B
Hej

Stötte på en ekonomibyggnad där det var en 5G1.5 som gick genom lysrörsarmaturer där det var flera faser, de gick till lästa lokal.

Är det ok? Det är ju lite som när en tre-fas grupp går till en kopplingsdosa och sen ut, men här var det genom flera armaturer till nästa lokal.

tog man ner lysrörshållaren var de faser som gick vidare hopkopplade med toppklämma.

Kopplat i en dosa ovan armaturen eller rakt igenom den armatur du skriver om.

En mycket vanlig koppling i lite större belysningsanläggningar där man fördelar ut faserna jämnt till armaturer.
Man kopplar tex. L1 till armatur 1, L2 till armatur 2, L3 till armatur 3, L1 till armatur 4 osv..
Många armaturer brukar vara förberedda för vidarekoppling av trefasmatningar genom färdigkopplade plintar.

• Gilla
Mahmoud El b och 4 till
  • Laddar…
Dessutom kan den vara styrd via en kontaktor och avsäkrad med enpoliga säkringar
Så det behöver inte vara några konstigheter med installationen

B
J jonaserik skrev:
Kopplat i en dosa ovan armaturen eller rakt igenom den armatur du skriver om.
Rakt igenom

B
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
En mycket vanlig koppling i lite större belysningsanläggningar där man fördelar ut faserna jämnt till armaturer.
Man kopplar tex. L1 till armatur 1, L2 till armatur 2, L3 till armatur 3, L1 till armatur 4 osv..
Många armaturer brukar vara förberedda för vidarekoppling av trefasmatningar genom färdigkopplade plintar.
Inga plintar, bara ihopkopplade bredvid den fasta plinten men ”lös”

• Gilla
johanisoz
  • Laddar…
B
De andra faserna går till nästa lokal, egen säkring.

Som sagt, inga problem och en vanlig typ av installation.
Många armaturer har som jag skrev förberedda plintar för vidarekoppling men inte alla...

B
Som sagt, inga problem och en vanlig typ av installation.
Många armaturer har som jag skrev förberedda plintar för vidarekoppling men inte alla...
Tänker det är lite lurigt när det är separata säkringar. Det borde stå i att det är flera faser. Skriver nog till det...

Antar det är ett sätt att spara kabel också

Bästa svaret

Fråga gällde ju kopplingen i armaturerna som jag tolkat det, den är helt OK och väldigt vanlig.
Så som jag skrivit utifrån givna förutsättningar i frågan så är det helt OK.

Huruvida matande ände är OK är ju svårt att tycka till om när man inte vet hur det ser ut...
- Hur ser dokumentation/gruppförteckning ut?
- Är det kontaktorstyrt?
- Vilken typ av säkring skyddar gruppen? -diazed eller automat (är ju tex. svårt att får 3st diazed att bryta samtidigt om en löser ut), vill man ens att alla skall lösa samtidigt så allt blir svart om man har fel i en av faserna?
- Skyddas anläggning av JFB?
- Hur gammal är anläggningen?
- Är grupperna utspridda i central eller grupperade tillsammans, dvs hur ser risk för förväxling ut?

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Fråga gällde ju kopplingen i armaturerna som jag tolkat det, den är helt OK och väldigt vanlig.

Huruvida matande ände är OK är ju svårt att tycka till om när man inte vet hur det ser ut...
- Är det kontaktorstyrt?
- Vilken typ av säkring skyddar gruppen? -diazed eller automat (är ju tex. svårt att får 3st diazed att bryta samtidigt om en löser ut), vill man ens att alla skall lösa samtidigt så allt blir svart om man har fel i en av faserna?
- Är grupperna utspridda i central eller grupperade tillsammans, dvs hur ser risk för förväxling ut?
Det står bara att den ena säkringen är för ena rummet, och den andra för

- Är det kontaktorstyrt?
Står på säkringarna vilket rum de går till. Inga kontaktorer utan matningen till nästa rum går ”genom” armaturerna. Säkringarna sitter bredvidvarandra. Måste det inte vara kopplade säkringar ? (Automat). Det gäller alltså inte bara belysning. Jag hade förväntat mig en egen ledning men är det helt ok så är det ju ingen fara. Jag tänkte jag skriver till i armaturen ”OBS 2-faser!” Eller nåt liknande. JFB finns. Och det är ”modernt”.

att man i ekonomibyggnader och kontor ofta går med 3 faser för att sen dela av osv visste jag, det var mest att gå genom armatur som jag undrade på.
Armaturen har inget för det utan den extra faser är ihopkopplat med en klämma. (Sån man ser i kopplingsdosor).

Det måste inte vara automatsäkringar, diazed är godkända.
Jag hade valt att skriva "Belysning rum x och rum y" på de grupper det gäller på gruppförteckningen, alltså samma text.
Då skall risken för förväxling vara minimal.
Jag brukar även märka antingen armatur på lämpligt ställe (på sidan eller inne vid plint) med gruppnummer antingen via partex eller med tape-märkning (Dymo/P-touch eller liknande) i fall man vill klargöra matningar.

Kontentan är ju att man bara fördelat trefasmatningen för belysningen, fast de löper i olika rum.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Det måste inte vara automatsäkringar, diazed är godkända.
Jag hade valt att skriva "Belysning rum x och rum y" på de grupper det gäller på gruppförteckningen, alltså samma text.
Då skall risken för förväxling vara minimal.
Jag brukar även märka antingen armatur på lämpligt ställe (på sidan eller inne vid plint) med gruppnummer antingen via partex eller med tape-märkning (Dymo/P-touch eller liknande) i fall man vill klargöra matningar.

Kontentan är ju att man bara fördelat trefasmatningen för belysningen, fast man har olika faser i olika rum.
det är ju belysning men det sitter ju uttag i det andra rummet också som går på det rummets fas. Men inga maskiner eller permanenta saker. Men gruppen är märkt ”Belysning rum x”, men antar man skriver så även om det sitter uttag där också

Då hade jag skrivit "Bel. & VU rum X & Y" :)

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Och märk på centralen för dom som ingår in 3 fasen. """ 1-fasobjekt anslutna till 3-fas vid arbete bryt hela gruppen "" . Då ska det vara i en diazedcentral alla säkringar ( 3 st uppifrån och ner ) det gäller. Klart godkänt.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.