Hej!

Jag bor på femte våningen i ett relativt nybyggt flerfamiljshus (första inflytt 2023). Sedan ett par veckor tillbaka har jag hört kluckande från toaletten någon minut efter spolning. Det låter som långsamt stigande bubblor. Först hörs det tyst/långt bort och sedan högt/nära. Vattnet rinner ner och fylls på som vanligt. Det är bara ljudet jag hör. Alla vattenlås jag kommer åt i badrummet (dusch, handfat) är rensade och i toaletten har jag testat diskmedel. När jag häller en hink med vatten i toaletten uppstår inget kluckande, så det borde vara påfyllningen som sätter igång det, eller?

Ingen granne över eller under har hört något. Grannen bredvid har hört ljudet men bara en gång, och en granne längre bort i huset har haft samma problem under en längre tid men säger att det har avtagit utan åtgärd. Oklart om det har försvunnit helt.

Är det mest troligt begynnande stopp som man kan läsa sig till online? Är det filmning och spolbil som gäller eller finns det enklare sätt? Finns det någon stor risk med att vänta och se om det avtar av sig själv som hos grannen? Vill gärna få rekommendationer från kunniga.

Det är något med påfyllningen som gör ljudet. Du behöver inte vara orolig för stopp i avloppet. Strunta i ljudet.

• Gilla
SeSe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.