Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
I ett projekt med radonsanering i sommarhuset behöver vi lägga till överluftsventiler i några dörrar. Firman som utför jobbet är duktiga men har inte så mycket koll på det estetiska. Enkla, runda galler i plast erbjuds. Inget jag klandrar dem för, men vi kan göra bättre med tillgång till maskiner och hantverkskunskap.
Överluftsventiler i gamla massisva fyllnadsdörrar har jag dock inte gjort tidigare. Bara sett varianter med utfrästa spår i över eller underkant. Det vore en acceptabel lösning utseendemässigt.
Några andra sygga idéer och lösningar på överluftsventiler i fyllnadsdörrar? Posta gärna bilder på hur ni har löst det.
Överluftsventiler i gamla massisva fyllnadsdörrar har jag dock inte gjort tidigare. Bara sett varianter med utfrästa spår i över eller underkant. Det vore en acceptabel lösning utseendemässigt.
Några andra sygga idéer och lösningar på överluftsventiler i fyllnadsdörrar? Posta gärna bilder på hur ni har löst det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "överluftsventiler"
Överluftsventil 363 x 29 mm Fresh
2 st överluftsdon
87 kr inkl moms
Läs mer
Själv skulle förstahandsalternativet vara ett väggmonterat överluftsdon, kanske ett sådant rektangulärt som är avsett för montering ovanför dörren. Men det är ju inte säkert att det låter sig göras med rimliga insatser, beroende på väggkonstruktion, kakel, osv.Johan Gunverth skrev:
I andra hand släppa in luften under/över dörrbladet, vid behov med hjälp av ett snyggt urtag i karm eller dörrblad. Det behövs ju inte en särskild stor spalt för att motsvara arean av några sådana där små runda ventiler.
Att ta upp hål i dörrbladet känns lite brutalt, även om man ser det rätt ofta.
Hål i dörrbladet måste vara sista utvägen.
Att fräsa en spalt i ovankant och/eller nedankant av karmen/dörrbladet bör väl räcka, och är inte särskilt svårt för den som har lite hantverksskicklighet.
Ex) En luftspalt om 3x500 mm = 1500 mm2 <=> Cirkel med diam 43,7 mm.
Att fräsa en spalt i ovankant och/eller nedankant av karmen/dörrbladet bör väl räcka, och är inte särskilt svårt för den som har lite hantverksskicklighet.
Ex) En luftspalt om 3x500 mm = 1500 mm2 <=> Cirkel med diam 43,7 mm.
Klicka här för att svara