tillsammans med generellt högre prisnivå verkar avskräckande. KNX IoT kan jag nog inte realistiskt vänta på.
@gol Tack för tipset, verkar vara en intressant sensor. Skall hålla koll på när den nya versionen släpps.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Att kombinera Matter tillsammans med KNX låter som en utmärkt lösning!J Johannes W. E. Eriksson skrev:Börjar efter noggrant övervägande luta mot Thread. I och med att Matter är ett vendor-oberoende lager ovanpå Thread får man samma fördel som med KNX: en och samma programvara kan fungera som gränssnitt oavsett enhetens tillverkare. Momentum verkar finnas där, och det verkar som att man kan räkna med växande utbud av enheter under kommande år.
En DIY-lösning kan vara att använda Home Assistant som gateway och en mer färdig lösning kan vara att använda t.ex. 1home eller Xxter som gateway mellan KNX och Matter.
//Patrik
Jo, det blir nog Home Assistant och en SMLIGHT SLZB-06Mg24.Patrik_Hed skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu till Light & Building i Frankfurt så kommer Wago presentera sitt nya utbud av Matter over Thread-puckar som beräknas släppas under Q2/Q3.
https://www.wago.com/de/verbindungstechnik/homeautomation
Dessa kanske kan vara värt att vänta in!
Eltako är ett annat fabrikat som redan har Matter over Wifi-puckar, men känns som att det nu med Thread blir riktigt intressant!
//Patrik
https://www.wago.com/de/verbindungstechnik/homeautomation
Dessa kanske kan vara värt att vänta in!
Eltako är ett annat fabrikat som redan har Matter over Wifi-puckar, men känns som att det nu med Thread blir riktigt intressant!
//Patrik
Bumpar den här tråden. Jag skulle nu vilja styra en garageport med Thread + Matter. Inne i boxen har jag tillgång till 24 V drivspänning och porten öppnas/stäng med en puls. Jag skulle behöva en ett relä liknande Shelly 1 Gen4 men med Thread stöd (denna WiFi / Zigbee / BT). Finns det ? Wago-puckarna som är på kommande enligt länken ovan är visst 230 V.
Gav in och köpte en Shelly 1 Gen 4, och driver den nu över WiFi. Men den innehåller hårdvara som stöder Thread-radio och det lär gå att flasha om den till en ny open-source firmware för att köra Matter-over-Thread istället. Någon som redan råkar ha provat denna och kan dela erfarenhet? Denna verkar inte stöda pulsning ännu (endast konstant av / på) så tänkte vänta tills det kommer (finns på TODO-listan enligt README i GH-repot).
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Skönt gå mot strömmen och satsa 100 procent på zwave 
Måste slå ett slag för IKEA och Thread + Matter: införskaffade 4 smartuttag (3 GRILLPLATS med fjärrkontroll och 1 st TOFSMYGGA (IP44)). Helt problemfritt att kommissionera dem i Home Assistant, meshade hela villan direkt och byggkvaliteten verkar bra. Dessutom tre diskreta fjärrkontroller med två knappar att kontrollera t.ex. gardiner med. Allt detta till samma pris som ett Eve smartuttag. Trots de lite fjantiga och opassande namnen, känns det som riktigt bra ROI.
Redigerat: