Står inför ett inköp av cirkelsåg.
Hitachi C6BU modellerna verkar ju vara referenspunkt när det kommer till cirkelsågar.
Var på B-haus häromdagen och hittade denna maskin.

AEG KS55C
http://www.aeg-powertools.se/product/detail/träbearbetning/cirkelsågar/ks-55-c-ks55c

Aeg
Ingående effekt 1200 W
Uteffekt 611 W
Hastighet obelastad 6100 varv/min
Geringskapacitet 0-50°
Skärdjup vid 90° / 45° / 50° 61/49/35 mm
Sågklinga/Hål Ø 165/20 mm
Vikt 3.7 kg

Hitachi
Motoreffekt 1100w
Klingdiameter, 165mm
Skärdjup 90o 55mm
Skärdjup 45o 40mm
Vibrationsnivå, 3,5 m/s2
Varvtal 5000V/Min
Vikt 3,5 kg

Det som jag ser som en fördel med denna är att man kan kapa 45mm reglar i 45 grader utan problem.
Har för mig att AEG:n kostade 1495:- vilket är trevligt.

Hur står sig AEG på verktygsranken?
Vågar man prova eller skall man köpa en Hitachi?

Jag har en sådan AEG såg och den har blivit välanvänd nu i ca ett halvår.
Lätt, stark och mycket lättanvänd.

Jag kan utan tvekan rekommendera en sådan, dock har jag ej använt hitachin utan enbart fingrat på den.

Om man ska välja en Hitachi så tycker jag att den nya serien är intressant med b la större sågdjup än tidigare. T ex denna C6UY (ska klara 46mm i 45°)

Redigerat:
AEG har jag bara goda erfarenheter av, så om sågen håller samma kvalitet som skruvdragaren jag har e de bara att köpa :)

Se till att hitta både en Hitachi och en AEG och håll i dem.
Känn efter hur det känns att föra bort klingskyddet etc.

Välj sedan den såg som du tycker känns bäst.

Jag har med avsmak lyft AEGs sticksåg hos C-O, de har varit alldeles för otympliga och tunga jämfört med min Bosch.
Nu verkar vikten vara Hitachis fördel, medan AEG vinner på skärdjupet. Frågan är bara hur viktigt skärdjupet i verkligheten är.

Yepp, testa att håll i dem. Har Aeg:n broms? Sågdjupet på AEG:n agnes till 61mm på AEGs hemsida, fast i manualen endast till 54mm...undrar vad som gäller.

Det ser inte ut som om den har någon klyvkniv? Enligt många här är det ett fabrikationsfel, själv har jag aldrig ens sett efter om jag har nån på min gamla Biltemasåg.

Angående sticksågen så ratade jag Bosch 135an till förmån för en AEG av precis samma skäl som magnu nämner åt andra hållet så det ligger mycket i att smaken är som baken.

Hej.

Tack för alla tips.
Aeg: har klyvkniv men är osäker om den har motorbroms.
Ska åka och leta upp en Hitachi och klämma lite mer på den innan jag bestämmer mig.

Inte helt enkelt val.
Det Hitachin, C6Bu2 alltså, har över min äldre AEG KS55 (tror jag det är), är att den är kompaktare och mycket mer lämpad att också använda med en hand vilket är extra viktigt om man t.ex. gör ett kapanhåll till den. C6BUY har lite mer motorkraft men är klumpigare. Det är otroligt sällan jag använder annat än 90grader likadant med skärdjupen över 55mm. Den begränsningen till trots är nog C6BU2 min rekommendation, om man inte ska gå på en
Mafell KSP55 som någon här har.

En synpunkt, det man bör ha i minne är att handcirklar oftast används för grovkapning/klyvning. Det mesta funkar men 6BU2 är otroligt slitstark och klarar det mesta förutom fall ner i betong. sulan klarar nämligen inte det.

Klyvkniven ser jag som ett måste och ett stort plus om AEG'n har det. Dock har jag inte ens sett eller klämt på AEG'n så noll pejl på den men den lär säkert funka.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.