4 683 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Gå med flera faser genom armatur till annat rum?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jag har läst mitt inlägg igen och det kanske t.ex inte framgår att jag anser det stora antalet kopplingspunkter till uttag är olämpligt. Det är alltså min åsikt, något annat skrev jag inte. Men jag vet inte om du blir nöjd vad jag än skriver. Dina inlägg är så bittra och deprimerande att det gör ont att läsa dem.
För att inte trådar av denna typen ska behöva kantra och bli väldigt konstiga med idiotiskt krypskytte hade det varit bra som El-löken skrev här att så mycket info som möjligt kommer in tidigt. Tex det Rostig_9000i_-88 kommer in på helt korrekt i #3 dvs det man kanske normalt antar från #1 med trefasmatad belysning visar sig vara fel antagande. Det visar sig istället vara mer åt hållet Bo kallade tveksamt, mindre lämpligt osv dvs en trefasgrupp med olika användning som separata enfasgrupper vidarekopplade via armaturer som inte ens var i grunden avsedda för det.B Boan skrev:Hej
Stötte på en ekonomibyggnad där det var en 5G1.5 som gick genom lysrörsarmaturer där det var flera faser, de gick till lästa lokal.
Är det ok? Det är ju lite som när en tre-fas grupp går till en kopplingsdosa och sen ut, men här var det genom flera armaturer till nästa lokal.
tog man ner lysrörshållaren var de faser som gick vidare hopkopplade med toppklämma.
Vill man vara på det humöret går det givetvis att ringa in del för del och peka på dem så att det även formellt sett blir i klartext felaktigt. Nu är det i ditt fall inget att ge sig in på då det är i praktiken inget direkt problem och i befintligt där du upptäckt något du blev frågande inför. Som nämnts kan du ju om inte annat märka lite vid central/gruppförteckning så är det redan mycket bättre än de vanliga fallen med bristfällig, obefintlig dokumentation ens av enklaste art.
Och så vet du kanske lite mer till en annan gång du gör ett jobb eller beställer ett du kan vara bättre delaktig i om du ser tveksamheter. I princip borde det du har varit fördelat logiskt i dosor som sen per fas matar en slinga lysrör med ev obruten fas med i vidarekoppling för avgrenade uttag där. Och matning mot andra utrymmen separat från något lämpligt ställe beroende på hur det ligger till fysiskt bör det finnas vettiga sätt att nå fram utan att hamna som i ditt fall.
Och jonaserik som söker paragrafer kan börja syna de historiska undantagen i § 20k det är ett stöd på vägen för ett resonemang.
Förstår inte vad du menar med detta.Bo.Siltberg skrev:
Är inte det jag skriver enligt regelverket då, eller får man inte säga emot dig på något sätt, nu klarar vi ut detta för att sätta punkt. och svarar enligt gällande regler för installationer på EL-frågorna som kommer, och inget tyckande eller tänkande för egen del
Är det enligt regelboken eller faller det på något, får en installation utföras på detta sätt som frågan var, utelämna det med olämpligt. Svarar du ja, blir det en pudel, svara du nej, får du utveckla det närmare
Nu har jag jag inte varit i delo med dig, om lämpligt eller enligt med regelbok, så det ska nog undvikas du får ursäkta men du behöver inte gå i någon försvarställning för annan, utan hålla dig undan från det som är mellan två parter.GK100 skrev:
Ja General, uppfattat General, ska inte upprepas General!J jonaserik skrev:
det gjordes innan min inblandning. Och det är utanpåliggande. Skulle jag göra nytt så är det något att tänka på. I sammanhanget marginellt att dra separata kablar för varje fas. Så hade jag velat ha det men det finns nu ingen direkt anledning att lägga resurser på att ändra om det är ok.GK100 skrev:
För att inte trådar av denna typen ska behöva kantra och bli väldigt konstiga med idiotiskt krypskytte hade det varit bra som El-löken skrev här att så mycket info som möjligt kommer in tidigt. Tex det Rostig_9000i_-88 kommer in på helt korrekt i #3 dvs det man kanske normalt antar från #1 med trefasmatad belysning visar sig vara fel antagande. Det visar sig istället vara mer åt hållet Bo kallade tveksamt, mindre lämpligt osv dvs en trefasgrupp med olika användning som separata enfasgrupper vidarekopplade via armaturer som inte ens var i grunden avsedda för det.
