Hej,
Jag har några spegeldörrar på vårt 1800-talshus, där det varit typ 5 mm glipa mellan "spegeln" och den nedre profil-listen.
Det är balkongdörrar, så de får en hel del regn på sig. Men det är konstigt nog ingen röta i understycket.
Jag vill dock säkerställa att det inte kommer bli det framöver heller.

Det funkar inte att kitta igen sprickan, eftersom det är mycket rörelse pga skilda fiberriktningar mellan list och spegel.
  • Ska jag låta glipan vara öppen, och hoppas på att vatten som rinner in där kommer att dunsta?
  • Ska jag täppa igen glipan med något som antingen låser trärörelserna fullständigt, eller är tillräckligt elastiskt för att klara av rörelserna?
  • Ska jag låta glipan vara öppen och addera några dräneringshål i botten, för att hjälpa avrinningen?
  • Nåt helt annat?

• Balkongdörr från 1800-talshus med betydande glipa mellan spegel och nedre list. Understycke avlägsnat, ligger på träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning som visar en spegeldörr med fokus på glipan mellan "spegeln" och understycket, med frågor om tätning och dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om jag förstår dig rätt.. det har funkat i 125+ år… allt är bra. Men du väl ändå åtgärda?

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Att borra dränhål i bottenstycket är väl inte fel, jag skulle nog försöka öka falsdjupet på spegellisterna så att de sluter tätt mot spegeln. Alt limma på en lite list på insidan av spegellisterna, eller fixa nya spegellister. Det kommer nog alltid att vara en spricka i färgen pga rörelser i virket.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Som linoljefantast är svaret enkelt. Fyll på med rå linolja när trät är riktigt torrt. Dräneringshål är även det, en god idé.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Om jag förstår dig rätt.. det har funkat i 125+ år… allt är bra. Men du väl ändå åtgärda?
Haha. Rimlig analys;)
Jag glömde skriva att nån har försökt kitta igen glipan på den ena dörren. Och limmat ihop spegel och list med typ montagelim på den andra.
Det kanske inte var några glipor alls de första 100 åren, och efter att de uppkom så är det de två försöken att täppa igen dem som är det som har hållit rötan borta.
Eller så har det alltid varit en glipa, och det är så det ska vara.

Jag har ingen aning. Det är därför jag frågar:)

Redigerat:
N Nissegandhi skrev:
Att borra dränhål i bottenstycket är väl inte fel, jag skulle nog försöka öka falsdjupet på spegellisterna så att de sluter tätt mot spegeln. Alt limma på en lite list på insidan av spegellisterna, eller fixa nya spegellister. Det kommer nog alltid att vara en spricka i färgen pga rörelser i virket.
Öka falsdjupet på de existerande listerna kan jag inte göra, eftersom de har ett "överhäng" (se bild).
Men att addera en liten list på insidan av spegellisten är såklart inga problem.

Då är frågan bara hur jag gör med den andra dörren, där någon limmat ihop list och spegel med typ montagelim. Sitter som berget och låser trärörelserna.
Antingen är det dåligt, och jag får försöka såga bort limmet.
Eller så är det bra, och något jag borde göra på den första dörren också...

C
S Sajmannen skrev:
Då är frågan bara hur jag gör med den andra dörren, där någon limmat ihop list och spegel med typ montagelim. Sitter som berget och låser trärörelserna.
Testa sprit eller värme och se om det mjukar upp limmet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.