Har en suterräng-källare under inglasad altan som varit ansatt av fukt bla pga jord direkt intill vägg och felaktigt installerade stuprör.

Huset inkl källaren står på berg med naturligt fall men precis utanför källaren finns en grop där vatten inte kan rinna vidare. I gropen finns större stenar som hjälper til att stötta upp huset och bör därför inte tas bort.
Grop med större stenar intill en husgrund, del av åtgärd för fuktskador på suterräng-källare, förberedd för grovbetong och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte därför fylla gropen med grovbetong (lecakulor i botten) för att få fall hela vägen från vägg till kanten på gropen där berget lutar och vatten kan rinna vidare.
Blev rekommenderad av sakkunnig att klistra någon form av duk mellan husgrund och berget och att pensla de hela med kallasfalt för att få det vattentätt.

- Låter detta rimligt?
- Vad är det för typ av duk som rekommenderas?
- Hur noga behöver förarbetet innan betongen vara? Tänkte spola rent från jord och annat bös men det lär vara svårt att få det perfekt rent med tanken på stenar som bär upp grunden.
- Bör någon form av primer appliceras på berget i gropen innan betongen?

Det ser ju ut att vara sprucket i berget i hörnet under PEM-slangen?
Det kan kanske komma in fukt den vägen även om du fyller hålet (du kan ju som sagt inte fylla ut under huset pga stenarna). Med ett "lock" ovanpå så försvinner ju inte heller fukten den vägen som nu, om det finns en väg in under huset?

Indikerar PEM-slangen att det är fall på berget till vänster i bild, eller åt vilket håll är fallet?
Kan du borra ett hål i berget för att dränera från hörnet under slangen så minskar väl fuktrisken även under huset.
Och så kan du skapa "locket" överst som du beskriver så att det rinner av på ytan också.

Material och konstruktion av övrigt ska jag inte försöka mig på.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Det ser ju ut att vara sprucket i berget i hörnet under PEM-slangen?
Det kan kanske komma in fukt den vägen även om du fyller hålet (du kan ju som sagt inte fylla ut under huset pga stenarna). Med ett "lock" ovanpå så försvinner ju inte heller fukten den vägen som nu, om det finns en väg in under huset?

Indikerar PEM-slangen att det är fall på berget till vänster i bild, eller åt vilket håll är fallet?
Kan du borra ett hål i berget för att dränera från hörnet under slangen så minskar väl fuktrisken även under huset.
Och så kan du skapa "locket" överst som du beskriver så att det rinner av på ytan också.

Material och konstruktion av övrigt ska jag inte försöka mig på.
Det är nog inte sprucket utan mer av en ränna som smalnar av hela vägen upp där. Betongen är tänkt att gå upp till högsta punkten för att förhindra att vatten vill leta sig in. Det är fall under PEM-slangen bort från huset.
Rent tekniskt skulle det kanske gå att borra hål men tror att det praktiskt sett skulle vara jobbigt pga gropens djup samt avstånd genom berg till lägre punkt.

OK, men sprickor kan vara hårfina, svårt att se, och berg är fullt av sprickor (rännan finns där av en anledning kanske, frostsprängning?). Vatten tar sig uppåt av kapillärkraften dessutom.
Men det kanske räcker som åtgärd som du planerar.

Så där, nu är hålet fyllt med utfyllnadsmaterial samt betong. Blev väl ok tror jag
Grund intill husvägg fylld med grus och betong, förberett med dräneringsrör. Markberedning synlig runt omkring, intill blåmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blir att pensla med kallasfalt för att få det tätt men funderar på det där med duk/matta upp mot husgrund.

Förstår det som att duken ligger upp en bit på husgrunden och en bit ned på betongen och penslas över med kallasfalten. Men vilken typ av duk och skall den först klistras på något sätt?

• Gilla
Spikbjörn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.