Vill man vara på det humöret går det givetvis att ringa in del för del och peka på dem så att det även formellt sett blir i klartext felaktigt. Nu är det i ditt fall inget att ge sig in på då det är i praktiken inget direkt problem och i befintligt där du upptäckt något du blev frågande inför. Som nämnts kan du ju om inte annat märka lite vid central/gruppförteckning så är det redan mycket bättre än de vanliga fallen med bristfällig, obefintlig dokumentation ens av enklaste art.
Och så vet du kanske lite mer till en annan gång du gör ett jobb eller beställer ett du kan vara bättre delaktig i om du ser tveksamheter. I princip borde det du har varit fördelat logiskt i dosor som sen per fas matar en slinga lysrör med ev obruten fas med i vidarekoppling för avgrenade uttag där. Och matning mot andra utrymmen separat från något lämpligt ställe beroende på hur det ligger till fysiskt bör det finnas vettiga sätt att nå fram utan att hamna som i ditt fall.
Och jonaserik som söker paragrafer kan börja syna de historiska undantagen i § 20k det är ett stöd på vägen för ett resonemang.
Just det där kan det ju råda delade meningar om, ifall din inblandning bestod av att ställa frågor utan att ge tillräckligt av bakgrundsfakta för att ett korrekt svar skulle kunna ges.B Boan skrev:
Då verkar det som att trådarna får en tendens att spåra ur, för att kunna varje möjligt scenario det skulle kunna röra sig om.
Därav får du 10 svar istället för 1, för dig, rätt.
Jag var inte överhuvudtaget inblandad i det jobbet. Det var innan jag var involverad i gårdenE El-Löken66 skrev:Just det där kan det ju råda delade meningar om, ifall din inblandning bestod av att ställa frågor utan att ge tillräckligt av bakgrundsfakta för att ett korrekt svar skulle kunna ges.
Då verkar det som att trådarna får en tendens att spåra ur, för att kunna varje möjligt scenario det skulle kunna röra sig om.
Därav får du 10 svar istället för 1, för dig, rätt.
Ta det inte på det sättet, du verkar ha en del erfarenheter på olika yrkesområden så fortsätt med det. Mitt svar var inte att skriva någon på näsan, utan bara att om två är oense som jag uppfattar det, går jag inte in och skriver, utan läser och begrundar det. Alltid kommer det något matnyttigt som går att ta åt sig.GK100 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ledsen, men jag hävdar bestämt att jag har rätt att uttrycka min åsikt. Jag brukar försöka vara tydlig med att skilja på åsikt och regler. Den regelbok du är ute efter finns dock inte som vi pratat om många gånger tidigare. Reglerna är i många stycken generella och kräver en bedömning. Jag hävdar därmed att denna installation i olika grad bryter mot 132.10, 132.11, 132.12, 132.13, 133.1, 133.3, 134.1.1, 134.1.4, 134.1.8, 522.2, 522.11, 526.1, 526.5, 530.3, 536.2.1.1, 536.2.1.2, 536.2.2.1, 559.5.3 och 559.5.6 dock med reservation för att inte ha sett den faktiska anläggningen och alla detaljer där så graden är troligen väldigt låg för de flesta punkter utom för den näst sista paragrafen. Går man till äldre föreskrifter som GK100 hänvisar till fanns det förbud där också.J jonaserik skrev:Förstår inte vad du menar med detta.
Är inte det jag skriver enligt regelverket då, eller får man inte säga emot dig på något sätt, nu klarar vi ut detta för att sätta punkt. och svarar enligt gällande regler för installationer på EL-frågorna som kommer, och inget tyckande eller tänkande för egen del
Är det enligt regelboken eller faller det på något, får en installation utföras på detta sätt som frågan var, utelämna det med olämpligt. Svarar du ja, blir det en pudel, svara du nej, får du utveckla det närmare
Jo det gäller att plöja, för att kunna skriva något.Bo.Siltberg skrev:
Har aldrig sagt något om din åsikt, bara den överensstämmer med verkligheten och det legala som används vid installationer,
så att det som du framhäver i dina punkter är generella delar och det vet dom flesta utbildade elektriker om. Det som jag vänder mig är din syn på andras förmåga att kunna det med el, finns många här som kanske är bättre på det än du och jag .
Nu ska jag inte gå för djupt i det praktiska utförandet. Ingen är perfekt ska du veta, det finns alltid någon som är bättre, den som tror sig är bäst i ett avseende är ute på djupt vatten. Gäller även mig och jag har inte sagt att det fel eller tveksamt i tråden,
bara att det är godkänt montage. så görs det dagligen i installationer.
Klicka här för att svara